הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
משבר ענף המסעדות בלוס אנג'לס: השנה הקשה ביותר בתעשייה
עשרות מסעדות, ביניהן מהמוצלחות והוותיקות ביותר, עשו כל מה שהן יכולות כדי לשרוד את הקורונה – אבל אז הגיעה האינפלציה, מחירי המזון והחשבונות זינקו, והמשך הפעילות הפך לבלתי אפשרי

השנה הקודמת הייתה אולי מהקשות ביותר שידעה תעשיית המסעדנות בלוס אנג'לס, כאשר מקומות רבים – גם מהטובים והמוכרים ביותר – נאלצו לסגור את שעריהם.

הסיבות לכך הן רבות ושונות, החל מהאינפלציה שהקפיצה את מחירי המזון והרכיבים השונים, חשבונות מים או גז, תשלום קבוע עבור הנכס, שכר לעובדים ואפילו מחסור בכוח אדם.

נוסף על כך, עסקים רבים בלוס אנג'לס הושפעו מכמעט ארבעה חודשי שביתה של תעשיית הבידור. גם היעדר סיוע ממשלתי ותחרות גדולה מאוד בשוק האוכל – התווספו לרשימה של עשרות מסעדנים שבחרו לסגור את העסק שלהם.

כל הנסיבות הללו נוספו על תקופה כמעט בלתי אפשרית של כשלוש שנות מגפה, שהשביתה את חיי הפנאי שעד אז היו טריוויאלים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


M Cafe

 

אמנם כמה מהשפים הצליחו לשרוד את הקורונה ולפתוח מחדש את המסעדה, ועדיין רבים מהם מנסים להתאושש וחלקם בכלל לא מצליחים. כך למשל, ישנם מסעדנים שעדיין צריכים לשלם את שכר הדירה והחשבונות השונים שהתשלום עבורם נדחה בתחילת המגפה.

כאמור, גם עלות המזון הפכה לבלתי נסבלת. איגוד הסחר דיווח לפני כחודשיים כי "נכון לנובמבר 2023, מדד מחירי היצרן עבור כל מוצרי המזון עומד על יותר מ-25% בהשוואה לפברואר 2020".

אחד השפים המוכרים בסצנת האוכל המקומית הוא וולטר מנזקה, הבעלים של République ו-Bicyclette, בשנה שעברה סגר את שעריהן של שתי מסעדות אחרות שלו: Petty Cash Taqueria ו-Sari Sari Store.

בין כל הקשיים הנערמים על אנשי העסקים בתעשייה הזו, הוא הצביע על עלות התיקונים. כלומר המחיר של "כל מה שקשור לעבודה, הוא ממש חמור".

"קשה להבין את החשבוניות שאתה רואה, ואין לך ברירה אחרת כשאתה צריך לתקן את התנור למשל", הסביר השף מנזקה. "אני חושב שיש כמה אנשים בעולם הזה שהכל הסתדר להם במהלך המגפה, והיה להם מזל והם במקום טוב היום, אבל זה בהחלט לא המצב אצלי ולא אצל אף אחד שאני מכיר".

אבל לפני רשימת הפרידה, כדאי לציין כי חלק מהמסעדות שנסגרו לא עשו כך בשל סופו של עידן. ההפך, הן השתדרגו.

כך למשל DTLA Cheese, שסגרה את הדוכן Grand Central Market כדי לעבור לחלל גדול יותר במורד הרחוב בברודווי ולמתג מחדש את המסעדה.

גם מסעדת הסושי הטבעונית, Kusaki, נסגרה בחודש אוגוסט אשתקד רק כדי לפתוח מחדש בדצמבר בשדרות ברינגטון. הסיפור היה קצת אחר עבור Nic’s on Beverly, גם כן מסעדה טבעונית שהודיעה ביוני כי תפסיק לפעול, מה שעורר סערה ציבורית של ממש ששכנעה את בעלי הבניין שבשדרות בוורלי לחדש את הסכם עם בעל המסעדה.

תושבים מקומיים התגייסו גם למען מסעדת Shady Grove Foods שבלונג ביץ', ותרמו כסף לבעלים כדי שישמור על המקום האהוב פתוח.

אחת המסעדות הוותיקות ביותר באל.איי היא Le Petit Greek, שממלאת את הלב והבטן כבר למעלה משלושה עשורים. היא סגרה את הסניף האייקוני בלרצ'מונט, אבל רק כדי לפתוח מקום חדש לא רחוק משם, בבוורלי גרוב.

אבל כאמור, לא תמיד מדובר בחדשות טובות. כך למשל אצל M Cafe שפעלה במשך 18 שנים בווסט הוליווד, והגישה מנות "מיקורביוטיות עכשוויות". אבל בספטמבר האחרון, הדלתות נסגרו לצמיתות.

המסעדה שהייתה ממוקמת בשדרות מלרוז ובעל הבית לא הצליחו להגיע להסכמה על תנאי השכירות החדשים, מה שהביא לסגירה. "פתחנו את הדלתות לפני יותר מ-18 בתקווה לשנות את הדרך שבה אנו אוכלים, עם מזון מלא, מאוזן ובריא – אך עם טעם נהדר. זו הייתה הרפתקאה נהדרת. יום אחד, אנו מקווים שנוכל לפתוח מחדש ולשרת שוב את כולם", נכתב בהודעת הפרידה.

המעדנייה היהודית המוכרת בקליפורניה, Wise Sons, הגיעה לקולבר סיטי בשנת 2021 – אך לא הצליחה לשרוד ובספטמבר שעבר היא עזבה את העיר.

 

Wise Sons

 

"נאבקנו כדי להפעיל את המסעדה, שתהיה כדאית כלכלית ותתמוך בעובדיה, שתשאר במחיר סביר ללקוחות ותגיש מוצרים איכותיים", כתבה המסעדה, שסניפיה עדיין פועלים בסן פרנסיסקו ואוקלנד.

גם המאפייה היהודית Diamond נאלצה לסגור בשל קשיים בתחזוק העסק, אחרי שנטעה את שורשיה במקום לפני 80 שנה. אבל הסיפור של המאפייה לא נגמר לחלוטין, שכן היא נרכשה על ידי Bread Los Angeles שהבטיחה כי המאפים יהיו זמינים לקמעונאים ומעדניות מקומיות, כמו Nate ‘n Al’s.

The Anchor הייתה אחד המקומות הפופולריים באל.איי, ואפילו נבחרה למסעדת פירות הים המומלצת ביותר על ידי העיתון 'אל.איי טיימס'. אבל ממש לפני כחודשיים, המסעדה סגרה. "אבל זה לא להתראות", כתבה אחת מבעלי המקום, "אנחנו ממשיכים להרפתקה הבאה שלנו – הגשת המנות האהובות במשאית האוכל שלנו".

מסעדת בעלת כוכבי המישלן, Angler, הגיעה לבוורלי גרוב בשנת 2019 כאשר הציפיות להצלחתה היו גבוהות ביותר. אבל אחרי תקופה ארוכה שהייתה סגורה בגלל הקורונה ופתיחה מחדש, ביולי שעבר המקום נפרד לצמיתות מהלקוחות.

אחד המקומות המבטיחים ביותר לשנת 2023 בלוס אנג'לס היה ה-Best Bet בקלבר סיטי. מסעדת הפיצה האיטלקית של השף ג'ייסון נרוני נפתחה בסך הכל בחודש יולי, אבל נסגרה בפתאומיות לקראת סוף דצמבר.

"אחרי עשור של עבודה משותפת, השף ג'ייסון נרוני וקבוצת השותפים שלו מודיעים על ההחלטה ההדדית להיפרד", נכתב בהודעה העמומה. "השף נרוני החליט לקחת צעד אחורה מהפעילות השוטפת כדי להתמקד במשפחתו ובייעוץ".

בר היין והמסעדה בסילבר לייק, Eszett, סגרה בינואר לאחר קשיים שנערמו בעקבות הקורונה. "היו לנו כמה שבועות וחודשים איטיים במיוחד", אמר השף והבעלים, ספנסר בזייר. "ובעצם, המחיר של הכל עולה, וכל נוף המסעדנות והאוכל משתנה, ופשוט לא יכולנו להמשיך לעשות את זה".

גם בר הקוקטיילים הפופולרי בהיילנד פארק, ETA, סגר אחרי שמונה שנים בשדרות יורק. אבל נראה כי זה לא הסוף, שכן בהצהרת הפרידה נכתב: "הישארו מעודכנים בחשבון האינסטגרם שלנו עבור כמה הכרזות גדולות".

 

ETA

 

אוהבי האוכל האסייאתי התאכזבו לגלות כי רשת המסעדות המתמחה בקערות נודלס וייטנאמיות, סגרה את שני סניפיה בלוס אנג'לס. Blossom Venice סגרה באפריל שעבר, ואילו Atwater Village הפסיק את פעילותו בנובמבר.

במאי 2023, רשת המאפיות המקומית המפורסמת במוצרים ללא גלוטן, Breadblok, סגרה לפתע את כל הסניפים.

הפרידה מקפה Tropical הייתה די עצובה, שכן אחרי כמעט מחצי מאה של הגשת מאכלים קובניים בסילבר לייק, סכסוך משפחתי הכניע את ניהול המסעדה והיא סגרה במפתיע ב-1 בדצמבר. מלבד הפסטלים, הקובנוס ומאכלים קובניים אחרים שהוגשו שם – המסעדה הייתה נקודת תמיכה עבור מי שנלחם בהתמכרותו לסמים.

הסכסוך המשפחתי לא פסח על El Cochinito, שגם כן הגישה אוכל קובני בשכונה מאז 1988. מסמכי בית המשפט ומקור המקורב למשפחה, אמר כי שתי המסעדות הללו, וגם Bolita, סגרו בגלל חילוקי דעות אישיים.

טום קוליצ'יו הוא אחד השפים המפורסמים ביותר בארצות הברית, בעיקר בשל השתתפותו בכמה תוכניות ריאליטי – ביניהן 'טופ שף'. אחרי כמעט שני עשורים שניהל את Craft L.A בסנטורי סיטי, הוא סגר. "כמו כל הדברים הטובים, הזמן שלנו בלוס אנג'לס הגיע לסיומו", אמר השף בהודעה לעיתונות.

אחד מעמודי התווך של בוורלי הילס הוא Da Pasquale Trattoria, אבל אחרי כ-35 שנים המסעדה בהשראת נאפולי סגרה. אבל המשפחה המפורסמת לא נטשה את לוס אנג'לס, והיא ממשיכה להפעיל את המסעדה האיטלקית H.O.M. בוודלנד הילס ואת House of Meatballs בווסטווד.

סניף הרשת העולמית של השף הצרפתי ז'אן-ז'ורז וונגריכטן נפתח בוולדורף אסטוריה בשנת 2017. אבל במאי אשתקד המקום נסגר, אם כי השף מהמפורסמים ביותר בעולם שמר על התפריט שלו ב-Rooftop by JG.

מסעדת Konbi שהנגישה את האוכל היפני ללב לוס אנג'לס, סגרה במפתיע את הסניפים באקו פארק וקולבר סיטי. הבעלים המשותף, אקירה אקוטו, אמר כי המסעדות נסגרו ממגוון סיבות, כולל עלייה כלל ארצית בעלויות התפעול, הסחורות ובגלל עזיבה המונית של עסקים מהאזור לאחר המגפה.

La Golondrina הייתה ללא ספק אחת המסעדות המקסיקניות האייקוניות ביותר ברחוב אולברה. אבל המקום נסגר, והבעלים הגיש לאחרונה תביעה בסך מאות אלפי דולרים נגד העיר לוס אנג'לס.

הדינר השכונתי שבמרכז העיר, Nickel Diner, נסגר במאי אחרי 15 שנות פעילות, במהלכן המקום היה חלק אינטגרלי בהאכלת נזקקיפ. הבעלים השותפה מוניקה מיי, אמרה: "לולא המגפה, אולי היינו במקום אחר. אבל זה קרה, וזה שינה אותנו, את אופי העסקים ואת איך זה להיות כאן במרכז העיר".

אחרי יותר משלושה עשורים בהוליווד, Off Vine השכונתית נסגרה במרץ שעבר, כאשר המקום מיועד להריסה כדי לבנות חניון תת קרקעי.

מסעדת הסטייקים הוותיקה The Palm Beverly Hills, שהייתה מקום מפגש פופולרי בקרב סלבריטאים, נסגר באוקטובר. אבל הסגירה לא הייתה שוברת לב, כי יש עוד מספר סניפים ברחבי ארה"ב – כולל אחד בדאונטאון אל.איי.

 

The Palm

 

לאחר כמעט 70 שנה, אחד המקומות המפורסמים של סן גבריאל ואלי – Rod’s Grill, נסגר. בעליו, משפחת רומרו, כתבו בהצרה: "המסעדה תעבור לבעלות חדשה, ואנו מאחלים להם את הטוב ביותר במסע החדש הזה!".

בר היין Sur Le Vert שבבוורלי הילס נסגר בשקט בתחילת הסתיו שעבר, לאחר כמה חודשי פעילות בודדים. אבל לבעלים יש את בר היין המוכר Tabula Rasa, שנשאר פתוח במזרח הוליווד, וכן חנות האלכוהול בצפון הוליווד.

Taco Maria הייתה מסעדה מקסיקנית עטורת שבחים, ממוקמת בקניון קוסטה מסה ומנוהלת על ידי השף קרלוס סלגאדו. אבל ביולי האחרון היא נסגרה אחרי 10 שנות פעילות.

"אבל זה לא הסוף", אמר סלגאדו. "זו לא הייתה הפעם האחרונה עבור אף אחד לאכול בטאקו מריה".

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE