הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ימים של חסד
איך נראו 100 הימים הראשונים של דונלד טראמפ כנשיא? תלוי את מי שואלים. אם שואלים אותו, אז הם היו מעולים ואם שואלים את מתנגדיו אז הם היו על הפנים

השבוע מלאו 100 ימים לנשיאותו של דונלד טראמפ. היו אלה ימים מלאים בשערוריות, חקירות, כישלון ברפורמת הבריאות, תככים בבית הלבן והתנגשות עם קוריאה הצפונית.

הוא חתם על צו נשיאותי בנוגע להגבלת הגירה של מוסלמים משבעה מדינות ערביות ונתקל בהתנגדות נמרצת, ניסה לבטל את ה"אובמה-קר" וגילה שלקונגרס חוקים משלו. למרות הרוב הרפובליקני בשני הבתים, טראמפ נכשל כישלון חרוץ כשחוק הבריאות החלופי שנועד להחליף את אובמה-קר לא עבר בניסיון הראשון.

הוא חתם על צו הגירה מתוקן במטרה לסלק מהגרים לא חוקיים מארה"ב, אבל גילה שלדמוקרטים מאוד קשה להפרד מהם. בכלל, כל מה שטראמפ ניסה לעשות במטרה למלא אחר ההבטחות ששיחרר לאומה, נכשל. שאר הצווים הנשיאותיים שעליהם חתם, היו בעיקר הצגה לתקשורת.  

כניסתו לבית הלבן החלה בסערה והנשיא הרגיל אותנו מן הרגע הראשון לעובדות אלטרנטיביות ולמושג: "פייק ניוז". אבל, טראמפ גילה מהר מאוד שבארה"ב, גם אם אתה נשיא, אתה לא יכול לעשות הכל או ליתר דיוק, אם השם שלך טראמפ, אתה לא יכול לעשות כמעט שום דבר כי ישימו לך רגליים בכל צורה אפשרית.

לבניית החומה מול מקסיקו כפי שהבטיח שוב ושוב, לא נמצא בינתיים מקור תקציבי, למרות שעלה רעיון להשתמש בכספים שנתפסו במצוד על מבריח הסמים אל צ'אפו (ראו ידיעה בעמודי החדשות) לבניית החומה. בין לבין טראמפ צייץ בטוויטר, וגם הסתבך בגדול, כשהאשים בסדרת ציוצים את אובמה בכך שהאזין לו לטלפון, כינה אותו חולני ורע וטען שהמעשה נורא יותר מווטרגייט. 

מנגד, החקירות על קשרים אפשריים לפני הבחירות של מקורביו עם רוסיה רק העמיקו.יושב ראש ועדת הקונגרס שחוקרת את המעורבות הרוסית בבחירות נאלץ לעזוב את תפקידו, אחרי שהגיע בבהילות כביכול, לבשר לנשיא על מידע שמקורו בכלל מן הבית הלבן של טראמפ. ואז הגיעו הדיווחים המצמררים על ההתקפה של בשאר אסד בנשק כימי. בניגוד לקודמו שהתלבט, טראמפ הורה על שיגור 60 טילי טומהוק אל עבר הבסיס שממנו ביצע אסד את התקיפה. הוא מיהר לנצל את המומנטום גם כדי ללחוץ קוריאה הצפונית, שמאז שנכנס לתפקידו לא מפסיקה להתגרות בו.

בענייני ישראל הוא לא קיים עדיין את הבטחות הבחירות שלו ושל יועציו להעביר לאלתר את השגרירות לירושלים, לבטל את ההסכם עם איראן ולאפשר לישראל לבנות בהתנחלויות כרצונה, אבל בנימין נתניהו עדיין מלא תקווה שיממש את הבטחותיו ביום מן הימים. 

בנוסף, הייתה את תקרית לחיצת היד עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל כשסירב ללחוץ את ידה, למי שזוכר. 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


את השינוי המדהים בעמדותיו הוא הסביר טוב יותר מכל פרשן אחר, מה שמסביר גם את העובדה שבוחריו מרוצים ממנו עד הגג והדמוקרטים בארה"ב לא, למרות הבלאגן ששורר בממשלו, הפיטורים חסרי התקדים של היועץ לבטחון לאומי כעבור שלושה שבועות בלבד בתפקיד, אימרות השפר של דוברו, שון ספייסר, והנדנדה שהורידה את קרנו של יועץ הבחירות הכל יכול סטיב בנון, והעלתה את הבת איוונקה טראמפ ובעלה ג'ארד קושנר לעמדת הכרעה.

וול סטריט עצמה לא מפסיקה לחגוג מאז נצחונו של טראמפ כשרוב האמריקנים סבורים שהנשיא האמריקני טוב לכלכלה. כנראה שמאה ימים זה כלום כשקוראים לך דונאלד טראמפ ועוד נשארו לך 1,288 ימים עד לבחירות הבאות.

דונלד טראמפ עצמו אמר השבוע כי הוא מאמין שמאה הימים הראשונים לכהונתו הם "המוצלחים ביותר בהיסטוריה" של ארה"ב. טראמפ הוסיף כי: "ב-14 שבועות בלבד הממשל שלי הביא שינוי גדול לוושינגטון. אפשר לראות את השינוי המשמעותי בקשר בין העם לממשל שלהם. במשך תקופה ארוכה מדי לפוליטיקאים היה אכפת יותר מאינטרסים מיוחדים".

הנשיא אמר את הדברים בפנייתו השבועית לציבור האמריקאי, והוסיף כי  מה שחשוב יותר מדירוג כהונתו עד כה היא העובדה שארה"ב מחזירה מקומות עבודה לאמריקנים. "אנחנו נותנים קיצוץ גדול במס למעמד הביניים ולעסקים", אמר טראמפ, והוסיף, "אנחנו גאים מאוד במה שאנחנו עושים. מהיום הראשון שלי הנחה אותי רעיון פשוט: הנאמנות היחידה שלי היא לכם, האזרחים הנפלאים שלנו. ביחד אנחנו רואים שהישגים גדולים אפשריים כשאנחנו שמים בראש את העם האמריקני. לכן הוצאתי את ארה"ב מההסכם הטרנס-פסיפי. אותו היום היה נקודת מפנה לאומה שלנו. הוא גרם לארצות העולם לשים לב שהבגידה בעובד האמריקני נגמרה".

לא לעיתונאים, כן לפנסילבניה

בשעה שבבית הלבן התאספו העיתונאים לארוחה המסורתית בלעדיו, נאם טראמפ ביום ראשון השבוע בעצרת בפנסילבניה. טראמפ החרים את האירוע מאחר ולדבריו הוא שמח להיות רחוק מהביצה בוושינגטון ובכלל הכיסוי הלא הוגן של העיתונות. "קבוצה גדולה של שחקנים הוליוודים ועיתונאים בוושינגטון מנחמים זה את זה באולם הנשפים בבירת האומה שלנו עכשיו. אם התפקיד של התקשורת הוא להיות כנים, אז לומר את האמת, התקשורת נכשלה כישלון גדול".

בינתיים, מחוץ לבית הלבן, מחו אלפים על מדיניות האקלים של טראמפ. ממשל טראמפ שוקל לסגת מהסכם פריז למניעת התחממות כדור הארץ עליו חתמו כ-190 מדינות כולל ארה"ב. טראמפ רוצה גם לבצע קיצוץ עמוק בסוכנות להגנת הסביבה, ולבטל תקנות סביבתיות רבות. כשנשאל על ידי עיתונאים שליוו אותו לפנסילבניה מה המסר שלו למפגינים, אמר טראמפ: "שייהנו מהיום, וייהנו ממזג האוויר".

טראמפ אמר לקהל המריע בפנסילבניה שהוא רק התחיל למלא אחר הבטחות הקמפיין שלו. הוא תקף שוב ושוב את אמצעי התקשורת, ואמר שהם לא מספרים את האמת על הישגי הממשל שלו. "אנחנו נקיים את כל מה שהבטחתי", טען טראמפ.
בין הישגיו ציין טראמפ את אמצעי האבטחה המשופרים שהביאו לירידה חדה בחדירות לגבול הדרומי של ארה"ב. "העולם מקבל את המסר: אם תנסה להיכנס לארה"ב באופן בלתי חוקי, תיתפס, תעוכב, תגורש או תישלח לכלא", אמר טראמפ. "יש ירידה של 73 אחוז בחציה לא חוקית של מהגרים לארצנו". טראמפ הוסיף כי משרד ההגנה עובד על שיקום הצבא ומוכנותו, "ארצנו הבטיחה את מנהיגותה בעולם בכך שהצבנו קו אדום והפצצנו יעדים בסוריה נגד אסד, אותו אנו רואים כאחראי להפצצה הכימית שבוצעה בבני עמו". הוא האשים את הדמוקרטיםבעיכוב של חקיקת החוקים החדשיםואמר שכל הבטחותיו יקוימו בסופו של דבר: "נבנה את החומהאל תדאגו", אמר לקהל בפנסילבניה.

טראמפ לא שכח לעקוץ את קודמיו בתפקיד: "לא נשמע יותר את אותם קולות מהעבר שהביאו לנו רק מלחמות בחו"ל, עוני מבית והפסד במשרות לארצות אחרות. הבית הלבן שוב שייך לעם ואני אעשה הכול כדי להיות הנשיא של העם".

בנושאצפון קוריאהאמר טראמפ כי הוא ביקש את עזרתה של סין בניסיוןלרסן את פיתוח הגרעין והטילים של המדינה. הוא חזר והדגיש כי "כל האפשרויות מונחות על השולחן אם פיונגיאנג תתעקש לפתח את הנשק הגרעיני שלה". בראיון לרשת CBS שנערך במהלך הנסיעה לפנסילבניה, אמר טראמפ כי הוא "לא יהיה מאושר" אם צפון קוריאה תבצע ניסוי גרעיני. לשאלה אם הוא מתכוון בדבריו לפעולה צבאית, אמר טראמפ: "אני לא יודע. נחכה ונראה".

בעוד הקהל התומך בפנסילבניה הריע לטראמפ ומצביעיו הרפובליקאים מרוצים מהחלטתם לבחור בו, הדמוקרטים ומתנגדיו (ובכלל זה, רוב רובה של התקשורת) החליטו שאלו שהצביעו לטראמפ מאוכזבים מבחירתם. 

למרות שדילג על ארוחת הערב עם תא כתבי הבית הלבן על מנת לרדת עליהם בעצרת למענו בפנסילבניה, טראמפ הסכים לשבת אחד מאותם עיתונאים שנואים עליו, ג'ון דיקנסון מה-סי.בי.אס לראיון מסכם במסגרת תוכניתו Face the Nation.בהומור האופייני לו – או בהתעלמות מופגנת מהתקינות הפוליטית - אמר למראיין כי הוא מכנה את תוכניתו Deface the Nation:ושב ודיבר על "פייק-ניוז"  ועל חוסר אמינותה של התקשורת. החלק הראשון של הראיון ששודר ביום ראשון עוד עבר בשלום, אבל בחלק השני ששודר ביום שני, לא היתה לטראמפ כבר סבלנות ולאחר שנשאל על ידי דיקנסון, האם הוא עדיין מתאר את אובמה כ"חולה ורע", השיב הנשיא: "אתה יכול לקחת את זה איך שאתה רוצה". כשדיקנסון המשיך ללחוץ עליו בנושא טענותיו שאובמה צותת לו, קם טראמם ואמר: "או.קיי זה מספיק", וסיים את הראיון.


כתבות שסיכמו את 100 הימים הראשונים של טראמפ בבית הלבן, סיכמו אותם כ: 100 ימים של בדידות ו- 100 ימים של רעש. "חוץ מלהביא לאישור שופט בבית המשפט העליון, כל ההבטחות שנתן טראמפ למה שיבצע מייד עם כניסתו לתפקיד, לא רק שלא מומשו אלא אף נדחו וסוכלו באופן מביש ומשפיל", כתב אחד העיתונאים שסיכם את שלושת החודשים הראשונים לנשיאות. 

הנשיא פרנקלין רוזוולט שנבחר בשנת 1933, היה הראשון שיצר את הקונספט הנשיאותי המחייב של "מאה ימים ראשונים" בבית הלבן. מאז, אף נשיא לא עמד בהטחות ששיווק כמועמד או מייד בתחילת כהונתו. ובכל זאת, אף נשיא לא זכה לביקורת ברוטלית כמו זו שזוכה לה דונלד טראמפ. "לא ידעתי שזה תפקיד כל כך קשה" הודה טראמפ בראיון לסוכנות רויטר "אני מתגעגע לחיי הקודמים". אפשר להאמין לו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE