הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
וולמארט שוב מעלה את שכר המינימום, מחלקת בונוסים בשווי אלף דולר
הרשת מעלה את שכר המינימום השעתי לעובדיה בארה"ב ל-11 דולרים ומחלקת בונוסים עד לגובה של אלף דולר, כחלק מתמיכתה במהלך קיצוץ מס החברות של הנשיא טראמפ.

העלאת השכר במעסיק הפרטי הגדול בארה"ב מגיעה בעיקר בשל לחץ פוליטי להעלאת שכר המינימום ובעיצומה של תקופה מוצלחת לרשת הקמעונאית. רשת חנויות הענקית, המעסיקה ברחבי ארה"ב למעלה ממיליון עובדים שעתיים, תקצור תמורה גדולה מקיצוץ מס החברות מ-35% ל-21% בלבד. 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



"היום אנו בונים מהשקעות שעשינו משותפינו לדרך, בשכרם ובכישוריהם. אלה הם אנשינו אשר מקיימים את ההבדל ואנו מעריכים את עבודתם הקשה כדי להפוך כל יום לקל ונוח יותר למשפחות עסוקות", אמר מנכ"ל הרשת, דאג מקמילן, בהצהרה לעיתונות. הצעד בא גם בעקבות ירידה הנמשכת זה 17 שנים בשיעור האבטלה, אשר מייצר תחרות גוברת על עובדים. 

מקמילון אמר כי מדיניות קיצוץ המסים של הנשיא טראמפ "נותנת לנו את האפשרות להיות יותר תחרותיים ברמה העולמית ולהאיץ תכניות למען ארה"ב". באותו הזמן, וולמארט אישרה כי היא סוגרת כ-50 חנויות של Sam's Club ומעבירה כתריסר אחרות למרכזי אספקה. סגירות אלה מלמדות כי האופק של הרשת נותר מאתגר מאוד למותגים מסוימים. ההודעה על העלאת השכר בוולמארט באה בעקבות סדרה של מהלכים דומים שעשו רשתות אחרות, וגם הן ייחסו זאת לקיצוץ המס של טראמפ.

לדוגמא, חברת AT&T וחברת Comcast חילקו לעובדים בדרגות לא ניהוליות בונוסים חד פעמיים של 1,000 דולרים, ואילו החברות Wells Fargo ו- Fifth Third Bancorp  העלו את השכר השעתי ל-15 דולרים. כלכלנים טוענים כי בונוס חד פעמי הוא אולי משמעותי לעובדים החיים מתלוש לתלוש, אך אינו כה משמעותי כמו העלאה קבועה בשכר.

מבקרי הרפורמה במס טענו כי חברות מחלקות בונוסים לצורכי יחסי ציבור וכדי למצוא חן בעיניי הבית הלבן. "וולמארט תצטרך להעלות את השכר ל-11 דולרים לשעה לפחות בכמה שווקים כדי להשיב לה עובדים אמינים", אמר פרופ' לעסקים אריק גורדון מאונ' מישיגן. "הקיצוץ במס אפשר לחברה להאט את הקצב", אך, הוסיף, כי המהלך מוכיח ש"הקיצוץ במס החברות יצר השפעה של 'חלחול מטה', שספקנים רבים סברו שאינו אפשרי".



צ'ארלס פישמן, מחבר הספר "אפקט וולמארט", אמר כי המהלך מלמד כי הרשת מהמרת על יציבות בצמיחה הכלכלית למשך השנתיים-שלוש הקרובות. כמו-כן, היא משקפת את ההכרה שוולמארט נזקקה לגורם ממריץ כדי להשאיר את עובדיה ולהוסיף חדשים. "הם החלו לשנות את יחסם לעובדים מפני שהם אינם יכולים עוד לקחת אותם כמובנים מאליהם", אמר פישמן. 

העלאת השכר בוולמארט תיכנס לתוקפה בפברואר. החברה הודיעה כי הבונוסים החד פעמיים יעלו לחברה 400 מיליון דולרים ויתבססו על הוותק. עובדים בעלי ותק של 20 שנים ויותר יזכו למענק מרבי של 1,000 דולרים, אך רוב העובדים יזכו לכמה מאות דולרים בלבד. החברה גם מאריכה את חופשת הלידה בתשלום לעובדותיה שבמשרה מלאה ל-10 שבועות בתשלום מלא. עד עתה זכו אמהות לששה עד שמונה שבועות בחצי שכר בלבד. 

בנוסף, וולמארט מגדילה לששה שבועות בשכר מלא את החופשה בתשלום לאבות טריים, אמהות לילדים, הורים מאמצים והורים חורגים העובדים במשרה מלאה. קודם לכן, החברה לא אפשרה להם חופשה בתשלום. השינויים שחלו בחופשות ההורים ממקמים עובדים שעתיים ועובדי תלושים באותה המשבצת. החברה הודיעה עוד כי תציע סיוע כספי לעובדים קבועים ושעתיים המבקשים לאמץ ילדים. 

העלאת שכר המינימום מגיעה כשנה לאחר שהחברה העלתה ל-10 דולרים לפחות את השכר השעתי של מרבית עובדיה. ב-12 מדינות כבר נהוג שכר שעתי מינימלי של 10 דולרים, על-פי המוסד למדיניות כלכלית. העלאת השכר מגיעה כשוולמארט נמצאת בתנופה. בשעה שרשתות קמעונאיות רבת מתקשות לשרוד מול ענק הקניות המקוונות אמאזון, מזלה של וולמארט שפר עליה. במקביל, עסקי המכירות המקוונות של הרשת – גואים.  


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE