הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מלחמתה של קליפורניה בשינויי האקלים עולה מדרגה. על הכוונת: המכוניות
המאבק כחלק מהמגמה להפחית את השימוש בגז החממה ב33 אחוזים

לפי רוב הקריטריונים והמידות, למדינת קליפורניה יש את כל הסיבות להתרברב על ההישגיה ופועלה בתחום איכות הסביבה. חלק ניכר מהערפיח שאפף את שמי אזור דרום קליפורניה, התנדף ברובו.
לשם השוואה, מכונית פרטית  כיום, תהיה נקייה יותר בבערך 99 חוזים יותר בהשווה לשנות ה70 המוקדמות. בנוסף, מאז שנת 2001. השימוש בדלקים מוצקים שהיו דרושים להנעת הכלכלה מקומית פחתו לפחות ב כ30 אחוזים במקביל להתרחבות הכלכית שהתרחשה בתקופה המקבילה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נוסף על כך, תגובת קליפורניה לשינויי האקלים ולשיפור מצבו מבוססת על שילוב של מספר אמצעים הכוללת תוכניות שיתופיות להפחתת פליטת פחמן דו חמצני ושאר חומרים מזהמים הנפלטים לאוויר.
עוד כוללת התגובה מספר תקנות וחוקים שנועדו לקדם את יעילות ניצול האנרגיה בבנייני מגורים ומשרדים, תמריצים נדיבים לפרויקטים "ירוקים" המפחיתים שימוש במזהמים המוערכים בהיקף של 6 מליארד דולרים.

והאמת?! זה עובד! מדינת קליפרניה עומדת להגיע ליעד שהציבה לעצמה והוא הפחתת השימוש הכולל בגזי החממה ב 33 אחוזים לאותן רמות בהן הם היו מצויים באויר בשנת 1990 וכל זאת עד שנת 2020. למעשה, חלק מהיעדים שהוצבו לתאריך זה, לשימוש באנרגיות ודלקים מתחלפים כבר הושגו ונחצו, אבל, אם להיות מדוייקים מעט יותר, הרי שקליפורניה ביצעה את החלק "הקל" בתוכנית.
התוכנית הכוללת של מדינת קליפורניה הייתה להוביל בהדרגה את התעשייה והתריכה הפרטית בה לעתיד נטול פחמן – צעד אחר צעד. כרגע, כעשור מאוחר יותר, עושה רושם שגלגלי הרכבת הזו, די תקועים ושום דבר לא ממש התקדם בנושא.

הפחתת פליטת גזי החממה אמורה לרדת להיקף כולל של 40% עד לשנת 2030 וכפול מכך עד שנת 2050. למעשה, בעוד 12 שנים כחצי מהאנרגיה שמדינת קליפורניה תשתמש בה אמורה להיות מבוססת "מקורות חלופיים" (אנרגיה מתחדשת) כמו אנרגיית השמש ואנרגיית רוח.
14 מליון הביניינים שבקליפורניה אמורים להיות מתופעלים ביעילות כפולה מזו הנוכחית שלהם ומספר כלי הרכב החשמליים הנוסעים על הכביש אמור לגדול פי 10 ממה שהוא כיום.
כישלון בעמידה בתוכנית הזו, לפי דעת מומחים, עשוי לגרום למידות זיהום גבוהות יותר באזור, כאלו שעשויות לפגוע בבריאות הציבור.

בהסתכלות כוללת יותר של מדינת קליפורניה, המלחמה בהידרדרות האקלים היא דבר המחייב הוראות וחוקים שצריכים להיות מוצאים אל הפועל. כל סוכנות או גוף חייבים לקחת בהחלטותיהם לגבי תיכנונים עתידיים את מצב האקלים והסביבה. מפתחי כלי רכב צריכים לדעת לחשב מראש את המרחק  שיעברו כלי רכב ממונעים כדי להגיע לייעדם, יערות ינוהלו באופן ובו מלאי העצים יהיה גדול דיו לקליטת יותר פחמן דו חמצני, בוני הכבישים ייקחו בחשבון אפשרויות הצפה שונות וכו'..

בטווח המיידי והקרוב, הסיטואציה נראית יציבה וטובה. אולם, בעבור היעדים שהוצבו לשנת 2030 ומעבר, הגורמים הרישמיים אופטימים מידיי ואינם זהירים מספיק.

"הגעה ליעד של הפחתה ב40% בשימוש בגזי החממה עד לשנת 2030 היא לא דבר פשוט. יהיו בדרך המון אתגרים". כך אמר מנהל מחלקת המחקר והתיכנון של מדינת קליפורניה, קן אלכס. אלכס, כמומחה המשיקף באון פערכתי וכולל על שינויים אלו אומר: "לעיתים אני אופטימי ולעיתים אני הופך פסימי. הפסימיות נובעת בעיקר מהמאמץ והרצון הפוליטי שיידרשו כדי להגיע לייעדים הללו". המשימה המאתגרת ביותר מתחילה החל מהסקטור המזהם ביותר בקליפורניה: התחבורה שלפי תחשיבים, אחראית על פליטה של כחצי מגזי החממה המזהמים.

מרי ניקולס,  יושבת ראש הוועדה למקורות האוויר של קליפורניה, מכירה בעובדה שהפחתת פליטת גזי החממה שמקורם בתחבורה הוא האתגר כמורכב והקשה ביותר ביעדיי 2030 והוא לדברייה, "מצריך שינוי יסודי". מאמץ מהסוג הזה יכלול בין השאר צעדים כמו: הפחתת השימוש בגאזולין לכחצי מהכמות כיום, הפחתת כמות המיילים והמרחק שנוסעים מבוססי רכב בקליפורניה עוברים ביום נתון, העלאה באופן דרמטי של אימוץ כלי הרכב המונעים בחשמל ע"י צרכנים ובמקביל פריסה של תחנות טעינה חשמליות לרכבים הללו. "אין בכלל ספק שהתחבורה היא החלק הקריטי אם לא הקריטי ביותר לפתרון בעיות האנרגיה שלנו" כך אומר שון הכט, המנהל המשותף בפועל של "מכון אמט" שב UCLA לגבי שינויי האקלים והסביבה.

אחת הסיבות לקושי בהפחתת גזי החממה שמקורם בתחבורה מבוסס בעיקר על מחסור בתקנות וחוקים מצד המדינה הקיימות לגבי התחבורה ואמצעיה השונים כמו מטוסים, רכבות וספינות.
עוד מקור זיהום משמעותי בתחבורה הוא כמות המשאיות, הדחפורים ורכבי הבנייה והעבודה הכבדים שאינם מתפתחים מהר מספיק ועדיין מבוססים על טכנולוגיות ישנות ומזהמות, זאת למרות המגמה הגוברת של אוטובוסים רבים המבוססים אל הנעה חשמלית.

ערים ואזורים שלמים מתחילים להוציא לפועל את השינוי להפוך לידידותיים יותר לסביבה כדי לחסוך בעתיד הוצאות רבות ומיותרות הקשורת לשינויי האקלים. דוגמא מובהקת לכך היא "סוכנות המטרופןליטן לתחבורה" שבלוס אנגלס שהציבה לעצמה את היעד לצי אוטובוסים שלם שלא פולט כלל גזי חממה וזאת עד לשנת 2030. העובדה שקליפורניה הכריזה כי יצרני הרכב יציעו למכירה כלי רכב שאינם מזהמים כלל, אינה משמשת כערובה לכך שהצרכנים יקנו את אותם כלי רכב לא מזהמים היקרים יותר ברמת המחיר הכספי.

לדברי החבר בבית המחוקקים, הדמוקט מסן פרנסיסקו, פיל טינג, מצב זה יכול להשתנות באמתעות חקיקת חוקים. החוק שאותו יוזם טינד, יציע להחרים בהדרגה את מכירת כלי הרכב המונעים בגאזולין במדינת קליפורניה עד להפסקת מחירתם המוחלטת בשנת 2040. חוקים מקבילים, הוצעו גם בפרלמנטים במדינות מסויימות באירופה. היוזמה וההצעה שהוצעו בשנה שעברה לא התקדמו הרבה מאז וכעת, סיכוי ההצעהלעבור, נראה לא ברור במיוחד.
במקביל לשימוש הקיים כיום ברכבים היברידיים כמו ה "פריוס" שבהחלט מסייע, רק כלי רכב המייצרים 0 פליטת גזי חממה יכולים להביא לשינוי המתבקש בהיקף אליו המדינה מבקשת להגיע, כך אומרים מומחים לתחוום.

המחוקק טינג, הנוהג אף הוא ברכב חשמלי באופן אישי אומר כי: "אין שום סיכוי להגיע ליעד שהצבנו לעצמינו אם לא נפחית באופן משמעותי מאוד את פליטת גזי החממה הניגרמת ע"י כלי רכב פרטיים". לדבריו, פריסה והנגשה של תחנות טעינה לרכבים חשמליים תהיה מחוללת שינוי של ממש.



"אנשים מדברים המון על החוסר הקיים בתשתיות לרכבים חשמליים אבל העובדות הן מאוד פשוטות, החשמל נמצא בכל מקום בו אנשים מחנים את הרכבים שלהם אלא אם כן הם ביער", כך אמר טינג.
עוד הוסיף: " אנשים מחנים את המכוניו הפרטיות שלהם ליד מקורות נגישים לחשמל הרבה יותר מאש מקורות נגישים לגזולין. גורמים בתחבורה הציבורית מדברים על חוסר הנגשה לנקודות חשמל במונחים של קילומטרים שלמים, במקרה של הנגשת חשמל לרכבים פרטיים כל מה שבעלי הרכבים צריכים הוא קבל מאריך באורך של עוד כמה עשרות סנטימטרים כדי להתחבר לנקודה הקרובה בבית."

עיקר העבודה בעיניין הז מוטלת על הוועדה לעינייני אנרגיה של מדינת קליפורניה שחיברה תחנות טעינה חשמחיות לאורך רוב קו החוף של קליפורניה. נכון לעכשיו, האתגר של משיכת צרכני רכב מאזור דרום קליפרוניה לרכוש רכבים חשמליים הושלמה. כעת, האתגר היותר מורכב, הוא לגרום לצרכני רכב מאזורים פנימיים יותר של קליפורניה הקרובים יותר לפנים היבשת מאזורים כמו בייקרספילד, פרנסו ורגדינג, לנהוג באופן דומה.

מר ג'ון קאטו, המשנה למנהל הוועדה לעינייני דלקים וחטיבת התחבורה של קליפורניה, הסכים שחלק מהיעדים הם "מאתגרים, אבל אנו מאמינים שהסקטור הפרטי ירים את הכפפה בעיניין הזה". בחלוף הזמן, יור ויותר יצרני רכב עוברים לייצר מגוון רחב יותר של כלי רכב פחות מזהמים בטווח מחירים נגיש, המושך יותר קוחות פוטנציאליים.

רווח מפתיע ובלתי צפוי לסקטור הפרטי הגיעה מכיוונה של חברת "פולקסוואגן" שהורשעה בדיווחי פליטת גזי חממה מפוברקים שכהסכם פשרה, הסכימה להוציא כ 800 מליון דולרים מכספיה כדי לבנות תחנות טעינה חשמליות לאורך המדינה(מהלך שיניב לה גם רווחים בעתיד). טרנדים עלמיים גורמים לאופטימיות, כך אמר פול קורט, פרקליט העובד בשיתוף פעולה עם האירגון הסביבתי "EARTHJUSTICE". "ישנה תאוצה משמעותית בקבלה והאימוץ של רכבים לא מזהמים בקרב הצרכנים הפרטיים". כך אמר. "נדרשו מאיתנו כ10 שנים כדי לרכוש את מליון הרכבים החשמליים הראשונים, המליון השני הוזג תוך שנתיים והמליון השלישי יהיה על הכביש כבר בתוך שנה".

סיפור הצלחה נוסף בהקשר של הפחתת גזי החממה הוא סחף הכניסה של אמצעי אנרגיה מתחדשת למעגל רשת החשמל של קליפורניה, זאת בעיקר עקב הצניחה הדרמטית בעלויות האנרגיה הסולארית. בנוסף, פליטות גזי חממה שמקורן בייצור חשמל בקליפורניה הופחת בלמעלה מ 19 אחוזים רק בשנה שעברה, זאת בעיקר הודות לגשמים הרבים שירדו ואיפשרו הפקת חשמל המופק באמצעות תנועת מים. בהמשך לצעדים המוזכרים כאן, מתווספת לתמונה גם אכיפת חוקים ורגולציות מצד הוועדה הציבורית לשימושיות שאוכפת על חברות האנרגיה השונות לדווח על העמידה ביעדי הפחתת גזי החממה כתוצאה מפעילותן בהקשר של היעדים בשנת 2020.

הסנאטור הדמוקרטי מקליפורניה, קווין דה ליאון, הציב לאחורנה אף רף גבוה יותר המציע הפחתה של 100 אחוזים מכלל גזי החממה עד לשנת 2045. העובדות מצביעות על כך שיהיה קשה מאוד וקרוב לבלתי אפשרי, מלבד התוכניות לחיסכון וההתיעלות המשמשות כמקור הפחתת הפחמן העיקרי של קליפורניה , להגביר את קצב הפחתת הפחמן של קליפורניה.מדינת קליפורניה נמצאת בהליכים להתיעלות אנרגטית נוספת בדמות הפסקת השימוש בנורות חשמל, ייעול אנרגטי של הליכיי הבנייה השונים וחידוש של בניינים ישנם שלא עומדים בתקנות הסביבתיות החדשות.

יחד עם הנאמר כי נדרשות הפחתות רבות מכיוונים שונים, האסטרטגיה של הוועדה לעינייני זיהום אוויר לאחר ייעדי 2020 תהיה רב מערכתית ובין גופית ובה ככל הנראה חברות רבות ירכשו יחידות זמן בהן הם יהיו רשאיות לפלוט פחמן לאוויר כתוצאה מפעילותן. תוכנית "CAP & TRADE" תהיה במרכז של רגולציה זו. כאמור, כיום התוכנית הזו אחראית לכ80 אחוזים מכלל ההגבלות על פליטת גזי החממה הקימות כיום במדינת קליפורניה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE