הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הכלכלה הראתה שיעורי צמיחה של 2.6 אחוזים ברבעון האחרון של השנה. למרות זאת, מדובר בנתון נמוך מהצפוי
הכלכלה בשנה שעברה, המשיכה להראות מגמת צמיחה זה שלושה רבעים ברציפות. זאת בהתבסס על הוצאות גוברות של הצרכנים הפרטיים והשקעה בעסקים. אולם, ביצועי הכלכלה היו נמוכים מאלו שצפו הערכות האנליסטים השונות.

התוצר הלאומי של ארה"ב המורכב מכלל הסחורות והשירותים שיוצרו והופקו בה, הראה מגמת צמיחה הדגרתית כאשר, בריבעון האחרון של השנה שיעורי הצמיחה הגיעו ל 2.6 אחוזים, ברבעון שקדם לו הגיעו שיעורי הצמיחה ל 3.1 אחוזים ולפני שני רבעונים, שיעור הצמיחה הגיע ל 3.2 אחוזים. כך מסרה, מחלקת המסחר של ארה"ב ביום שישי האחרון. כלכלנים שונים העריכו כי שיעורי הצמיחה המצופים יעמדו על 3 אחוזים. זו הייתה עשוייה להסתמן כפעם הראשונה שהכלכלה הראתה מגמת צמיחה ב 3 אחוזים או יותר ב 3 רבעים רצופים וזאת מאז החציון הראשון של השנים 2004, 2005.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



הכלכלה הראתה שיעורי צמיחה בהיקפים ממוצעים של 2.3 אחוזים לאורך כלל שנת 2017 זאת לאור העובדה שהרבעון הראשון של שנה זו הסתמן כאכזבה לאחר שהראה צמיחה של 1.5 אחוזים בלבד. שיעורי צמיחה אלו, עולים רק במעט על שיעורי הצמיחה המצומצמים של 2.2 אחוזים בלבד לאורך 8.5 שנות ההתאוששות מאז המשבר הפיננסי הגדול שפקד את ארה"ב בין בשנים 2007-2009.

יחד עם הנאמר, הדבר הבאמת מעודד הוא שהכלכלה מראה כושר התאוששות. הצמיחה גדלה עד לשיעורים של כ 3 אחוזים ברבע השלישי וזאת למרות סופות ההוריקן הברוטאליות שזרעו נזקים רבים במדינות טקסס ופלורידה. מאמצי השיקום והבנייה באזורים אלו, היוו חלק מהגורמים לתחזיות האופטימיות יותר באופן יחסי מכיוונם של אנליסטים שונים.

הנשיא טראמפ סימן כיעד והבטיח צמיחה שנתית בשיעור של 3 אחוזים תחת מדיניות קיצוצי המס של המפלגה הרפובליקנית, למרות זאת, היעד הזה עשוי להיות אתגר קשה יותר משציפו לו.
התיקון החדש שהוכנס לחוקי המיסוי, צפויי להאיץ את הצמיחה באופן מצומצם יחסית על פני שנת  2018. למרות זאת וללא קשר למדיניותו של טרמאפ, שיעורי הצמיחה של הכלכלה בתחילת השנים האחרונות מאופיינים בצניעות וצימצום יחסי. זוהי מגמה שלטענת כלכלנים רבים נגרמת עקב בעיות מדידה שונות. ייתרה מכך,אותה התבנית החוזרת על עצמה עשויה להראות עיקביות ולחזור גם השנה. אנליסטים שונים צופים שהשנה תתרחש העלאת ריבית וזאת כדי למזג ולהגביר את היקף הפעילות לקראת סוף השנה.

"הכלכלה מראה ביצועים די טובים," אומר ג'ואל נארוף ממשרד הייעוץ "נארוף - אקונומי". "עצם הרעיון שניתן להעלות משמעותית את שיעורי צמיחת הכלכלה מעבר לרמה של 2.6 אחוזים - הוא רעיון המוטל בספק". כל נשיא, מטבע הדברים, הוא רק כוח אחד מיני כוחות רבי המשפיעים על הכלכלה. כלכלה עולמית חזקה בשילוב עלייה חוזרת במחירי תוצרי האנרגיה השונים למעשה כבר יצרו אפקט דחיפה בעבור הכלכלה האמריקאית בתקופה ובה טראמפ ניבחר לנשיא. יחד עם הנאמר, מדיניותו הכלכלית של הנשיא שעיקרה, הוא הקיצוץ במיסים ורגולציות חדשות לגבי תאגידים, אכן הגדילה את תחושת הביטחון העצמי של העסקים ושוק המניות. מנגד, מדיניותו בעיניין ההגבלים על הייבוא ועל זירמי הגירה שונים עשוייה לפגוע בשיעוריי הצמיחה, כך מוסרים כלכלנים.


בריבעון האחרון לשנת 2017 היקף ההוצאות של הצרכנים הפרטיים עלה ב כ 3.8 אחוזים וזאת בהשוואה ל 2.2 אחוזים בלבד ברביעון השלישי. הצרכנים הפרטיים נהנים מאיתנות המישרות שלהם, גידול בהכנסותיהם, משיאים חדשים במחירן של המניות השונות ובנוסף, מכירות עונת החגים האחרונה הייתה הטובה ביותר מיזה 12 שנים. הקיצוצים השונים במיסים, עשויים גם להוות גורם שיגביר את רמות הצריכה הפרטית.

ההשקעות בעסקים צמחו בשיעור של כ6.8 אחוזים, בעוד ששיעור צמיחה זה מראה סולידיות פעם רביעית ברציפות. עסקים בכל רחבי אמריקה הגדילו את הוצאותיהם וזאת בין השאר, בעיקבות התחדשות קידוחי הנפט והכלכלה העולמית המתחדשת. הוצאות העסקים על ציוד זינקו ל כ 11.4 אחוזים וזאת במקביל לכך שחברות ניתקלות בקשיים למצוא כוח עבודה מיומן ומתאים בקרב שיעור האבטלה העומד על 4.1 אחוזים, דבר המביא אותן לרכוש יותר פתרונות טכנולוגיים היוצרים חיסכון בכוח עבודה. 

השקעות במגורים והתחלות הבנייה המיועדת למגורים זינקו ב 11.5 אחוזים וזאת, לאחר שרשמו ירידות בחודשיים האחרונים. קבלנים בונים יותר בתים המתאימים למשפחות וזאת בעיקבות המחסור לטווח הארוך בדיור. הוצאות המימשל הכלליות עלו בכ 3 אחוזים וזאת בעיקבות עלייה חזקה בהיקף של כ6 אחוזים שנרשמה בהוצאות צורכי הביטחון , ההוצאות הפדרליות וכמו כן הוצאות ממשל מקומיות. בו בזמן שהייצוא עלה בהיקפו ב כ 6.9 אחוזים, הייבוא זינק בשיעור של 13.9 אחוזים, מה שניגרם באופן חלקי ע"י רכישות מוגברות מצד הצרכנים הפרטיים. חוסר איזון זה, סייע להביא כדי צמיחה כללית. זו למעשה, הייתה ההערכה של הממשל לגבי המשך צמיחת הכלכלה ברבעון האחרון. בהמשך השבועות הבאים, הממשל צפוי לפרסם עוד שתי הערכות מתוקנות יותר.



50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE