הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טלפון וסרטן- האם קיים קשר ביניהם? שאלה זאת ונוספות נבדקו במחקר חדש שפורסם אתמול
מחקרים חדשים על קרינת הטלפון שכל אחד מאיתנו נושא על גופו באופן קבוע שופכים אור על הסכנות הכרוכות בשימוש בו.למרות זאת לא צפויים צעדים להקלת ההגבלות על תעשיית הטלפונים הניידים.

מחקרי האורך בני השנתיים שפורסמו אתמול, חקרו את קרינת הטלפונים הניידים, ואת השפעתם על בריאות עכברים ועכברושים וסיפקו למדענים חומר רב למחשבה. אולם הם עדיין לא מסלקים את הערפל הישן ששורה על התעלומה שמסקרנת כל משתמש אקראי בטלפון הנייד.

המכשירים הקטנים פולטים קרינה לא מיניינת, אלקטרו-מגנטית מהסוג שפולט מיקרו-גל, והמדענים נאבקים זה כבר שנים לקשר את המכשירים הקטנים למחלות כמו סרטן ואחרות.במטרה להבהיר את הספקות משרד הבריאות האמריקאי שמשחק תפקיד מפתח בהגבלות על מכשירי הסלולאר ביקש מהמכון הלאומי לרעלים לבצע שורה של מחקרים שיבדקו את הנושא. אתמול, המכון הלאומי לפיקוח על רעלים שחרר את ממצאיו לאחר תכנית מחקרים בהשקעה של כ-25 מיליון דולר.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


במסגרת המחקרים אל שארכו כשנתיים, עכברים ועכברושים, זכרים ונקבות רצו בחופשיות בתאים שהיו חשופים לקרינה. עוצמת הקרינה השתנתה והיתה תחת פיקוח החוק האמריקאי.
הקרינה החלה במהלך חודשי ההיריון של העכברות ונמשכה במשך תשע שעות בכל יום למשך שנתיים. הממצא הבולט ביותר של המחקר הוא הסיכוי של העכברים הזכרים לפתח גידולים ממאירים בחיבורי העצבים של הלב. כמו כן, נצפו גם מקרים של סרטן העור, הריאות, הכבד ,והמח, אך ממצאים אלו היו חלשים יותר ועשויים לנבוע מסיבות אחרות. בנוסף, בדקו החוקרים מלבד מחלות הסרטן, משתנים נוספים כמו ראייה לפגיעה בדנ"א, משקל ילוד נמוך, ובעיות לב בין חולדות חשופות לקרינה, אולם שוב לא התברר האם בעיות אלו נגרמו מהקרינה אליה נחשפו.

באופן מפתיע נמצא במחקר, כי עכברים זכרים שנחשפו לקרינה סבלו פחות ממחלות כליות המשויכות לגיל מזכרים שלא נחשפו לקרינה. תגובות מוקדמות שנרשמו על המחקר טוענות כי המחקר לא משפיע על הסברות בתחום באופן משמעותי. המבקרים והתומכים בבטיחות הטלפונים אומרים כי ממצאי המחקר מתיישבים עם דעותיהם המקוריות כי הטלפון הינו בטוח למשתמש.

"הממצאים החדשים חשובים בצורה יוצאת דופן", אמר דויד קרפטנר, רופא אוניברסיטת ניו-יורק באלבאני שכבר מזהיר זה זמן רב על הסכנות המצויות בטלפונים. "אני חושב שזוהי הוכחה הראשונה שמוכיחה כי שדות הרדיו האלה מעלים את הסיכון לחלות בכל סוגי הסרטן". הוא הוסיף כשציין את הגידולים הממאירים שנמצאו בקרב בני אדם במחקרים של בדיקת קרינת הטלפון מצאו. הוא מאמין שהסטטיסטיקה היתה מתארת את הקשר בין החשיפה לקרינה לבין מחלות בצורה מובהקת יותר לו בעלי חיים נוספים היו משתתפים במחקר.

מן העבר השני של המתרס, ג'פרי שורן, ראש מחלקת מכשירי החשמל של משרד התרופות האמריקאי, טוען שבשילוב המחקרים הקודמים ובהתחשב במחקר זה מתחזקת הסברה כי ההגבלות הקיימות כיום בשוק הטלפונים ראויות מאוד לשם הגנה על הצרכן".

בתצהיר של המכון הלאומי לחקר הסרטן מציינים כי התהליך שבסופו הגבלת יצרני הטלפונים טומן בחובו שנים ארוכות של מחקרים. כאשר תוצאות מסוג אלו שהצביעו  על סיכוי נמוך בלבד לסרטן נדיר אינן מספיקות בשביל להציג את הדברים באופן חד משמעי. הם ציינו כי מחקרים אירופאים על טלפונים והקשר שלהם לתפקוד המח צפויים לפרסם ממציאהם בהמשך השנה.

בינתיים, מומחי חוץ נערכים לבדוק את המחקרים החדשים של המכון הלאומי לחקר רעלנים בפגישה בסוף מרץ. צוות המכון מתכנן גם להמשיך את מחקרי החיות בתאים חדשים בהם תוקרן קרינה התואמת לזאת הנפלטת ממכשירי דור הרביעי.

בסופו של יום נראה כי התוצאות לא צפויות לדחוף את הסוכנויות האמריקאיות לשינוי הצורה בה הם מפקחים על הטלפונים שנמצאים בכל מקום ובדרך בה הם תופסים את הסיכונים הכרוכים בשימוש בהם..




50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE