הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מלחמת הפלדה: תכנית המיסוי שהרעידה את עולם המסחר
הצניחה בבורסה שיקפה את החשש הגדול ביותר: היתכנותה של מלחמת סחר, בהנחה שיוטלו מכסים נוספים כתגובה על ידי המדינות שנפגעו מהמהלך, מה שעלול להוביל לפגיעה משמעותית בכלכלה העולמית

בתחילת השבוע, במהלך פגישתו עם ראש הממשלה של ישראל, בנימין נתניהו, נשאל טראמפ האם חל שינוי בעמדתו לאחר שיו"ר בית הנבחרים, פול ראיין, אמר שהוא מתנגד לתכנית הטלת המכסים. הנשיא הגיב, כי אין שינוי בעמדתו, וכי הוא מתכוון לאכוף מס בגובה של 25% על יבוא פלדה ומס בגובה 10% על אלומיניום, כפי שהצהיר בשבוע שעבר. ממשרדו של ראיין נמסר, כי היו"ר מודאג שהמסים יצרו מלחמת סחר וכי הוא מייעץ לבית הנבחרים להצביע נגד קידום המהלך.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נשיא ארצות הברית, דונאלד טראמפ בהצהרתו בתחילת החודש על מיסוי יבוא הפלדה והאלומיניום

"אם אנו לא מתכוונים לבצע מהלך הוגן במסגרת הסכם NAFTA (North American Free Trade Agreement, הסכם הסחר הצפון אמריקאי, שבין ארצות הברית, קנדה ומקסיקו), אנחנו נשאיר את המצב כפי שהוא", אמר טראמפ, כשהוא קושר בין ההצהרה על אכיפת המכסים לבין המשא ומתן המתנהל בימים אלה מול קנדה ומקסיקו בעניין הסכם NAFTA. "אנשים חייבים להבין שכמעט כל מדינה בעולם, בין אם היא חברה ובין אם אויבת, גזלה את המדינה שלנו במסגרת הליכי סחר, לא עוד". עוד הוסיף טראמפ, כי המכסים עשויים לשמש אמצעי מיקוח בשיחות המשא ומתן על NAFTA, המתקיימות במקסיקו סיטי. ביום שני בבוקר צייץ הנשיא, "המכסים על פלדה ואלומיניום יוסרו רק אם נגיע לחתום על הסכם NAFTA חדש והוגן".

דוברת הבית הלבן, שרה האקאבי סנדרס מסרה, כי לבית הלבן יש "מערכת יחסים מצוינת עם היו"ר ראיין", והוסיפה כי האגף המערבי של הבית הלבן והיו"ר לא תמיד יסכימו על הכל. "הנשיא מאמין בסחר חופשי, הוגן והדדי, ומקווה שמדינות נוספות יצטרפו אליו בהשגת מטרה זו. הנשיא מעוניין להבטיח שאנו עושים כל שביכולתנו להגן על העובדים האמריקאים ועל ענפי התעשייה השונים, כגון הפלדה והאלומיניום, החשובים כל כך למדינתנו". 


עובד מפעל אלומיניום בטנסי


תכנית טראמפ למיסוי על יבוא פלדה ואלומיניום- שאלות ותשובות

מדוע טראמפ מתכנן להטיל את המכסים?
במשך שנים, סין הואשמה במכירת פלדה ואלומיניום בארצות הברית, במחירים נמוכים מעלות הייצור, גם משום שיש לסין יכולת רבה לעשות זאת. טראמפ אומר, כי הפעילות הזו עלתה לתעשיית הפלדה האמריקאית במאות אלפי מקומות עבודה. הוא זכה בבחירות גם משום שהבטיח לבוחרים בעלי צווארון כחול, במדינות המייצרות פלדה במערב התיכון, שהוא יקשיח את עמדותיו באשר לייבוא. כעת הוא ממלא אחר אותה הבטחה.

האם כל מדינה יכולה להטיל מכסים בקלות?
בדרך כלל, הממשל אמור להציג את עמדתו בפני הוועדה האמריקאית לסחר בינלאומי, אומר חבר בכיר במכון פטרסון לכלכלה בינלאומית, גארי הופבאוור. טראמפ, לעומת זאת, השתמש בהוראה של החוק להרחבת הסחר בה עושים שימוש לעתים נדירות. הוא טען, כי ייבוא הפלדה והאלומיניום הציב איום על הביטחון הלאומי. לדוגמא, רק חברה אמריקאית אחת מייצרת כעת את סוג האלומיניום הנחוץ לחיל האוויר. ההוראה מאפשרת לנשיא להטיל מכסים בלתי מוגבלים באופן חד צדדי. המבקרים מטילים בספק את הרעיון שהייבוא מציב איום על הביטחון הלאומי.

מדוע המניות צנחו לאחר הצהרתו של טראמפ בשבוע שעבר?
סביר שיצרני פלדה ואלומיניום מחוץ לארצות הברית יגלגלו את מחירם המוגדל של חומרי הגלם ליצרנים אמריקאים המשתמשים בהם, כגון יצרני מכוניות, מטוסים, סירות, מרק ובירה. זה מעצים את החשש לאינפלציה מוגברת שכבר כעת פוגעת ביציבות השווקים. אינפלציה מוגברת עשויה להביא את הבנק הפדרלי (Federal Reserve) להעלות את שערי הריבית. שערי ריבית גבוהים הופכים אגרות חוב למושכות יותר ממניות וכך מדכאים נטילת הלוואות ופעילות כלכלית ופוגעים ברווחי התאגידים. לחילופין, אם חברות יחליטו לספוג את העלויות המוגדלות של הפלדה והאלומיניום, גם החלטה כזו תפגע ברווחיהן. אחרים חוששים ממלחמת סחר.

מהי מלחמת סחר?
מלחמת סחר מתרחשת כאשר מדינות אחרות, המושפעות ממכסים שהטילה ארצות הברית, מטילות מכסים משלהן בתגובה, מצב היוצר סיכון לקרב של מכסים הולכים וגדלים ולפגיעה בצמיחה הכלכלית. האיחוד האירופי, קנדה וסין, כבר איימו בהטלת מכסי נגד. מצב כזה יפגע ביצרנים של מגוון מוצרי יצוא אמריקאים, בהם בשר בקר, תירס, בשר חזיר, מכוניות ואופנועים. טראמפ אמר בתגובה, כי במקרה כזה יטיל מכס על מכוניות אירופיות.

מה אומר ממשל טראמפ על החששות?
פקידי ממשל אומרים, כי השפעת העלויות הגבוהות של הפלדה והאלומיניום על מוצרים אמריקאים תהיה טריוויאלית, משום שחומרי הגלם מהווים חלק מזערי מעלות הייצור של מוצרים, כגון מכוניות ובירה. לדוגמה, יועץ הסחר של הבית הלבן, פיטר נברו, אמר, כי הטלת מכס של 10% על ייבוא אלומיניום תביא לעלייה של סנט וחצי במחיר חבילה של שש פחיות בירה.  

כיצד משפיעים המכסים על המשא ומתן לתיקון הסכם NAFTA?
נראה, כי טראמפ משתמש בתכנית המכסים כקלף מיקוח בשיחות NAFTA, מול קנדה ומקסיקו. ביום שני בבוקר צייץ הנשיא בטוויטר, "המכסים על פלדה ואלומיניום יוסרו רק אם נגיע לחתום על הסכם NAFTA חדש והוגן". מהציוץ עולה, כי הממשל עשוי להיות פתוח להחרגת מדינות מסוימות מהטלת המכסים הגורפים, מהלך שיגביל את הנזק הכלכלי. 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE