הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
סן פרנסיסקו: גונזים את הגזענות
העירייה תסיר פסל מהמאה ה-19 בעקבות טענה, כי הוא גזעני ומשפיל את ילידי יבשת אמריקה האינדיאנים

הפסל, "ימי קדם" (Early Days), מציג דמות של יליד יבשת אמריקה אינדיאני, כשהוא יושב לרגליהם של הבוקר הספרדי, סר פרנסיס דרייק, ושל המיסיונר הקתולי, הכומר חוניפרו סרה. היצירה היא חלק מאוסף של מונומנטים היסטוריים, המתעדים את ייסוד קליפורניה, בתקופת המתיישבים הלבנים. הפסל שיוסר ממקומו, בסמוך לבניין העירייה, יצטרף לרשימה המתארכת של סמלים היסטוריים, שהוסרו בעקבות לחץ ציבורי. ההחלטה על המהלך נתקבלה בהצבעה אנונימית, שנערכה לאחרונה בוועדת האמנות העירונית. פסלים אחרים השייכים לאותו אוסף לא יושפעו מההחלטה. 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בין התומכים במהלך שברכו על ההחלטה גם פקידה בוועדת האמנות העירונית, בת לשבט ילידים מקליפורניה וניו יורק, ברברה מומביי: "אני חושבת שלא כולם יבינו עד כמה חשובה ההחלטה על הסרת הפסל". מזה עשרות שנים שהעניין נמצא על סדר היום, אך רק בחודש אוקטובר האחרון, לאחר עימותים עם מפגינים בשרלוטסוויל, שבווירג'יניה, החלה ועדת האמנות העירונית בהליך להסרת הפסל.

בחודש פברואר האחרון הסכימה המועצה לשימור היסטורי להסיר את הפסל, בתנאי שתוצב במקום לוחית שתסביר מדוע הוא הוסר. המתנגדים למהלך טוענים שאין למחוק את אירועי העבר, גם אם ההיסטוריה מכוערת.

המנהל לענייני תרבות בעיר, המפקח על פעילות ועדת האמנות העירונית, טום ד'קאייני, אמר, כי הוועדה לא מנסה לשכוח או לשכתב את ההיסטוריה, "זהו הדבר הנכון לעשות. אני חושב שברור מקולות הקהילה ובעלי עניין שונים, כי המונומנט לא שיקף את ערכיה של העיר". עוד הוסיף ד'קאייני, כי מקומו של הפסל, בסמיכות לבניין העירייה, לא היה אידאלי. רנדי ברנס, שנלחם להסרת הפסל במשך מספר עשורים, אמר "הגיע זמנם של מונומנטים מסוג זה להיגנז. דברים משתנים ואנו מעוניינים שילדנו יגדלו בחברה מגוונת".

בחודש ינואר האחרון, הצביעו בעיריית סן פרנסיסקו על החלפת יום קולומבוס ביום ילידי יבשת אמריקה האינדיאנים, על מנת לכבד את הילידים, שנכחדו עקב הגירת אירופאים ליבשת. לאחרונה הצביעו במועצת עיריית סן חוזה, שבקליפורניה, על הסרת פסל בעבודת יד של כריסטופר קולומבוס מבניין העירייה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE