הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ביקורו הראשון של הנשיא בקליפורניה: בחן את החומה עם מכסיקו ותקף בחריפות את ממשל המדינה
טראמפ צריך עדין לקבל אישור מהקונגרס להוצאת הסכום הענק של 25 מיליארד דולר לבניית החומה, סכום שכלל לא ברור עדין אם הוא מספיק וסופי. אחת ההערכות לגבי עלות החומה היא לסכום עתק של 100 מיליארד דולר. רעיון מסע הבחירות שלו "להפיל" את עלות הקמת החומה הענקית על מכסיקו, לא יצלח ככל הנראה

בביקורו הראשון בקליפורניה השבוע, ראה הנשיא דונאלד טראמפ את מה שהוא אכן רצה לראות. הוכחות מוחשיות ל"חומה היפה והגדולה...", שתפריד בין מכסיקו לארצות הברית, נושא שהיה הבטחת הבחירות הגדולה והמהדהדת שלו. רעיון שעורר עליו מתנגדים רבים ובראשם, את מדינת קליפורניה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



בעומדו מול מודלים של מלט ופלדה בגבול מכסיקו ארה"ב, היו לנשיא טראמפ מילים קשות נגד הנהגת מדינת קליפורניה הדמוקרטית, העוינת אותו קשות מאז נבחר. קליפורניה מתנגדת באופן רועש ורצוף למדיניות שלו, באשר להקמת החומה המפרידה כמו גם למדיניותו נגד מהגרים ממרכז ודרום אמריקה ובכלל, לתוך ארה"ב. מפגינים, שהיו ביניהם ותיקי צבא ארה"ב, שסולקו מארה"ב, הפגינו נגדו בצד המכסיקאי של הגבול בטיחואנה, אך הורחקו מטווח ראייה של הנשיא.

הנשיא האשים את המושל ג'רי בראון בכך שהוא "עושה עבודה נוראה באופן ניהול המדינה. תושבים מאוכזבים יתחילו להגר מקליפורניה, כדי להימנע מתשלום המיסים הגבוהים שהוא משית עליהם ויפנו לבתי המשפט ולקונגרס, כדי להלחם בו נגד מדיניות וחוקי "ערי המקלט" שהוא מפעיל בקליפורניה. הנשיא טראמפ הדגיש, שהוא ימשיך בתכניתו להקמת חומה חדשה וגדולה יותר בין שתי המדינות.

"לאנשים שאומרים 'לא לחומה', אומר שאם לא היו לכם חומות כאן, לא היתה לכם מדינה כלל ." אמר הנשיא, תוך שהוא נשען על אחד ממשפטיו המפורסמים במסע הבחירות שלו לנשיאות: "החומה בגבול היא אכן קו ההגנה הראשון שלנו."

הביקור בן הלילה האחד בקליפורניה, שיצא אל הפועל מאוחר מאוד, יחסית לתחילת כהונתו ובניגוד גמור לביקוריהם של מי שקדמו לו בבית הלבן, מאז פרנקלין ד. רוזבלט, היה קצר במישכו, אך טעון מאוד במסרים מצד הנשיא, בעיקר בגלל היחסים המאוד לא נעימים בין ממשל המדינה והנשיא הנוכחי, הגורמים ל"התנגשויות מילוליות חדשות לבקרים."

הנשיא לא בא במגע עם אנשים רגילים במקומות בהם ביקר, שלא לדבר על מפגינים, שמחו נגדו בתחנות בעת ביקורו בסן-דייגו ולוס-אנג'לס. הוא שוחח עם קצינים בכירים במשמר הגבול, בעת שבחן דגמים ואבי טיפוס של החומה במשך שעה, ניפגש גם עם אנשי זרוע הים והנחתים של חיל-האויר בתחנת מיראמר ולבסוף התרועע לשעה קלה עם תורמים באירוע גיוס 5 מיליון דולר, בביתוש בברלי פארק, של אדוארד גלזר, יו"ר ארגון "שודדי הים של טמפה" Tampa Bay Buccaneers

תשומת הלב שרצה הנשיא למשוך ללחימה בנושא ההגירה הועם במקצת - כפי שקורה לעיתים קרובות עם יוזמות של הממשל הנוכחי - על ידי המעשים בשטח, של הנשיא עצמו. מדובר בעיקר באי השקט והמהומה שהתחולה בצוות הקרוב ביותר שלו, ביום שלישי האחרון, עם פיטוריו של מזכיר המדינה רקס טילרסון. הנשיא טראמפ התקשר לטילרסון בעת שמטוס הנשיא "אייר פורס 1" עשה דרכו לקליפורניה, שעות אחדות לאחר שהוא הודיע על פיטוריו של שר החוץ שלו ב"ציוץ" בטוויטר.



נראה היה שהנשיא טראמפ נהנה מאוד מהביקור שלו בדגמי החומה הגדולה והתמוגגכשהראו לו את הגרפים והשירטוטים, בהקשר לבניית החומה. "אני בנאי; מה שאני לעשות באופן הטוב ביותר, הוא לבנות", הוא אמר מאוחר יותר ללוחמים במיראמר. עם אנשי משמר הגבול הוא שוחח על ההעדפות שלו לגבי צורת החומה, כזו שניתן לראות בעדה והזכיר את האסתטיקה המכוערת של המתקנים הנוכחיים הקיימים למניעת המעבר בגבול. הוא הדגיש שהחומה החדשה והגדולה תצטרך להיות כזו, שתמנע לחלוטין את יכולות "טיפוס ההרים המקצועיות של  מבריחי הגבול ומבריחי הסמים. החומות שנותנות את הפתרון הטוב ביותר, אינן בהכרח היקרות ביותר."

הנשיא טראמפ צריך עדין לקבל אישור מהקונגרס להוצאת הסכום הענק של 25 מיליארד דולר לבניית החומה, סכום שכלל לא ברור עדין אם הוא מספיק וסופי. אחת ההערכות לגבי עלות החומה מדברת על סכום עתק של 100 מיליארד דולר. רעיון מסע הבחירות שלו "להפיל" את עלות הקמת החומה הענקית על מכסיקו, לא יצלח ככל הנראה.

ביום שלישי העלה הנשיא טראמפ רעיון חדש - שלא הוכח ומנוגד למחקרים שונים - שבניית החומה תשלם את עצמה. "החומה תציל אלפים רבים של חיי אדם, תחסוך למשלם המיסים מיליארדי דולרים, על ידי צמצום הפשיעה והמלחמה בה, תבלום את שטף הסמים, הונאות ביטוח לאומי והגבלות על בתי ספר ובתי חולים - הרבה הרבה מעבר למה שהיא תעלה."

מחקרים שונים הראו כי מהגרים, בין אם חוקיים ובין אם לאו, מביאים תועלת לכלכלת המדינה, משום שרבים מהם משתלבים במעגל העבודה ומשלמים מיסים. רבים במדינה, אף שאינם מהגרים חוקיים, אינם מנצלים את שירותי הממשל משום שהם חוששים שהם יתגלו ויגורשו. מחקרים שבחנו את העובדות מציינים, שמהגרים לא חוקיים עלולים אמנם להעמיס עלויות על משלם המיסים, אך ביטלו את טענתו של הנשיא טראמפ, שעלותם למשלם המיסים חורגת מסכום העתק של 100 מיליארד דולר.

הנשיא טראמפ אף התעקש בביקורו ביום שלישי במדינה כי ראשי מדינת קליפורניה אכן רוצים חומות, למרות ההתבטאויות הפומביות שלהם נגדן, המכוונות בעיקר כלפיו. "מדינת קליפורניה מתחנת בפנינו שניבנה חומות באזורים מסויימים. את זאת הם לא מספרים לכם." אמר הנשיא. זו לא היתה ה"יריה" המכוונת היחידה שהוא השמיע נגד ראשי מדינת קליפורניה ובעיקר מדיניות חוקי "ערי המקלט" שלהם, נושא שיהיה בדיון משפטי ותביעה מצד הממשל.

לדברי הנשיא, החוקים הללו בקליפורניה משבשים את שיתוף הפעולה הנכון בין הממשל המקומי לבין הממשל הפדרלי בכל האמור באכיפת חוקי ההגירה על יד רשויות החוק והם הפכו להיות "....החברים הטובים ביותר של העבריינים, מבריחי הגבול, סוחרי הסמים, חברי הכנופיות. כולם מקבלים מקלט בקליפורניה בעידוד חוקי 'ערי המקלט' הללו." אמר הנשיא.

דבריו של הנשיא טראמפ הושמעו יממה לאחר שדובר רשות ההגירה ואכיפת המכסים בסן פרנסיסקו ג'ימס שוואב התפטר על רקע מה שהוא כינה טענות שיקריות מצד הממשל, לגבי סכנות בתחום הבטחון הציבורי והאישי, מצד מהגרים לא חוקיים במדינה. לדברי שוואב פקידי ממשל בכירים ניפחו את הנתונים באשר לאי הצלחה בפתרון מקרי פשע ובלכידת עבריינים במבצעים של המשטרה וגורמי אכיפת חוק אחרים, בגלל אזהרות מוקדמות מצד ראש עיריית אוקלנד ליבי שאאף, שהנשיא טראמפ לא היסס לגעור בה שוב, בביקורו בסן-דייגו.




הנשיא "סימן" את שאאף בהתבטאויותיו בביקור כמו שעשה גם בימים שקדמו לביקור, ברם הוא שמר  נתח ביקורת מיוחד למושל ג'רי בראון, אף שהוא כינה אותו "בחור נחמד (""nice guy). "המושל בראון עושה עבודה עלובה בניהול קליפורניה." אמר הנשיא. "יש להם את היקף גביית המיסים הגבוה ביותר בארה"ב ואילו המקום כולו מחוץ לשליטה. יש לכם 'ערי מקלט' בהם מתגוררים עבריינים." 

"יש לי נכסים במדינה הזו. המיסים גם הם מעל ומעבר ואנשים יאלצו להתחיל להגר מכאן, בקרוב." אמר הנשיא. בראון מצידו "צייץ" בתגובה לדברי הנשיא בטוויטר: "תודה לנשיא על הצעקנות. אבל גשרים הם עדיין דבר מה טוב יותר מחומות. קליפורניה היא עדין הכלכלה השישית בגודלה בעולם והמדינה המשגשגת ביותר באמריקה. אלה הן עובדות."

ביקורו של הנשיא בקליפורניה היה ביקור במעוזם של אלה המתנגדים ביותר לו ולנשיאותו. הם מתנגדים למדיניות הממשל באשר להגירה, עבודה, זכויות הקהילה הגאה (להטבי"ם) ועוד. הם תכננו הפגנות רועשות במספר ערים. כמה עשרות ניצפו באזור אתר החומה הנבנית. על שלט אחד נכתב: "לא חומה. לא שנאה. לא טראמפ." המתנגדים לטראמפ אף הצליחו לגייס כמה מגורשים, ותיקי צבא ארה"ב, שצעקו מצידה האחר של החומה, ממכסיקו, אך לא ניראו על ידי הנשיא.

"אנחנו רק רוצים מספר דקות עם הנשיא. הוא המפקד העליון שלנו." אמר הקטור לופז, תושב לשעבר ממדירה, ששירת לדבריו שש שנים בכוח המילואים של צבא ארה"ב. לופז אמר כי ותיקי הצבא רוצים שהנשיא טראמפ יכשיר את מעמדם כאזרחים לכל דבר של ארה"ב ושיותר להם לחזור לארה"ב. ביום שלישי, בעת הביקור, מועמדים רפובליקנים רבים שמרו מרחק מהנשיא, בשל הפופולריות הנמוכה לה הוא זוכה במדינה.

הרפובלקני דארל עיסה, שאיננו מעונין להיבחר מחדש, היה היוצא מהכלל. בבסיס חיל הנחתים הוא בירך את הנשיא והעניק לו כובע בייסבול ירוק, שעליו היה כתוב: "נהפוך שוב את הצירעה לגדולה", כשהכוונה למטוס F/A18 בעל השם הזה, שחנה לא הרחק מהם. רפובליקני אחר דונקאן האנטר, מאלפין, הצטרף לנשיא טראמפ בעת שבחן את אבי הטיפוס של החומה.  

באותה עת פוליטיקאים דמוקרטיים מהמדינה תקפו את הנשיא. ובראשם המשנה למושל גאוין ניוסום המתמודד במירוץ למישרת מושל המדינה. הם פירסמו סרטון מאוייר עם קריקטורות של הנשיא ומדיניות ההגירה שלו. אחת מהן נשאה את הכיתוב המבוסס על הכרזת הנשיא ממסע הבחירות שלו: "הפכו את אמריקה שוב  לגדולה"  והגחיכו אותה בכותבם ,"הפכו את אמריקה שוב ללבנה".

"זה רשמי עכשיו: דונאלד טראמפ הצליח לאזור אומץ ולבקר בקליפורניה, כשהוא מביא עימו את האג'נדה שלו, של חרדות מפני כל דבר". ניוסום התבטא ואמר: "הבה נהיה מציאותיים. חומת הגבול של דונאלד טראמפ היא אנדרטה לאידיוטיזם. 1,900 קילומטרים של בזבוז כספי משלם המיסים, שהם בלתי אפשריים לחלוטין לביצוע ומימוש."

גם גופים שתומכים בראש העיר לוס אנג'לס אריק גארסטי המתכוון להתמודד על מישרת הנשיאות, פרסמו שלטי חוצות המתנגדים לביקורו של הנשיא טראמפ. במייל שנועד לאסוף תרומות כתב גארסטי: "עליך לדעת דבר אחד: הרפובליקנים של קליפורניה ובראשם דונאלד טראמפ הם כמו אפונים בתרמיל". הנשיא טראמפ עזב את קליפורניה ביום רביעי, כדי להשתתף במספר אירועים בסנט לואיס, לפני שובו לוושינגטון.

במהלך מסע הבחירות הפסיד הנשיא טראמפ להילארי קלינטון בקליפורניה בהפרש של 4.3 מיליון קולות, מה שפגם קמעה במאזן המדינתי הכולל שלו. בקליפורניה רק 22% מהבוחרים מרוצים מהאופן שבו הוא מנהל את המדינה כנשיא. כך עלה מסקר שנעשה על ידי לוס-אנג'לס טיימס וחברת דורנסייף בנובמבר. 66% לא היו שבעי רצון.

במדינה כל כך גדולה, יש עדין רבים המעונינים לראות את הנשיא מתקוטט עם הדמוקרטים, השולטים בכל נקודות ומישרות המפתח במדינה. תומך אחד הניף שלט, שניראה היטב מציר מעבר שיירת הנשיא: "תהיה רגוע והמשך לבנות את החומה."


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE