הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
צלם יהודי שנחטף בידי אל-קעידה בסוריה: ה-FBI לא פעל כדי לחלץ אותי, והעדיף את המודיעין שנצבר מאז שנחטפתי
מאט שרייר נאלץ להסתיר את זהותו היהודית מחוטפיו, כי הוא הבין שחייו תלויים בזה. אנשי אל-קעידה גנבו את זהותו כדי לרכוש מחשבים וציוד לחימה. שרייר מאמין שהבולשת העדיפה את המידע העולה מהעסקאות במקום לחלץ אותו

מאט שרייר, צלם שנחטף על ידי אנשי אל-קעידה בסוריה, תוקף את התנהלותו של מנהל ה-FBI לשעבר רוברט מולר, אשר עומד עתה בוועדת החקירה המיוחדת בנושא רוסיה, והמנהל לשעבר ג'יימס קומי שפוטר על-ידי הנשיא טראמפ במאי 2017.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


צריך להוקיע את הסוכנים הרעים. שרייר


"לא כל חוקרי ה-FBI הם רעים, חלקם אנשים טובים מאוד," אמר שרייר לפוקס ניוז. "אבל צריך להוקיע את הסוכנים הרעים. ואלו שנותנים להם להיות רעים, וטומנים את ראשם בחול, צריכים להיחשף." בראיון בלעדי ששודר לראשונה ביום שני בתכנית "הסיפור" עם מרתה מקקלום, שרייר נכנס לפרטים ושיתף עם הצופים דואר אלקטרוני, רישומים פיננסיים ומכתבי תלונה רשמיים שמגבים את הטענות כי לאחר חטיפתו ב-2012, ה-FBI עקב אחר חשבונותיו בזמן שמחבלים מאל-קעידה השתמשו בכספו לקניית לפחות תריסר מחשבים וטאבלטים.

בעוד הוא עונה והוחזק על-ידי אל-נוסרה, השלוחה האלימה של אל-קעידה בסוריה, שרייר טען כי ה-FBI העדיף להשקיע באיסוף מודיעין על פני בטחונו האישי. זאת, בתקווה לאתר את המחשבים והטאבלטים ובכך ללמוד יותר על מגויסים של אל-קעידה ותכניות עתידיות. לאחר בריחתו המזעזעת, שרייר החל לדרוש תשובות מה-FBI, אשר בתקופת חטיפתו היה תחת הנהלתו של מולר.

מאז חזרתו לארצות-הברית באמצע 2013, שרייר שיתף מסמכים עם פוקס ניוז והסביר: "שלחתי פקסים, שלחתי מיילים, ביחד עם המשפחה שלי, שלחנו בין 50 ל-100 תלונות." למרות שקומי החליף את מולר בספטמבר 2013, שרייר טוען כי הסינון נמשך. "שלחתי לו שאלות במייל. העברתי לו את כל המיילים האלה. דרשתי תשובות ממנו," אמר שרייר. "ולא קיבלתי שום דבר בתמורה."

שרייר אומר כי הוא אינו מסוגל לקבל כרטיסי אשראי או לפתוח חשבונות בנק חדשים מכיוון שאל-קעידה גנבו את זהותו וסיסמותיו. היות והוא לא מסוגל להשיג חוזה שכירות לדירה, שרייר אמר כי סוכן ה-FBI המטפל בתיק שלו הציע כי יגור זמנית במרכז חסרי הבית בניו-יורק. "הרגע קיבלתי בגדים נקיים בלי פשפשים. אני לא רוצה להגיע למצב שאני צריך להתמודד עם כינים ופשפשים שוב. תודה, אבל לא תודה", אמר

המוציא לאור של הספר החדש של קומי, "נאמנות גבוהה יותר", לא הגיב תחילה לשאלותיה של פוקס ניוז. משרדו של היועץ המיוחד הפנה את פוקס ניוז ל-FBI. ה-FBI לא הכחיש את גרסתו של שרייר. דובר ה-FBI אמר כי הלשכה לא יכולה לענות לשאלות ספציפיות וכי הסוכן המטפל בתיקו של שרייר אינו זמין לראיון.


שרייר בסוריה


"חקירתה של ה-FBI בנושא חטיפתו של מת'יו שרייר נשארת פתוחה, ולכן איננו יכולים לדון בפרטים הנוגעים לתיק. ה-FBI עובד ביחד עם השותפות הפדרליות שלנו לא רק על מנת להבטיח כי ממשלת ארצות-הברית עושה כל שהיא יכולה על מנת להחזיר אמריקנים חטופים מעבר לים, אלא גם כדי לעזור לקורבנות שרומו או נפגעו בידי חוטפיהם," אמר הדובר.

קבוצה מובילה אשר עוזרת לחטופים ולמשפחותיהם, הוסטג' יו-אס, אישרו כי השנים 2012 ו-2013 ייצגו תקופה אפלה.

"ממשלת ארצות-הברית הודתה כי היו בעיות רבות בנוגע לייחסם אל משפחות בתקופת הזמן הזאת, מסרים סותרים מחלקים שונים בממשלה," אמרה המנהלת בפועל רייצ'ל בריגס לפוקס ניוז. "הנשיא אובמה הורה על בדיקת הטיפול בחטופים בסוף 2014, אשר... הובילה לשורה של שינויים במדיניות ובהליכים. הבדיקה הגיעה בחלקה הגדול בזכות תלונותיהן הרמות של המשפחות, והן צריכות לקבל את הקרדיט על השינויים שהן הביאו."

בריגס ציינה את התא המאוחד לטיפול בחטופים החדש - יחידה חוצת משרדים ממשלתיים שמטרתה טיפול בתיקי חטיפה, וכן את קבוצת התגובה לחטופים במטה הלאומי לביטחון.


יצא כצלם עצמאי לסוריה

סיפורו של שרייר החל ב-2012, כאשר הוא נסע בתור צלם עצמאי לסוריה, אחד מהמקומות המסוכנים ביותר בעולם עבור פעילות עיתונאית. שרייר אמר כי הוא רוצה לחזות בהיסטוריה.

"אני אוהב היסטוריה צבאית ואני לא אחד שאוהב לצלם לחיצות ידיים. אז חשבתי שזאת תהיה חוויה מצוינת לחזות בהיסטוריה, לצלם היסטוריה, להביא ממנה חזרה," הסביר שרייר.

בערב השנה האזרחית החדשה ב-2012, במקום לחצות את הגבול חזרה לטורקיה, שרייר נחטף על-ידי שלוחת אל-קעידה הידועה בתור אל-נוסרה. "דעא"ש גירשו אותם, אבל בזמנו, הם היו מספר אחד," אמר שרייר. "הם היו החבר'ה שאתה לא רוצה שיחזיקו בך."

שרייר הועבר בשבעת החודשים הבאים בין שישה בתי כלא בסוריה בעוד הוא מעונה ומורעב באופן קבוע. "הם תפסו אותי מנסה לברוח לאחר חודש ושישה ימים, אז הם שמו צמיג מסביב לברכיים שלי והם מקבעים אותו במקום עם מוט שהם מחליקים בין הצמיג לברך שלך- אחורי הברך שלך. והם הופכים אותך ככה שהרגליים באוויר ואתה אזוק... והם לוקחים כבל עבה כמו ענף, והם מרביצים לך ברגליים."

שישה שבועות לאחר שנחטף, רישומים מראים כי 10 מחשבים נרכשו בחשבונותיו- לאחר שחוטפיו איימו עליו. "הם הושיבו אותי במשרד במעגל עם האמיר, שלושה קנדים ועוד אדם. והם שמו חתיכת נייר מולי ואמרו, בפשטות, 'תרשום את כל הסיסמות לכל חשבון שיש לך, מחשבון הפייסבוק לכרטיסי האשראי וחשבון הבנק, אנחנו רוצים את מספר הביטוח הלאומי שלך.'"

לפחות שני טאבלטים נשלחו לכתובת קנדית. פוקס ניוז התקשרו לטלפונים הרשומים תחת השם והכתובת אבל לא זכו לתשובה. התכתבות במייל מפברואר 2017 של המשטרה הקנדית מרמזת שתיק פלילי נבנה, אבל לא היו ראיות פומביות על מנת לתמוך בכתב אישום.


אנשי אל-נוסרה ניצלו את הזהות שלו באינטרנט כדי לרכוש ציוד. שרייר


שרייר אמר כי עד פברואר 2013 למחבלים היו את כל האמצעים לגנוב את זהותו. הם קנו מחשבים ניידים, הם קנו טאבלטים, הם קנו מגפיים, אתם יודעים, דברים להלחם איתם. הם כמעט שחזרו מרצדס מחלקים. כל מני דברים. הם קנו מדריך קאמה סוטרה. הם קנו משקפי שמש, בושם."

באותו זמן, שרייר טוען כי ה-FBI עקב אחר הפעולות בחשבון, ואשת הקשר של המשפחה מטעם הלשכה, הסוכנת לינדסי פרוטי, הטעתה את אמו. 6 חודשים לאחר שנחטף, כתבה הסוכנת לאמו של שרייר: "כל הסימנים בשלב זה מעידים כי הוא זה שמשתמש בטלפון, כרטיס אשראי וחשבון הבנק שלו." למרות שהוא עבד בתור צלם מלחמה עצמאי, שרייר לא פרסם חומר חדש.

"החזיקו אותי בחשכה לתקופות ארוכות מאוד, פשפשים שרצו עליי," אמר שרייר. "אבל לפי ה-FBI, אני מדבר עם אנשים בטלפון הנייד שלי, אני קונה מחשבים ובושם ונעליים ומשקפי שמש, אולי נוסע לטורקיה מדי פעם כדי לברוח מהכל, אתה יודע, כמו שכל הג'יהדיסטים עושים. כי דרום טורקיה היא כמו ההאמפטונס, אתה יודע?"

שרייר, תושב ניו-יורק, החביא את העובדה כי הוא יהודי משוביו מכיוון שלדבריו המשמעות היא מוות בטוח.

שני סוכני מודיעין, האחד פעיל והשני לשעבר, אמרו כי התיאוריה של שרייר- שה-FBI עקב אחר פעילות החשבונות ברשת, ואחרי רכישות המחשבים- מרמזת על חלק במבצע גדול יותר.

"הם עוקבים אחרי אחרי הפעילות בחשבונות שלי מההתחלה. הם נותנים להם לגנוב את הכסף. למה הם נותנים להם לגנוב את הכסף, מה המטרה? ובכן, מה הם קונים? הם קונים מחשבים ניידים וטאבלטים. אם הם מיירטים את המחשבים בדרך, הם עושים את טריק הריגול שלהם והם מעבירים אותם ישר לידי אל-קעידה והם יוצרים, פחות או יותר, חלום שהתגשם עבור קהילת המודיעין, דרך להסתנן אל האויב כמו שלא היה פעם, בלי שהם אפילו ידעו את זה." אמר שרייר.

הוא טען כי העדיפות של ה-FBI הייתה לנהל מבצע מודיעין ולא לנהל חקירה שתבטיח את שחרורו. שרייר התבקש לגבות את הטענות החמורות האלה ואמר: "מעבר לכל ספק, יש לי את כל הראיות, ניסיתי שוב ושוב לגרום לזה להיחקר על מנת שהאנשים האחראים יובאו לדין, אף אחד לא מחזיר לי טלפונים, אבל לא חוקר את זה, למרות כל הראיות.

באפריל 2013, לאחר שעבר חצי מתקופת השבי, התנהלה שיחה בין סוכנת ה-FBI פרוטי ופקיד ממשל המכיר את התיק.

"הוא אמר: 'את חושבת שהוא הצטרף אליהם? מה קורה פה?' והיא אומרת: "לא, לא, לא. אנחנו די בטוחים שהוא לא הצטרף אליהם לפי הרישומים הפיננסיים שלו.' בום, היא החליקה. היא הודתה שהם עוקבים אחרי הרישומים הפיננסיים שלי לפחות מחודש אפריל," אמר שרייר.

פקיד ממשל גיבה את הדברים.

כמעט חמש שנים לאחר הבריחה המזעזעת, שרייר תיעד את סיפורו בספרו החדש, "תפילת השחר".


שקרים ובגידה

שרייר בן ה-39 אמר כי הוא עדיין כועס על הדרך שה-FBI טיפל במקרה שלו. "אתם יודעים, מה שהייתי צריך עזרה איתו זה לבנות מחדש את החיים שלי, כלומר מספר ביטוח לאומי חדש ובנייה מחדש של דירוג האשראי שלי."

שרייר הדגיש כי הוא עדיין לא יכול לקבל כרטיס אשראי אולם הוא הצליח להחזיר בסופו של דבר יותר מ-16,000 דולר בכספים גנובים מפייפאל וסיטיבנק, אולם זה לקח חודשים. "יש לכם את תכנית הגנת העדים, אתם נותנים מספרי ביטוח לאומי לרוצחים וסרסורים וסוחרי סמים. אני גם עד ולא עשיתי אף אחד מהדברים האלה. 'לא, לא יכולים לעזור לך.'"

לאחר שובו, שרייר תיאר חקירה של ה-FBI וה-CIA. ל-CIA לא הייתה תגובה.

"הבאתי להם יותר מידע מאשר 50 מודיעים יכלו להביא להם. ושם עברתי מהתחושה 'בסדר, לא מגיע לי כלום', לתחושה של 'אתה יודע מה, כן, כן מגיעים לי דברים מסוימים. מגיע לי מספר ביטוח לאומי חדש, מגיע לי ביטוח בריאות סביר, מגיע לי שיתייחסו אליי בכבוד.' לא ביקשתי כלום. נתתי להם שמות משתמש בסקייפ, נתתי להם יותר מאשר מישהו במצבי אי פעם נתן להם. אני יכול לאמר זאת בביטחון. ומה שקיבלתי בתמורה היו שקרים, בגידה, כלום." אמר שרייר.

דובר ה-FBI הוסיף: "ה-FBI מציע סיוע לקורבנות כדי לעזור להם לבנות את חייהם מחדש. אנחנו ממשיכים לעבוד עם שותפינו בסוכניות וגופי השיטור הבינלאומיים כדי לאסוף מידע וכן בכדי להעריך את האפשרות להביא את חוטפיו של מר. שרייר לדין."

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE