הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחקר: נמצא גורם חדש שעשוי להזיק לבריאותם של האוכלים במסעדות
הכימיקלים יכולים לשבש פעילות הורמונלית ועלולים לגרום לבעיות פוריות; נמצא קשר בינם לבין השמנה בילדות, אסטמה, בעיות נוירולוגיות, בעיות לב וכלי דם ואפילו סרטן

ידוע שאכילה תכופה במסעדות עלולה להגדיל הצריכה של סוכרים ושומנים, אך מחקר חדש חושף גורם נוסף שמצביע על כך שכדאי לאכול בבית לעתים קרובות יותר: פתלטים.

פתלטים הם כימיקלים, מזיקים בפוטנציה, הנמצאים במאות מוצרי צריכה, כגון בשמים, ספריי לשיער, שמפו ופלסטיק המשמש לעיבוד מזון ואריזה. נמצא, כי צריכת כימיקלים אלה קשורה במומים מולדים אצל בנים צעירים, כמו גם בבעיות התנהגות והשמנה בקרב ילדים ומבוגרים. חשיפה של עובר לכימיקלים אלה ברחם יכולה לשנות את התפתחות מערכת הרבייה הגברית, וכתוצאה מכך לגרום לירידה חלקית של אחד או שני האשכים.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


פתלטים הם כימיקלים, מזיקים בפוטנציה, הנמצאים במאות מוצרי צריכה

 
 


כמו כן, מדענים חושדים, כי הכימיקלים יכולים לשבש את הפעילות ההורמונלית ועלולים לגרום לבעיות פוריות. הם מצאו קשר בינם לבין השמנה בילדות, אסטמה, בעיות נוירולוגיות, בעיות לב וכלי דם ואפילו סרטן.

"פתלטים הם סוג של כימיקלים סינתטיים, הידועים בשם משבשים אנדוקריניים, כלומר הם משפיעים על הורמונים בגוף. ההורמונים חיוניים לתפקודי גוף נורמליים, כגון רבייה או חילוף חומרים". אמרה הפרופסור לרפואת ילדים בבית החולים לילדים, בסיאטל, ובאוניברסיטת וושינגטון, ויו"ר לשעבר של הסוכנות להגנת הסביבה של הוועדה להגנת בריאות הילד, ד"ר שילה סת'יאנאראינא, שלא הייתה מעורבת במחקר. 

המחקר, שפורסם בשבוע שעבר, מצא, כי רמות הפתלטים של המשתתפים, שאכלו במסעדות, בקפיטריות ובמתקני מזון מהיר ביום קודם, היו גבוהות ב-35 אחוז מאשר רמות הפתלטים של המשתתפים, שדיווחו על אכילת מזון שנרכש ברשתות השיווק.

המרצה לבריאות סביבתית ובריאות בעבודה באוניברסיטת ג'ורג 'וושינגטון וכותבת בכירה במחקר, אמי זוטה, אמרה, כי "אלה שסעדו במסעדות נחשפו, ככל הנראה, לחומרים כימיים באמצעות מזונות שהיו במגע עם אריזות פלסטיק. הרעיון המרכזי הוא, כי מזון שמכינים במסעדות ובקפיטריות עשוי לבוא במגע עם חומרים המכילים פתלטים בין השאר בגלל שחלק מהאוכל מוכן ונארז במיקומים מרוחקים מהמסעדה".

לדברי זוטא, "רוב הפתלטים המזיקים ביותר מבחינה בריאותית הם פלסטיסייזרים, אשר תפקידם הוא לרכך פלסטיק. מוסיפים אותם לאריזות מזון, לכפפות המיועדות לטיפול באוכל והם נמצאים גם במכלי מזון".

המחקר התבסס על נתונים שנאספו בין שנת 2005 לשנת 2014, מתוך סקר בריאות ותזונה לאומי, שנערך מדי שנתיים על ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן. המחקר כלל 10,253 אנשים, שנשאלו על הרגלי האכילה שלהם במהלך 24 השעות האחרונות ואשר סיפקו דגימות שתן, על מנת להעריך את רמות הפתלטים בגופם. החוקרים מצאו, כי לפחות שני שליש מהמשיבים דיווחו על אכילה בחוץ פעם אחת ביום הקודם. לאלה שסעדו בחוץ היו גם הרמות הגבוהות יותר של פתלטים בשתן. 


החדשות הטובות: הפתלטים יכולים להישאר בגוף רק יום אחד

 



קשר זה הופיע באופן עקבי בכל הגילאים, המינים והקבוצות האתניות, אך הוא הופיע באופן החזק ביותר בקרב בני נוער שאכלו בחוץ: רמות הפתלטים אצלם היו גבוהות ב-55 אחוז, מאשר אצל אלה שאכלו בבית.

זוטא: "הקשר בין גובה הפתלטים לבין אכילה בחוץ הופיע בכל קבוצות הגיל, אך זה ניכר בעוצמה הגבוהה ביותר בקרב בני הנוער. מזונות מסוימים, בעיקר צ'יזבורגרים וכריכים אחרים, נקשרו גם הם לרמות גבוהות של פתלטים, אך רק אם הם נרכשו במסעדה".

זו לא הפעם הראשונה בה רמת הפתלטים נקשרה למקורות מזון. בשנת 2016 הובילה זוטא מחקר, שהצביע על קשר בין רמת פתלטים לבין מסעדות מזון מהיר. המחקר החדש מרחיב את ממצאי מחקר זה, בכך שהוא מראה, כי הקשר נמשך גם כאשר אוכלים בסוגים אחרים של מוסדות מזון, כגון מסעדות וקפיטריות, אמרה זוטא.

"השתמשנו לראשונה במתודה הזו, על מנת להתמקד במזון המהיר ומצאנו כמה קשרים בולטים בין צריכת מזון מהיר וחשיפה לפתלטים. עכשיו, הרחבנו את המחקר, על מנת לראות אם הממצאים היו ייחודיים למזון מהיר, או שהם שיכולים לשקף סוגים אחרים של עיבוד מזון ומערכות ייצור". 

בשנה שעברה, נרשם ריכוז גבוה של פתלטים בתערובות מקרוני וגבינה, מה שגרם לדחיפה נוספת לתקנות של כימיקלים במזון. למרות שמנהל המזון והתרופות האמריקאי עוקב אחר רמות של פתלטים במספר מוצרי קוסמטיקה, הוא אינו מווסת את נוכחותו במוצרי מזון או במשקאות.

סת'יאנאראינא: "המדיניות צריכה להתמקד בהפחתת חשיפת הפתלט בתהליכי ייצור המזון, יצרני המזון צריכים לדעת על מקורות הזיהום ולפעול לצמצום נוכחותם במזון. הדרך האחרת לגשת לנושא היא לצמצם או לאסור את השימוש בפתלטים בייצור מזון".

החדשות הטובות הן, כי הפתלטים יכולים להישאר בגוף רק יום אחד. על פי זוטא, לשינוי הרגלי האכילה ואכילת ארוחות מבושלות ביתיות יכולים להיות יתרונות בריאותיים, בעלי השפעה כמעט מידית. 


פתלטים הם סוג של כימיקלים סינתטיים, הידועים בשם משבשים אנדוקריניים

 



"הכנת מזון בבית עשויה לייצר מצב בו כולם מנצחים. ארוחות המבושלות בבית יכולות להיות דרך טובה להפחית סוכר, שומנים לא בריאים ומלח. מחקר זה מציע גם, כי לא יהיו בארוחות אלה פתלטים מזיקים רבים, כמו בארוחות במסעדה", לדברי זוטא.

"הנקודה החשובה השניה היא, כי כימיקלים אלה נמצאים בכל מקום בסביבה", הוסיפה."לכן, על מנת לצמצם את החשיפה לכימיקלים מזיקים, יש צורך בשינויים מערכתיים באופן ייצור ושינוע המזון. שינויים כאלה יחייבו התערבות במדיניות, כמו גם פתרונות מבוססי שוק".


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE