הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"סיכוי של 1 ל-20, שהרעידה של אתמול תוביל לרעידת אדמה עוצמתית יותר בשבועות הקרובים"
רעש בעוצמה של 5.3 בסולם ריכטר התרחש אתמול (חמישי) בשעות הצהריים כ-90 מייל מאזור לוס אנג'לס וסביבתה. האירוע לא הורגש במיוחד אך מומחים טוענים כי הוא עלול לסמן על בואו של גל חזק יותר, או לכל הפחות, חלק מסדרת רעידות קטנות. החדשות הטובות הן שמערכת ההתרעה פעלה היטב, ועד סוף השנה יגדל מספר האנשים שיוכלו לקבל התרעות מוקדמות אודות רעידת אדמה קרבה, תודות לתקציב הענק שהוקדש לכך

רעידת אדמה בדרגה של 5.3 בסולם ריכטר היכתה בדרום קליפורניה ביום חמישי, לא הרחק מאיי צ'אנאל איילנדס - Channel Islands זו היתה רעידת האדמה החזקה ביותר באזור מזה שנים, שמרטה את העצבים אולי, אך לא גרמה נזק משמעותי, משום שהיא התרחשה  בים, באוקינוס השקט ולא ביבשה. הרעידה גרמה לזעזועים בחוף ולמספר תנודות של הקרקע בסנטה קרוז איילנד, שהיה קרוב למרכז רעידת האדמה, אך לא הצליחה להזיק או להטריד מדי אפילו את הנשרים ששהו במקום.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


רעידת האדמה ההרסנית שהתרחשה בלוס אנג'לס בשנת 1994. גבתה 57 קורבנות ונזקים שהוערכו בעשרות מיליארדי דולר

"רעידת אדמה בדרגה 5.3 יכולה להיות הרסנית, אם היא היתה מתרחשת ממש מתחת לרגלינו", אמר ג'ון וידאל, מנהל מרכז רעידות האדמה של דרום קליפורניה, באוניברסיטת דרום קליפורניה. "זה היה ממש על הקצה, של להיות רעידת אדמה מסוכנת. זו היתה תזכורת לכך, שעלינו להיות ערוכים ומוכנים להתרחשות מסוכנת בעתיד".

הרעידת התרחשה קצת לפני השעה 12:30 אחר הצהריים ומרכזה היה מדרום לסנטה קרוז איילנד, כ-90 מייל מדרום לעיר התחתית של לוס-אנג'לס. היא הורגשה גם במקום מרוחק כמו בייקרספילד, פאלמדייל והעיר אורנג', כך מסרו עדים להתרחשות ורשות המחקר הגיאולוגי של ארצות הברית.

מערכת האזעקה המוקדמת מפני רעידות אדמה, התריעה עוד בטרם הגיעה הרעידה לשיא עוצמתה ב-5.3 בסולם ריכטר ובטרם היא הורגשה באזור לוס-אנג'לס. "אזור העיר לוס-אנג'לס חווה וחש ברעידות בעוצמה כזו, בממוצע אחת לשנה", אמר וידאל.

"יש סיכוי או סכנה של 1 ל-20, שהרעידה ביום חמישי האחרון תוביל לרעידת אדמה עוצמתית יותר בשבועות הקרובים", הוסיף וידאל. אבל ישנה סבירות גבוהה יותר לרעידות בעוצמה נמוכה יותר, בזמן הקרוב. הרעידה האחרונה היתה חלשה מדי ורחוקה מדי מהחוף, מכדי שיהיה בכוחה לייצר גלי צונאמי הרסניים בחוף. רעידה בעוצמה הזו לא מסוגלת לייצר גלים עוצמתיים, כאלה שנראים בעין".

אלא שהיא היתה חזקה מספיק, כדי להתריע ולהפעיל את מערכת ההתרעה המוקדמת מפני רעידות אדמה במדינה. לדברי וידאל הוא ועמיתיו לעבודה באוניברסיטת דרום קליפורניה, שמעו צפצופי אזהרה כ-10 עד 15 שניות לפני שהורגש הזעזוע בקמפוס שלהם. "כולנו הרגשנו אותה היטב. זה היה חלש, אך ממוקד",  הוא הוסיף. "שמענו את המערכת מפסיקה לצפצף ואז חשנו בזעזוע".

המערכת להתרעה מוקדמת מפני רעידות אדמה נמצאת עדין בפיתוח על ידי USGS (הסוכנות המדעית של ממשלת ארה"ב, הנקראת הסקר הגיאולוגי האמריקאי) והיא מפעילה בינתיים מספר מוגבל של חיישנים, ברם, היא אמורה להיות זמינה ויעילה יותר לתפעול, בהמשך השנה. היא עובדת על עקרון פשוט למדי: הזעזוע כתוצאה מרעידת אדמה נע במהירות הקול דרך סלע – שהיא מהירות נמוכה מזו של אמצעי התקשורת המודרניים. למשל, לזעזוע מרעידת אדמה בעוצמה של 7.8 יקח כדקה מתחילת האירוע בים סלטון ועד שיגיע לסן אנדראס, ועד שיורגש בלוס אנג'לס, במרחק של 150 מייל משם.


מקור רעש האדמה של אתמול


תקציבי התכנית לפיתוח מערכת חיישנים והתרעה לא קוצצו

מערכת התרעה מוקדמת תאפשר לתושבי לוס-אנג'לס שניות קריטיות ויתכן אפילו למעלה מדקה, כדי להתכונן ולהתמגן. המערכת קיבלה סיוע משמעותי בהעברת תקציבים פדרליים, שאף הפכו לחוק בחודש מארס שביטל בכך הצעה מוקדמת יותר של הנשיא דונאלד טראמפ לחדול מהעברת תקציבים פדרליים לתכנית.

מדובר בהצעת תקציב של 1.3 טריליון דולר, שאושרה על ידי הקונגרס ונחתמה על ידי הנשיא, שחלק ממנו, 22.9 מיליון דולר הוקצו לטובת הפרויקט. זה יותר מכפול מהסכום הקודם, שעמד על 10.2 מיליון דולר בתקציב השנה הקודמת. ראשי התכנית אומרים, כי עד סוף השנה יגדל מספר האנשים שיוכלו לקבל התרעות מוקדמות אודות רעידת אדמה קרבה, משום שהמימון לא קוצץ. 

דרום קליפורניה הוא אחד האזורים בהם יש צפיפות גדולה ביותר של חיישנים סייסמיים נגד רעידות אדמה, המאפשרים ידיעה מוקדמת. 

רעידת האדמה קרתה קרוב לאגן המזרחי של סנטה קרוז, אמר הסיסמולוג אג'יל הוקסון מחברת קאלטק Caltech. הסיסמולוגית לוסי ג'ונס "צייצה" בטוויטר שהמערכת נעה בדרום קליפורניה מעבר לעיקול של השבר הגיאולוגי של סאן אנדראס. "רעידות אדמה קורות שם מדי פעם. יש שבר גיאולוגי רציני בים", אמר הוקסון. כשנשאל מדוע חלק מהאנשים חשו בזעזוע וחלק אחר, שהיו אף קרובים יותר, לא חשו בכך, ענה הוקסון שמאוד תלוי היכן האדם נמצא בעת קרות האירוע. "אנשים בגורדי שחקים כנראה חשו בכך היטב", הוא אמר. "אנשים שניצבו על קרקע רכה יותר, כמו חול עלולים לחוש רעידה עוצמתית יותר".

בין היצורים שחשו בזעזוע של הרעידה היו יושביו מכוסי הנוצות – נשר קירח – של קן גבוה, החולש על סנטה קרוז איילנד. מצלמה המשדרת בשידור חי של שירות הפרקים הלאומי והמוצבת באזור קן, הראתה את הנשר ההורה ואת שלושת הגוזלים בעת שהעץ החל לנוע בעקבות הרעידה. הנשר ההורה התרומם מהקן וחג סביב, שעה שהגוזלים נותרו בפנים, מבולבלים. ההורה חזרה לקן, לאחר רגעים ספורים.

בפעם האחרונה שרעידת אדמה הורגשה באזור לוס-אנג'לס בהיקף כה נרחב היתה באנסינו ב-2014, אז עוצמת הזעזוע היתה 4.4. גם אז הורגש הזעזוע על פני שטח רחב למדי והיה החזק ביותר באזור לוס-אנג'לס בארבע שנים שקדמו לכך. סייסמולוגים ציינו אז שזו היתה רעידת האדמה החזקה ביותר שהיכתה ישירות מתחת לרכס הרי סנטה מוניקה מזה 80 שנה. הפעם הקודמת שרעידת אדמה יצרה אנרגיה רבה יותר מהרעידה ביום חמישי האחרון, היתה ב-2012 כשעוצמתה היתה 5.4 בסולם ריכטר והיא היכתה בעיר הגבול ברואוליי, במחוז אימפריאל. הרשויות דיווח אז על 20 בתים ניידים, שניתקו מהיסודות שלהם וכן על נזקים "קוסמטיים" בבנינים בעיר התחתית.

מרכז הרעידה ביום חמישי היה מדרום לצ'אנאל איילנדס. רעידה בעוצמה של 4.8 הרעידה את האזור הזה  ב-2013 אז היה מרכז הרעידה קרוב הרבה יותר לחוף, כשלושה מייל בלבד מאיסלה ויסטה והיא יצרה טלטלה מתונה, שגרמה לנפילת כמה מסגרות עם צילומים בבתים. הרעידה ביום חמישי גרמה גם להתנתקות ונפילת כמה לבנים מארובה בחווה היסטורית שניבנתה בשנות ה-60 של המאה ה-19 באחד האיים, נמסר משירות הפארקים.

אזור סנטה ברברה הוא "ביתן" של רעידות אדמה הנובעות מהשברים הגיאולוגיים, שהגדול בהם הוא השבר של סנטה אינז, שאורכו כ-80 מייל ונמצא ממש מצפון לעיר. השבר הזה עלול להיות אחראי "להפקת" רעידת אדמה בדרגה של 7.5.


רעידת האדמה הקשה בלונג ביץ',דרום קליפורניה בשנת 1933. גבתה מעל 100 קורבנות


היו מוכנים לרעידה חזקה באמת -מה לעשות והיכן להיות

רעידת האדמה החזקה של סנטה ברברה ב-1925 היתה בעוצמה של 6.8 והיא הרסה את רוב רחוב סטייט סטריט בעיר התחתית, פגעה במסילות ברזל, יצרה מפולות קרקע גדולות והורגשה במקום מרוחק כמו מחוז אורנג' . 13 בני אדם נהרגו אז.

מאז רעידת האדמה ביום ראשון של חג האיסטר ב-2010 בעוצמה של 7.2, שפגעה בגבול קליפורניה-מכסיקו, נרשמו 14 רעידות אדמה בעוצמה של 5 או יותר בדרום קליפורניה. הוקסון מעריך שלפחות מחצית מהן הורגשו בלוס-אנג'לס. הסיסמולוגית לוסי ג'ונס אומרת, כי קיבלה תלונות על כך שכינתה את השפעת רעידת האדמה ביום חמישי, כנורמלית. היא נשאלה על ידי אחדים מה המשמעות של רעידת אדמה חזקה יותר, באזור. אך לדבריה אין דרך לדעת מראש מתי, או מה תהיה עוצמתה של הרעידה הבאה והיכן היא תכה. "אין לנו יכולת לחזות. גם אם היתה לנו, זה לא היה הופך את המצב לבטוח יותר, או פחות. זו מציאות חיינו".

פעילות  של רעידות אדמה תכופות באיי צ'אנאל איילנדס לא צריכה להפתיע איש. אחרי הכל, האיים באזור נוצרו בזכות רעידות אדמה. למעשה, "הרים ברחבי אזור קליפורניה הם תוצאה של רעידות אדמה", מסבירה ג'ונס.

רעידות אדמה דחפו למעלה את הרי סנטה אינז בסנטה ברברה ואת מחוזות ונטורה. השברים של סנטה מוניקה והוליווד יצרו את הרי סנטה מוניקה. השבר של סיירה מאדרה  העלו אל פני האדמה את סאן גבריאל. גבעות צ'ינו נידחפו כלפי מעלה על ידי שבר אזורי.

"אם אתם רואים הרים בקליפורניה, המשמעות היא, שמשהו דוחף את ההרים האלה למעלה מהר יותר מאשר תהליך הבלייה החיצוני, הכותש אותם", אמרה ג'ונס בריאיון. "באופן עקרוני, כשאתם רואים הרים בסביבה, חישבו על רעידות אדמה בקליפורניה".




67% לא
33% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE