הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מלחמת הסחר: התגובה האמריקאית- טראמפ שוקל להעלות ל-100 מיליון דולר את היקף המכס על סחורות מסין
עושה רושם כי קרב הפינג פונג וושינגטון- בייג'ינג אינו הולך לקראת סיום בשלב זה. המהלך הוא חלק מתגובה אחת לתגובה קודמת של סין בעניין מיסוי ה-50 מיליארד מסחורות לארה"ב. הסינים הגיבו במענה משלהם ואיימו בצעד דומה. אצל בכירים בתעשייה המקומית הדעות לגבי מדיניות טראמפ חלוקות. "הצעדים הללו עלולים לפגוע ביכולת של הציבור האמריקאי ברחבי המדינה להשיג מוצרים ופריטים בסיסיים ויומיומיים", אומרים המבקרים, ואילו מנגד, התומכים טוענים כי "הנשיא צודק כשהוא דורש פעולה נוספת בנדון, כדי לבלום את חוסר ההוגנות הסינית בסחר איתנו"

הנשיא דונלד טראמפ מחמיר את הרטוריקה שלו באשר למלחמת הסחר עם סין. ביום חמישי בערב באה ההחמרה לידי ביטוי באומרו, שהוא שוקל הטלת גל נוסף של מכסי מגן על שורת מוצרים נוספים, שסין מייצאת לארצות הברית. "בהמשך לתגובת הנגד הסינית הלא הוגנת (להטלת מכסים מוקדמת על ידי ארה"ב) הוריתי לנציבות הסחר האמריקאית (United States Trade Representative) לשקול האם זה יהיה נכון וראוי, להטיל מכסי מגן נוספים, בהיקף כספי של כ-100 מיליון דולר." אמר הנשיא בהודעתו.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מוקדם יותר השבוע הודיעה ארה"ב על הטלת מכסים בהיקף של 50 מיליארד דולר על סחורות ומוצרים מסין, בטענה שסין גונבת באופן שיטתי קניין רוחני מארצות הברית. סין הגיבה בתוך שעות, שהיא מטילה מכסי מגן בהיקף כספי של 50 מיליארד דולר על מוצרים המיוצאים אליה מארצות הברית.

המהלכים האחרונים הם המשך למהלך של הטלת מכסי מגן, שהופעלו עוד בתחילת השנה על מוצרי פלדה ואלומיניום מסין, מהלך שהניב תגובת נגד מצידה של סין. ההודעה של הנשיא טראמפ ביום חמישי האחרון, כי בדעת הממשל להטיל מכסי מגן בהיקף של 100 מיליון דולר נוספים על מוצרים מתוצרת סין, טילטלה קמעה את השווקים הפיננסיים והבורסות בעולם וגררה בקורת מאנשי עסקים ואף מקרב אנשי מפלגתו שלו.

ממשלת סין מצידה הגיבה ואמרה, כי היא "איננה רוצה להלחם במלחמת סחר, אך איננו חוששים להיכנס לאחת כזו. אם ארצות הברית אינה מתייחסת לצרכים של סין ולאלה של הקהילה הבינלאומית ומתעקשת על מדיניות מגנה, רק על מוצריה ללא הדדיות, הצד הסיני יגיב בהתאם, במאבק עד הסוף ולא יהסס להלחם חזרה, יהיה המחיר אשר יהיה." הודיע משרד המסחר של סין בהודעה ביום שישי.

"אנחנו מוכנים וכבר ניסחנו לעצמנו את נוסחת האמצעים הנגדיים",  אמר גאו פאנג דובר ממשלתי, לכתבים במסיבת עתונאים שאורגנה בזריזות ביום שישי. מדד הדאו צנח חדות בפתיחת היום, אך התאושש בהמשך עם ירידה של 0.5% בסה"כ. שערי המניות בארה"ב לא הגיבו באופן שלילי מדי, בהנחה שבינתיים מדובר במלחמת סיסמאות בין הצדדים.

משקיעים קיבלו עידוד מדבריו של לארי קדלאו, מנהל המועצה הלאומית לכלכלה של הבית הלבן, שהדגיש כי מדובר בינתיים רק בהצעות לגבי מכסי המגן, שהוזכרו ביום חמישי. הוא אמר לכתבים "אין עדין שום דבר מעבר לפינה",  בהתייחסו לכך שאין עדיין שום דבר מוחשי ולפני ביצוע, בתחום המכסים.

גם הבורסות באסיה הראו ענין מועט או בהלה, מדבריו האחרונים של טראמפ ורוב המדדים הראו אפילו עליות קלות או ירידות מתונות. שער המניות בהונג קונג, שם היה המסחר סגור ביום חמישי, עלה בשעור 1%. בסין עצמה הבורסות היו סגורות ביום שישי, בגלל החג. האיומים האחרונים של הנשיא טראמפ בענין הטלת מכסי מגן נוספים גררו עם זאת, בקורת מצד בכירים במפלגה הרפובליקנית. הסנטור מנברסקה בן סאס קרא לצעד הזה "הדרך המטופשת ביותר לעשות זאת".

"אנחנו מקווים שהנשיא רק משחרר קצת קיטור שוב. כי אם הוא אפילו רק חצי רציני בענין, זה טירוף", הוא אמר בהודעה. "סין אשמה בדברים רבים, אבל לנשיא אין בעצם שום תכנית רצינית כרגע, העשויה להניב תועלת. הוא עלול להעלות באש את החקלאות האמריקאית", אמר סאס.

הקמעונאים בארה"ב גם הם כעסו על הודעת הנשיא טראמפ והאשימו אותו "במשחק 'מי הגבר' על גבה של כלכלת המדינה. "פדרציית הקמעונאים הארצית (The National Retail Federation), גוף כלכלי חשוב, מסרה בהודעתה, כי אף שהיא מסכימה שיש ליידע את סין באשר לאי שביעות הרצון האמריקאית מההתנהלות המסחרית הלא הוגנת שלה, הצעדים הללו עלולים לפגוע ביכולת של הציבור האמריקאי ברחבי המדינה להשיג מוצרים ופריטים בסיסיים ויומיומיים".

במהלך השבוע שעבר, איים ממשל ארה"ב להטיל מכסי יבוא על יותר מ-1,300 מוצרים ופריטים מתוצרת סין, כולל מכשירי טלויזיה, מדיחי כלים ומדפסות. כתגובה, סין איימה לפגוע בפריטי יצוא מובילים של ארה"ב, כולל סויה. "במקום למצוא פתרון לבעיה, סין בחרה לפגוע בחקלאים וביצרנים שלנו",  אמר הנשיא טראמפ בהודעה ביום חמישי. הוא הוסיף כי הנחה את נציבות הסחר האמריקאית "לזהות ולאתר מיצרים, שיש להטיל עליהם את המכסים הנוספים, שעליהם דיבר.

נציב הסחר האמריקאי רוברט לייטהיזר אמר בהודעתו לקראת סוף השבוע, בהמשך לדברי הנשיא, כי היא ראויה ובמקום: "סין בחרה להגיב בנקמנות ובאיומים להטיל מכסים לא צודקים בהיקף של מיליארדי דולר על מוצרי יצוא אמריקאים, כולל מוצרי החקלאות שלנו. נקיטת צעדי נקם כאלה עלולים ללא ספק לפגוע קשות בעובדים בארה"ב, בחקלאים ואנשי העסקים. בנסיבות הללו, צודק הנשיא כשהוא דורש פעולה נוספת בנדון, כדי לבלום את חוסר ההוגנות הסינית בסחר איתנו, כפי שעולה מדו"ח הנציבות האמריקאית".

הנשיא אף אמר, כי הוא הינחה את שר החקלאות "לנצל את סמכותו הרחבה ליישם תכנית, שתגן על החקלאים האמריקאים ועל האינטרסים החקלאיים שלנו". עם זאת, הוא עדין השאיר את הדלת פתוחה למגעים עם ממשלת סין. "ארצות הברית עדין מוכנה לדון עם הסינים על יחסים הוגנים, פתוחים והדדיים בתחום המסחר ועם זאת, להגן על הקניין הרוחני והטכנולוגיה של חברות אמריקאיות ושל העם האמריקאי".

פקידים סיניים בכירים אמרו השבוע, כי גם הם מוכנים לכך, אלא שנימת הדברים השתנתה ביום שישי. גאו, דובר משרד המסחר הסיני, מסר לכתבים, שסין וארצות ברית אינן כרוכות כרגע במשא ומתן חיובי, וכי ההערות האחרונות של הנשיא טראמפ, הרחיקו את המו"מ הזה עוד יותר והפכוהו לבלתי מקובל בשלב הזה.

"הרטוריקה בין סין לארצות הברית נעה בין הסלמה למשא מתן", סיכם קרי קרייג אסטרטג של שווקים גלובלים בחברת ג'י.פי. מורגן אס מנג'מנט (JP Morgan Asset Management). הוא הזהיר, ש"שיחות עלולות להיות מורכבות מאוד ורכיבים מסויימים כמו נושא הקניין הרוחני האמריקאי והטכנולוגיה, יהיו מורכבים יותר מאשר דיון מסחרי סתמי".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE