הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"חוב גדול כל כך גדול שיביא להשלכות שליליות מאוד על התקציב ועל המדינה בכלל"
אומרת מנהלת המשרד לעניני תקציב בעקבות דו"ח בקונגרס שחוזה כי המגמה צפויה לגדול עד לכדי חוב לאומי בסך 33 טריליון דולר ב2028. כצפוי הנציגים הדמוקרטים פתחו במתקפה חריפה וטענו שה"הדו"ח חושף את העלויות וההונאה שברפורמת המס ואת הזלזול של הרפובליקנים באחריות פיסקלית" שהביאה למצב. מנגד מסרו נציגי מפלגת השלטון כי "עומדת בפנינו מלאכה מאתגרת"

הגרעון התקציבי השנתי של הממשל הפדרלי עלול להתרחב באופן משמעותי בשנים הקרובות והוא עלול להגיע לסך של 1 טריליון דולר ב-2020, למרות צמיחה בריאה במשק, כך עולה מנתונים של המשרד העל-מפלגתי של הקונגרס לעניני תקציב, שפורסמו אמש. החוב הלאומי שעבר את רף 21 טריליון הדולר, יגדל ליותר מ-33 טריליון דולר ב-2028, כך עולה מנתוני הקונגרס. עד אז החוב הציבורי יהיה זהה בהיקפו להיקף הכלכלה האמריקאית, ויהווה כ-96% מהתוצר המקומי הגולמי, השיעור הגבוה ביותר שנרשם מאז תום מלחמת העולם השניה והרבה מעבר לנקודה, שכלכלנים מגדירים כנקודת משבר.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


Image caption

החשש אצל כלכלנים העוסקים בתחום הוא, שהגידול בגרעונות יביא לעליית הריביות, ייקר את תשלומי ההלוואות למגזר הפרטי, יביא לירידת שערים בבורסה ויאט את הכלכלה, תהליכים שרק ימשיכו להביא להגדלת הגרעון."חוב גדול כל כך, שנמצא במגמת גידול קבועה, יביא להשלכות שליליות מאוד על התקציב ועל המדינה בכלל", אמרה קיית הול מנהלת משרד התקציב. "באופן מיוחד, הסבירות של משבר פיסקלי בארצות הברית, הולכת וגדלה".

תחזית משרד התקציב היא הראשונה מאז חתם הנשיא דונאלד טראמפ על רפורמת מס גורפת, ואז חתם על חקיקה המאפשרת הגדלת התקציבים לצבא ולהוצאות פנימיות לשנתיים הקרובות. הנתונים מעוררי מחשבה, במיוחד באקלים פוליטי שבו ניראה כי הדאגה מפני גרעונות מוגזמים, דעכה במקצת.

הרפורמה במס, הכוללת קיצוצי מס קבועים לתאגידים וקיצוצים זמניים לנישומים פרטיים, תביא לגידול היקף הכלכלה בממוצע 0.7% מ-2018 ועד 2028, לפי הערכת משרד התקציב.
אלא שהגידול בהיקף הכלכלה, אפילו אינו מתקרב ליכולת לממן את הרפורמה במיסוי, שלפי נתוני משרד התקציב תוסיף 1.8 טריליון דולר לגרעון במהלך התקופה, כתוצאה מאובדן הכנסות ממיסים ועליה בתשלומי הריבית.

בכירים רפובליקנים רבים אמרו, כי רפורמת המס תביא לצמיחה בפעילות הכלכלית בשיעור של 3% בשנה למשך תקופה מסויימת ותאיץ הכנסות ממיסים יותר מהעלות של קיצוצי המס. ברם, משרד התקציב מעריך שהצמיחה הכלכלית תעמוד על רמה שנתית של 1.9% בעשור הקרוב. הצמיחה תתחיל באופן נמרץ בשיעור של כ-3.3% השנה ו-2.4% בשנה הבאה, אך ממועד זה, תתחיל להתכווץ באופן משמעותי.


אם קיצוצי המס לנישומים פרטיים יחרגו ממועד התפוגה המתוכנן שלהם ב-2025, תג המחיר ביחס לרפורמה הכללית במס, יהיה גבוה בהרבה. הנשיא טראמפ ציין את "שלב 2 של קיצוצי המס", שככל הנראה ישנה את התכנית המקורית ויהפוך את קיצוצי המס הזמניים לנישומים פרטיים, לקבועים. הדמוקרטים מצידם "זינקו" על הנתונים הללו כדי לנגח בהם את העדר ההישגים של הממשל הרפובליקני.


"מאז היום הראשון", אמר מנהיג הסנאט הדמוקרטי צ'אק שומר מניו יורק, "היתה האג'נדה הרפובליקנית באופן קבוע לנפח את הגרעון כדי לבצע רפורמות מס לטובת התאגידים הגדולים והאמריקאים האמידים ואז להשתמש בגרעון כתירוץ לקצץ בביטוח הלאומי ובתכנית הבריאות מדי-קייר". מנהיגת הבית הדמוקרטית, הנציגה מקליפורניה, ננסי פלוסי היתה נוקשה בענין: "הדו"ח של משרד התקציב חושף את העלויות וההונאה שברפורמת המס הזו ואת הזלזול של הרפובליקנים באחריות פיסקלית".


הרפובליקנים מצידם היו מתונים בתגובתם: "אין על כך ויכוח, עומדת בפנינו מלאכה מאתגרת", אמר הנציג הרפובליקני מארקנסו, סטיב וומאק, המשמש כיו"ר ועדת התקציב של הבית.
בשנה הפיסקלית הנוכחית המסתיימת ב-30 בספטמבר, הגרעון התקציבי מוערך בכ-804 מיליארד דולר לעומת 665 מיליארד דולר בשנה הפיסקלית הקודמת, כך לפי ההערכות. במשך עשור צפוי הגרעון להימצא מתחת לקו האדום ולהגיע ל-1.5 טריליון דולר.
גרעונות נוספים עלולים להתווסף לנתון הקודם בגלל ירידה בהיקף המיסוי והוצאות לא צפויות שיצטברו ל-2.2 טריליון דולר ויכבידו על החוב הפדרלי עד 2027, מעבר למה שניצפה בינואר 2017.



טענות קשות כנגד הנשיא טראמפ על רפורמת המיסים שלכאורה הובילה למצב

התחזית היא באופן משמעותי עגומה יותר, מכפי שחזה משרד התקציב, בחודש יוני אשתקד, בטרם אישר הקונגרס את הקיצוצים במס והסכים על  הגדלת ההוצאה. הגרעון שהוערך ב-804 מיליארד דולר לגביה השנה הפיסקלית הנוכחית הוא ב-242 מיליארד דולר גדול יותר, מכפי שהעריך משרד התקציב ביוני אשתקד. בנוסף, מעריך עתה משרד התקציב גרעון מצטבר של 11.7 טריליון דולר במהלך העשור הקרוב, גידול של 1.6 טריליון דולר מהתחזית ביוני שעבר, לגבי התקופה הזו.

ב-2023, לפי הערכת משרד התקציב, מחירי הריבית יחרגו מהוצאות הממשלה על הפעלת הצבא. ב-2028, תשלומי ריבית יגיעו ל-915 מיליארד דולר, יותר מפי שלושה מהוצאות הריבית אשתקד.
החוב שמייצר הממשל ניראה כמי שהיתה לו השפעה מועטה בגבעת הקפיטול בוושינגטון, כשהרפובליקנים בקונגרס העבירו שורה גורפת של קיצוצי מיסים. אבל מסתבר, שעתה החששות גוברים גם בקרב הרפובליקנים ולאחריות הפוליטית שלהם על הזינוק בגרעונות והבית יצביע ביום חמישי על תיקונים בחקיקה, כדי להשיג תקציבים מאוזנים יותר.


הנציג הרפובליקני השמרני מדרום קרולינה, ג'ף דונקאן, "צייץ" בטוויטר ואמר: "לכל דמוקרט בבית המתלונן על החוב ועל הגרעון בפעם הראשונה ברשתות החברתיות, אני אומר: אני מצפה לראות אתכם מצביעים על תיקון התקציב המאוזן, מאוחר יותר השבוע. זאת כמובן, במידה שאתם אכן מוטרדים וחרדים לטפל ברצינות בתקציב שלנו".
מאחר שתיקוני חקיקה כאלה מחייבים הסכמה של שני שלישים של הבית והסנאט, אין זה סביר שזה יעבור בקונגרס, שלא לדבר על אישור הענין ברמה המדינתית.


הסערה סביב החקיקות האחרונות מקשה על ההאשמות שמטיחים הרפובליקנים בנשיא ברק אובמה והדמוקרטים, כאחראים על המצב הפיסקלי של הממשל. השנה אישרו המחוקקים עיסקת תקציב בת שנתיים שהגבילה את ההוצאות על הצבא ועל ההוצאות הפנימיות בכ-300 מיליארד דולר. העיסקה הזו סללה את הדרך לאישור הקונגרס להוצאה של 1.3 טריליון דולר בחודש שעבר.
לפני שאושרה הרפורמה בתקציב והחקיקה בענין ההוצאה, נחשפו מחוקקים להערכות מטרידות באשר לגידול הצפוי בגרעונות, בעיקר בגלל  גידול בהוצאה על מדי-קייר ועל הביטוח הלאומי וכן בשל הייקור בשיעורי הריבית. משרד התקציב מעריך עתה שהגרעון יגיע ל-1 טריליון דולר שנתיים מוקדם יותר מכפי שהוא העריך ביוני. משרד התקציב העריך בשעתו שיגרמו תועלות כלכליות מהרפורמה במיסוי. נתחנים מעריכים, שהחוק יגדיל את היקף התעסוקה ב-1.1 מיליון מקומות עבודה, במהלך העשור הקרוב.


החוק גם יעלה את שכרם של האמריקאים בשיעור ממוצע של 0.9% בשנה, הערכה צנועה יותר מזו של כלכלני הבית הלבן מהשנה שעברה, כשהחוק היה עדיין בחיתוליו.
הניתוח של משרד התקציב מעריך, כי החוק יביא לכך ששיעורי הריבית יהיו גבוהים בכחצי אחוז יותר מכפי שהם היו, לולא חוקק החוק. בשנים הראשונות להפעלתו, אומר משרד התקציב, הוא יביא להתחזקות הדולר ויאפשר לאמריקאים לרכוש יותר מוצרי יבוא ולמכור פחות מוצרי יצוא לשאר העולם – וכך יגרום לגידול הגרעון המסחרי הלאומי, בניגוד לתכניתו של הנשיא טראמפ, לצמצם אותו. מיכאל א. פיטרסון הנשיא ומנכ"ל קרן פיטר ג. פיטרסון, התומכת בהגדלת גרעונות תקציבים אמר, כי הדו"ח "מאשר שנגרם נזק כבד לתחזית הפיקלית שלנו רק בחודשים האחרונים".


הול, מנהל משרד התקציב אמר שמעבר לטווח של עשור, ימשיך החוב לצמוח בהשוואה להיקף הכלכלה. הוא הזהיר מפני ההשלכות במקרה שהמחוקקים יתעלמו מהמצב ויזניחו את הטיפול בפן הפיננסי של הממשל. "ככל שנמתין יותר, האמצעים שנאלץ לנקוט, כדי לתקן את המצב יהיו נוקשים יותר".


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE