הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מדענים בפלורידה סבורים כי ישנם למעלה מ-1000 זנים במדינה שנמצאים בסכנת הכחדה
תכנית חדשה שאמור לחוקק בית הנבחרים במדינה תלחם בסכנת ההכחדה. הכחדת הזנים מתורגמת להוצאות של מליוני דולרים

כשליש מבעלי החיים הפראיים בארה"ב, החל מציפורים ופרפרים ועד לבעלי חיים פחות נפוצים כמו סלמנדרות וצפרדעים נמצאים בסכנת הכחדה כאשר בתי הגידול הטבעיים שלהם מתכווצים והאיומים הנשקפים משינויי האקלים, מינים פולשים, מחלות וזיהומים שונים מתרחבים באופן אקספוננציאלי, זאת לפי דו"ח חדש שהוציאו יחד שלוש קבוצות שימור הסביבה הוותיקות בארה"ב.

הממצאים שפורסמו החודש, מציירים תמונה מאיימת במיוחד בעבור מדינה שכבר איבדה למעלה 150 זנים של בעלי חיים שונים. אבל, למרות הממצאים הבעייתיים עדיין ישנה תקווה, כך מסיק הדו"ח: יש להגן על בעלי החיים וזאת בטרם הם הופכים לכאלו המוכרזים "תחת סכנת הכחדה".


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



"מה שחמק מתחת לאף שלנו הוא השינוי המורחב המשפיע על חיות הבר ומיני צמחים בכל רחבי ארה"ב", כך אמרו ג'ורג' מייסון, ביולוג ות'ומאס לאבג'וי, חבר ארגון האו"ם. "החדשות הטובות הן ששום דבר לא נגמר עד שזה לא נגמר."

הדו"ח המיוחד שזה עתה יצא מספק ביסוס משמעותי להצעת החוק שאמורה להגיע להצבעה בקונגרס ומציעה הגדלת תקציבים דרמטית בעבור תוכניות סביבתיות שזיהו מינים בסכנת הכחדה ברחבי ארה"ב ושהם עדיין אינם מוגנים בחוקים הפדראליים. קפיצת המדרגה עלייה מדובר היא מהתקציב של 60 מליון דולר ל 1.3 מליארד דולר בשנה. כספים אלו יגיעו מהכנסות שמקורן בגז ומינראלים הממוקמים על שיטחי הציבור, שבפעם הראשונה מהווה מקור תזרימי יציב, בדומה למיני חיות הבר במדינה המוגנים בחוק ואכיפתו שממומנת מהכנסות שמקורן בתשלום עבור רשיונות צייד ומיסים שמקורם ברכישת כלי נשק וציוד ספורט נלווה הקשור לצייד. "זהו צעד מאוד חכם לעשות", אמר סטיוארט פים המשמש כאקולוג שימור באוניברסיטת דיוק. "ישנם דברים שאנו יכולים לעשות בתבונה וישנם כאלו דברים שהם פרמטיביים שיכולים לסייע אף הם."

במדינת פלורידה ביולוגים המתמחים בחיי הבר זיהו 1,036 מינים המצויים תחת סכנת הכחדה. מתוכם רק 90 רשומים תחת הגנת החוק הפדראלי. בעבר, המדינה קיבלה 2.2 מליון דולר בכל שנה בעבור תוכנית שימור הטבע בתחומיה, אמר קווין קמפ, ביולוג האחראי על תיאום בארגון הפועל ברחבי פלורידה הקרוי "היוזמה לשימור מורשת חיי הבר".

"כלל אין מדובר בהרבה כסף, כך שאנו מתעדפים שותפויות" כך אמר, "ישנם כאלו הנשארים עם ה
WFC ויש את אלו ההולכים יחד עם האוניברסיטאות וזאת מתוך השאיפה לכך שהאנשים המתאימים יבצעות את הפעולות המתאימות."

"זה אומר 49 מליון דולר בעבור פלורידה במקום 2.2 מליון", הוסיף "זה בהחלט יכול להיות משנה משחק משמעותי."

כאשר החוק להגנת בעלי החיים אומץ בשנות ה60 וה 70 הכוונה מאחוריו הייתה להציל מינים שעומדים להיכחד. אולם מימון שהיה תלוי ברובו בפוליטיקות זולות וברצונם הטוב של המחוקקים הוביל למחסורים חמורים בתקציבים יעודיים אלו. בממוצע, השירות להגנת הדגה וחיי הבר בארה"ב יכל להקצות עד 2,700 דולר בעבור זן בודד. ממשל טראמפ נשבע אף הוא להפוך את החוק לפשוט וישים יותר, מה שגרם לאנשי שיח בתחום להעלות דאגה שמא החוק שכבר קיים יוחלש אף יותר בשנים הבאות. "בכנות, עשינו עבודה טובה בשימור המינים אותם אנו דגים וצדים, אולם שאר המינים נמצאים בדעיכה" אמר נשיא פדרציית חיי הבר הלאומית בארה"ב קולין או'מרה.

הצלת בעלי חיים וזאת טרם הם מגיעים לרשימות הפדראליות השונות עשוי להיות זול וקל בהרבה, מה שיימנע חקיקת יתר שתעורר שערוריות ומחלוקות. כלל ההתנהלות תוכל להיות אף יותר מהירה ויעילה ביחס לקצב המרושל המוכתב ביידי הבירוקרטייה הפדראלית. וכמובן, הזמן הופך למרכיב חשוב יותר ויותר. בשבוע שעבר, 550 מדענים העובדים בשירותי האו"ם הסיקו כי כדוה"א מאבד מינים בקצב מדאיג, זאת יחד עם האמריקנים שצופים כי בארה"ב עד שנת 2050, עשויים לחיות כ 40 אחוז פחות מיני בעלי חיים שונים.

בארה"ב, או'מארה טען כי 1 מ-5 מינים נמצא בתהליך התמעטות או תחת סכנת הכחדה. כ-40 אחוזים מדגי המים המתוקים בתחומה של המדינה נחשבים כעת לנדירים ושכ-10 אחוזים מצדפות המים המתוקים נעלמו יחד עם עוד כ-60 אוחזים הנמצאים בסכנת הכחדה. מיני בעלי חיים נפוצים כמו דבורים, פרפרים, ציפורים נפוצות וניצי לילה נמצאים בתהליך של הדללות. בעלי חיים אמפיביים בארה"ב – דרום מערב ארה"ב נחשב פעם למרכז גלובאלי של הסלמנדרות ואוכלוסייתן פוחתת בקצב מהיר של 4 אחוזים כל שנה.

"אלו הזנים שעדיין קיימים אולם מספרם הולך ופוחת," אמר המדען הראשי של הפדרצייה להגנת חיי הבר ברוס שטיין, אחד מהמחברים של הדו"ח. "לעיתים אלו זנים של בעלי חיים שכלל אינם מקבלים התייחסות או תשומת לב מועטה במיוחד ברמת היקף התרומות והמודעות לגביהם."

עצם העובדה שמינים נפוצים מסויימים יעלמו מהעולם – פירושו השלכות בלתי הפיכות למינים בולטים של בעלי חיים אחרים. "כל הדברים הקטנים הללו החיים יחד במערכת אקולוגית, אם הם יעלמו, אז גם דייג למטרות ספורט יעלם אף הוא," אמר דרו ווינטרס, מנהל המדיניות של אירגון חוות הדייג האמריקאי.



אובדן של בתי גידול בעבור בעלי חיים רבים, עדיין נשאר האיום הגדול ביותר עבורם. כחצי מאזור מדינות הוואי ואלסקה נמצא תחת תהליך פיתוח ויישוב. כחצי מהאזורים בהם היו אדמות בעלות לחות גבוהה נעלמו, בשילוב פני הים הצפויים לעלות, סביבות אלו ייפגעו אף יותר. אפילו ארצות ובהן לא ניכרה עד כה כל השפעה ממשית והן החלו לחוות השפעת שריפות טבע ומיעוט זרימה יחסי במקורות המים כמו נהרות ונחלים. סביבות שהפכו קוצניות ויבשות במיוחד הותירו בעלי חיים כמו פנתרי פלורידה, לכודים באזורי מחייה מצומצמים יותר ביחס למרחבים בהם הם היו מורגלים עד כה.

מחלות ומינים פולשים תורמים אף הם לצמצום אוכלוסיות מסויימות של בעלי חיים בקצב מהיר יותר. בפלורידה התפרצות של זבובי זחל הרגה 135 צבאים בשנה שעברה וסינדרום האף הלבן בקרב עטלפים גרם להשמדתם של 5 מליון מבינהם. חיפושיות פולשניות, רכיכות ועשבים הנמצאים בסביבות מסויימות מבלי שיהיה קיים עבורן טורף טבעי שינו את פני הסביבה בה הם מצויים באופן דרמטי בדומה לנחשי הפיתון שהשתלטו על אזור האוורגליידס בפלורידה.

זיהום סביבה נותר גם הוא אויב מסוכן להמשך קיומם של מינים רבים. זאת באמצעות רעלנים מלאכותיים וחמריי הדברה שונים שהחליפו את הDDT
 שכעת נחשד שהם הגורם להשמדה של אינספור דבורים ופרפרים המסייעים בתהליך ההאבקה. בתוספת להעלמת סביבות גידול שלמות ע"י עלייה של פני הים, שינויי האקלים מעלים את הטמפרטורות ששינו את טווחי ההתרבות של בעלי החיים השונים. באזור פארק ילו-סטון מין אגרסיבי של דגי טרוטה ומין אחר פולש של דגי טרוטה נוהגים כעת להתרבות בינם ובין עצמם, מה שיצר דג שהוא בין כלאיים חדש- כך נמסר בדו"ח המיוחד.

"הכחדה היא לא רק שאלה היפוטתית. למעשה כבר חווינו הכחדות של מינים שלמים" אומר סטיין. אבידות אלו מתורגמות להוצאות של מליוני דולרים בעבור כלכלות מקומיות.
"איננו יכולים לדעת בוודאות מה שוויו הכספי של כל זן" הוסיף פים. "מה העלות של ההגנה על  פרות הים? אינני יודע בוודואות. אולם אני יודע כמעט בוודאות מה ייקרה אם פרת הים תשחה אל עבר המרינה באזור קי לארגו. כולם יצאו מדעתם."

עד כה, החוק המוצע הראה גרף תמיכה מכיוון שני המפלגות עם 38 תומכים משותפים, אמר או'מארה. מדינות יזדקקו למספר של 25 אחוז מהקולות כדי לקבל כסף , כך אמר. תוכנית "פלורידה פור-אוור", תוכל להוות מקור מתאים, כך אמר. הצעת החוק גם מראה מקורות כספיים המיועדים לצורכי מחקר בתחום האנרגיה ושעדיין לא נעשה בהם שימוש או ייעוד ממשי בעבור אף תוכנית.

"אם אתה לוקח ערך מהקרקע, עלייך להשיב לה ערך" סיכם.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE