הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"לא היה לי אמון רב בפייסבוק עוד בהתחלה, וכעת זה צנח כמעט לאפס"
הדעות בקרב משתמשי ענקית הרשת החברתית חלוקות בשל ההיסטוריה הבעייתית בתחום שיתוף המידע האישי של גולשיה. המנכ"ל המייסד התנצל אמש במהלך עדותו בבית הנבחרים והבטיח להגן על פרטיותם של 2.2 מיליארד הגולשים. הבטחות מסוג זה ניתנו כבר בעבר, ולכן עולה השאלה האם הפעם, הדבר אכן יקרה?

"אני מחוייב להסדיר את הענין הזה." אמר צוקרברג במהלך עדותו בפני ועדה משותפת  לעניני משפט של הסנאט וועדת הסנאט לעניני מסחר, מדע ותחבורה. משתמשי  פייסבוק הפכו להיות חשופים לחלוטין לחדירה לתחום הפרט שלהם, במיוחד עתה בעידן חברות הענק, האוגרות נתונים ממשתמשים. עד לא מזמן זה לא הטריד מדי את המשמשים, עד לחשיפה האחרונה שגילתה כי פרטיהם האישיים של 87 מיליון משתמשים בפייסבוק, רובם בארצות הברית, "נקצרו" באופן לא תקין על ידי חברת ייעוץ פוליטי בריטית בשם קמברידג' אנאליטיקה וכי מנוע החיפוש של פייסבוק אפשר לגורמים שליליים, לחדור כמעט לכל הפרופילים האישיים בפייסבוק. האירוע הזה גרם לטלטלה ציבורית עולמית וגרר בחינה קפדנית מצד מחוקקים.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



"לדעתי, רוב המשתמשים בפייסבוק ידעו שקיים סיכוי/סיכון שמישהו, נתחנים (אנליסטים) ואחרים, רואה את כל מה שהם מעלים בעמוד או מחפשים, אבל עם פרסום הפרשה האחרונה, הכל קיבלו קריאת השכמה", אמרה אווה רוקסן סטריט (54) משתמשת בפייסבוק וכתבת לעניני נסיעות מקולומביה, דרום קרוליינה.


בכל פעם שענק המדיה החברתית נקרא לסדר על שימוש לא הולם בפרטיהם האישים של המשתמשים, ידע צוקרברג להחליק את העניינים ולהרגיע את הרוחות, בהבטיחו להעניק למשתמשים יותר שליטה על המידע האישי שלהם, ואולם, מזה למעלה מעשר שנים, המיליארדר בן ה-33 דוחק במשתמשי פייסבוק באמצעות הטכנולוגיה המתוחכמת והמתחדשת שלו, להוסיף עוד ועוד פרטים על עצמם, ולהאדיר בכך את מאגרי המידע האישי שפייסבוק אוגרת על כל משתמש, כדי להזין את מנוע הצמיחה של אימפריית מיליארדי הדולר שלו.


"הייתי מצפה שבשנה הבאה אנשים יכפילו את היקף המידע שהם חולקים, לעומת השנה וכי בשנה שאחריה הם יכפילו את כמות המידע שהם חולקים עם השאר, יחסית לשנה שלפני כן", אמר צוקרברג ב-2008. שנתיים מאוחר יותר, הוא טען שפרטיות איננה כבר נורמה חברתית.
"פייסבוק רוצה שאנחנו נשכח, שחשיפת הפרטים האישיים שלנו איננה דבר חיובי" אומרת סיווה ואידחיאנתן, פרופסור ללימודי מדיה באוניברסיטת וירג'יניה, ומחברת ספר, שיראה אור בקרוב על פייסבוק, ה"מדיה האנטי חברתית".


ב-2006, לאחר ההשקה של ניוז פיד (News Feed), שהחל לפתע לשתף את חייהם האישיים של משתמשים עם כל החברים שלהם על בסיס דחיפת מידע יומית, כמיליון משתמשים הצטרפו לקבוצות מחאה. קבוצות אחרות הפגינו מחוץ למשרדי מטה פייסבוק בעמק הסיליקון "עשינו עבודה גרועה בהסברת התכונות החדשות ועבודה גרועה עוד יותר בלהעניק לכם שליטה על כך", אמר אז צוקרברג.
ב-2007 צוקרברג נאלץ להתנצל על השקת Beacon, המשדר מידע על  אודות פעילות ורכישות של משתמשים בכל מקום ברשת, ללא האישור שלהם.
ב-2007, שוב, פייסבוק הזמינה מפתחים של חברות שלישיות, להקים אפליקציות שיעודדו משתמשים לבזבז יותר זמן בגלישה ברשת החברתית של ענק המדיה, ואיפשרה לגורמים חיצוניים גישה למאגרי מידע יקרי ערך, של משתמשי פייסבוק.
הגדרות חדשות שהשיקה פייסבוק ב-2009 שלטענתה יעניקו למשתמשים שליטה רבה יותר על המידע האישי שלהם, זכו לביקורת משום שהיה בכך ניסיון לדחוק במשתמשים לחשוף עוד יותר את המידע האישי שלהם לציבור, מהלך שגרר חקירה של ועדת הסחר הפדרלית.


ב-2010 נתפסה פייסבוק כששלחה מידע למפרסמים, שיכול היה לשמש לזיהוי הצרכנים ללא הסכמה שלהם. פייסבוק סגרה אז את הפירצה הזו וצוקרברג סיכם את הענין באומרו: "לעיתים אנחנו נעים מהר מדי".
פייסבוק הגיעה להסדר עם ועדת הסחר הפדרלית בשלהי 2011. היא טענה אז שאפליקציות של גורמים שלישיים, יכלו להגיע רק למידע אישי מסויים שהם נזקקו לו, כדי לפעול. בפועל קרה שהאפליקציות הללו יכולות היו להגיע כמעט לכל המידע האישי לגבי המשתמש. צוקרברג הסכים אז, שתהיה פונקציה שבה המשתמש יכול להסכים או לא, לפני שהחברות אוספות את המידע וחולקות אותו עם שאר העולם.
ב-2014 הותקפה הרשת החברתית מכוון שהיא שיחקה ברגשות האנשים, לפי הטענות נגדה. מחקר פסיכולוגי שנערך ב-2012 שתוצאותיו הועלו על דפי כתב-עת מדעי שנתיים מאוחר יותר, בדק הזרמת חדשות של למעלה מחצי מיליון משתמשים, כדי להראות להם עידכונים יותר חיוביים, או יותר שליליים אודות הסטטוס שלהם. מנהלת הפעולות הראשית של פייסבוק שריל סנדברג התנצלה באומרה, שהניסוי נעשה באופן מרושל ולא הוסבר כראוי.



המשבר הנוכחי של פייסבוק החל בקיץ 2014 כ-300,000 משתמשי פייסבוק הורידו אפליקציה פסיכולוגית שנקראת  "אלה החיים הדיגיטליים שלך". החוקרים מאחורי האפליקציה אספו מידע לא רק על אותם משתמשים אלא גם על חבריהם בפייסבוק והעבירו אותו לחברת היעוץ הפוליטי, שסייעה במסע הבחירות של הנשיא טראמפ - קמברידג'-אנאליטיקה. החברה הבריטית משתמשת במידע שהיא אוספת, כדי לייצר פרופילים אישיים של בוחרים, במטרה לשגר אליהם מידע נקודתי ורלבנטי.מאמר מ-2015 בעתון הגארדיאן חשף שהמידע האישי של עשרות מיליוני משתמשי פייסבוק נאסף על ידי החברה, רובו ללא קבלת אישור, ואילו פייסבוק כלל לא יידעה את המשתמשים, שנעשה שימוש במידע הפרטי שלהם.

לאחר שהחדירה הזו לתחום הפרט נחשפה בסדרת כתבות בניו יורק טיימס  ובאובזרבר בחודש שעבר, האשימה פייסבוק את החוקר ואת חברת קמברידג'-אנאליטיקה בחריגה מהוראות החברה. קמברידג'-אנאליטיקה מצידה דחתה את ההאשמות ואת העובדה שעשתה שימוש בנתוני פייסבוק לטובת מסע הבחירות של הנשיא טראמפ.

דליפת המידע הזו גירתה את העצבים. מבקריה של פייסבוק אומרים, כי היא הוזהרה שוב ושוב על הפרה של חוקי צנעת הפרט ושמירה על נתונים אישיים, בשל העיסקה עם קמברידג'-אנאליטיקה ואפליקציות של גורמים שלישיים, וכי לא עשתה רבות למנוע את הדליפה.
כעת אומרת פייסבוק כי היא תשקיע מיליוני דולרים בחקירת עשרות אלפי אפליקציות, שאספו כמויות ענק של מידע על משתמשים, אבל היא מודה יחד עם זאת, כי לא תהיה מסוגלת להתחקות אחר כל המידע שדלף ונאסף, להיכן הוא הגיע ואיזה שימוש נעשה בו. אתמול החלו משמשי פיסבוק לקבל הודעות, כי המידע האישי שלהם זלג לקמברידג'-אנאליטיקה.

טורי טייט (35) מנהלת של רשת חברתית ממוריאטה, קליפורניה, מספר כי היא הוזהרה שחבר פייסבוק שלה הוריד את האפליקציה הפסיכולוגית והעמיד חלק מהמידע שלה בסכנה. טייט אומרת, כי על כל אחד להבין איזה מידע נאגר על ידי האפליקציות, לפני שמעניקים לכך רישוי - כולל פייסבוק. "לפייסבוק עצמה צריכה להיות מחויבות מינימלית להשגחה טובה יותר ולפיקוח על אפליקציות של גורמים שלישיים", אומרת טייט. "אני חושבת שהם זקוקים לרמה אחרת של אחריות, שאיננה דבר מקובל ברשת חברתית. אחרת יש המון דברים שנמצאים בסכנה".

מעולם לפני כן לא ניצבה פייסבוק במצב כה לא נעים בגין אי שמירה על פרטיות המידע. השבוע אמר צוקרברג כי הוא מקווה לשקם את אמון הציבור בחברה, באמצעות ההופעה הכפולה שלו בפני ועדות הקונגרס. זו הפעם הראשונה שהוא מעיד על תקלות שקשורות בפייסבוק בפני גורם רם מעמד כזה, הן על "קציר" המידע האישי, הן על זליגת המידע לחברות יעוץ פוליטיות, הן על סיוע במסע בחירות לנשיאות ועד פייק ניוז. העדות שלו מגיעה בשעה שבוושינגטון שוקלים את הכבדת הרגולציה על הרשת החברתית שלו וכן אפשרות לבצע מחיקה של תנועות בפייסבוק, בעיקר כשמדובר במשתמשים מוכרים מאוד כמו אילון מאסק, שר, וויל פרל וסטיב וונזיאק.

"הצרכנים אולי אינם מבינים לעומק את המשמעות או הסכנה של זליגת המידע האישי שלהם, האיסוף שלו, שמירה עליו ושימוש אחר בו", אמר יו"ר הועדה לעניני משפט של הסנאט צ'אק גראסלי, רפובליקני מאיוואה, במהלך השימוע. בתשובתה, הודיעה חברתו של צוקרברג, כי היא מבטיחה שוב כי תקל על המשתמשים לשדרג את הגדרות הפרטיות שלהם. רק עתה, שנים אחרי שהופעלה ,סולקה התכונה שמאפשרת השגה ושימוש של מספר הטלפון והדואר האלקטרוני של המשתמש.

האם משתמשי פייסבוק ימשיכו לסחור במידע הפרטי שלהם עם חבריהם בפייסבוק, למרות שניכוו שוב ושוב בעבר, בתחום ההגנה על הפרטיות? משמשים רבים אמרו, כי יתנו למנכ"ל פייסבוק להנות פעם נוספת מהספק. "אני מודע לכך שכל מידע שאני מעלה לפייסבוק עלול למצוא דרכו למטרות שיווקיות וכי כל מידע שאינני רוצה שיפורסם, או שאני מסתירה כפרטי או שכלל אינני מעלה אותו", אומרת אן אורקיולה לווה (34), סוכנת נסיעות ובלוגרית מאוסטין.  

ברנדון מוריסון (30) מאמן כושר ומשווק מגראנד ראפידס מישיגן אומר, כי גם הוא רוצה להאמין לצוקרברג וכי הוא יעשה את הדבר הנכון לטובת משתמשי פייסבוק, "אלא שאני סבור שפייסבוק גדלה לממדים עצומים כאלה שאפילו הוא עצמו אינו מבין את ההיקף והעוצמה" הוא אומר. "נראה אילו צעדים יינקטו על ידי החברה בשבועות הקרובים, משום שזה בדיוק הרגע הנכון ביותר לנסות ולבנות מחדש את אמון הציבור בקהילה ברשת". סטריט מצידה אומרת, כי האמון שלה בחברת פייסבוק עדין מטלטל. "לא היה לי בהם אמון רב עוד בהתחלה, וכעת זה צנח כמעט לאפס".



50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE