הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"אנחנו מתכוונים ברצינות לפתור את בעיית המים באזור"
תכנית בתקציב של 11 מיליארד דולר אושרה אמש בהצבעה על ידי הרשויות במטרה להביא לפיתרון מצוקת אספקת מים לאזור לוס אנג'לס וסביבתה, מהדלתה של סקרמנטו. מרחב דרום קליפורניה נזקק בדחיפות לשיפור מערכת אספקת המים הן באמצעות הפרויקט החדש והן אמצעות פיתוח מקורות מקומיים נוספים. למרות קולות תמיכה רבים במהלך, המתנגדים טוענים לבזבוז כספים משווע

רשות מערכת המים העירונית במחוז דרום קליפורניה קיימה אתמול הצבעה חשובה, כדי לתמוך ברוב העלות הנדרשת לשיקום מערכת המים, המספקת מים מהדלתה של סקרמנטו - סן-ג'ואקין לסאותלאנד, חבל הארץ הדרומי של קליפורניה, בכך היא היקצתה סך של 11 מיליארד דולר, שישמשו לבניית שתי מנהרות מים ענקיות.
האישור, באופן מפתיע ברוב גדול יחסית, מאיץ קדימה תכנית תשתית שנויה במחלוקת, שהיתה בסיס לאינספור דיונים וויכוחים, שעיקרם, מהי הדרך הנכונה ביותר לבלום את הירידה האקולוגית התלולה של הדלתה - ירידה שמסכנת את אספקת המים ללוס-אנג'לס וחלקים אחרים - מאוכלסים ביותר - של האזור.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הדלתה בסקרמנטו


הפרויקט, שהוא אחד החשובים ביותר ובתעדוף עליון מבחינת המושל ג'רי בראון וממשלו, עולה ויורד מסדר היום, בגלל היותו שנוי במחלוקת מזה כעשור. הכרעת רשות המים בנדון, איננה מבטיחה שהפרויקט יתחיל או יושלם. נדרשים לו עדיין אישורים חיוניים מצד גורמים שונים והוא עומד להיות סלע מחלוקת בדיונים משפטיים רבים, כתוצאה מתביעות שיגישו המתנגדים הרבים, הגורסים שהוא יקר מדי לעומת פתרונות ברי קיימה זולים יותר בתחום המים, כמו מחזור מים ולכידת מי גשמים ושטפונות.

תומכים ומתנגדים לאורך השנים

האישור האחרון, למעשה סולל את הדרך בפני הנהלת רשות המים המחוזית, להתקדם עם פרויקט, שלפי הערכותיה אמור לספק כשליש מצריכת המים של סאות'לאנד.
ההצבעה שמה קץ לחודשים של דיונים בעד ונגד מימון המנהרות, שהפך להיות נושא של "להיות או לחדול" לגבי אחד הפרויקטים השאפתנים ביותר בתחום המים, שהוצעו לקליפורניה מזה עשרות שנים.
תכנית המימון המקורית כשלה אשתקד, לאחר שהמחוזות החקלאיים של סן ג'ואקין, שהיו אמורים לממן כמחצית מהסך הכולל של 17 מיליארד דולר, כדי להקים שתי מנהרות מים באורך 35 מייל, מתחת לדלתה, נסוגו מהתמיכה.

אלא שלאחרונה צצו שתי אופציות חדשות: בניית מנהרה אחת, זולה יותר, שתמומן על ידי רשות המים המחוזית ועל ידי רוב המחוזות שניזונים ממי הדלתה, באמצעות פרויקט המים המדינתי, והשנייה, שהרשות תשלם כשני שלישים מפרויקט שתי המנהרות, כשמחוזות אחרים משלימים את היתרה.
הוויכוחים והדיונים אודות המימון העלו לפני השטח את המחלוקות הקשות, באשר לניצול המים של קליפורניה בכלל ונושא איכות הסביבה במדינה.
הפרויקט הידוע  כ"קליפורניה ווטרפיקס" (California WaterFix) הוא בעיקרו פרויקט, שנועד לשמר אספקה סדירה של מים למגזר החקלאי של עמק סן ג'ואקין ולערים בדרום קליפורניה. אספקת המים הזו הוגבלה שוב ושוב, בגלל מחסור קבוע במים בדלתה. אם ייבנו המנהרות וייעשה בהן שימוש, אספקת המים תשופר וייגרם פחות נזק סביבתי וכך ניתן יהיה לצמצם בעתיד את המגבלות על אספקת המים.
התומכים בפרויקט המנהרות אומרים, כי כשהוא יוקם ויושלם, הוא יהפוך חלק לא מבוטל של מערכת המים המדינתית לפחות פגיעה מרעידות אדמה ועליית פני הים. המתנגדים – בעיקר תומכי הדלתה ותומכי איכות הסביבה – טוענים לעומת זאת, ששתי המנהרות הגדולות יקלו על שימוש מוגבר במים טריים מהדלתה. הפתרון לירידה התלולה במי הדלתה, היא צמצום יצוא המים ופיתוח מוגבר של מקורות מים מקומיים, אומרים המתנגדים.  


הפגנה באוקטובר האחרון של המתנגדים למהלך שסופו של דבר אושר אמש


העדר הרצון של גופים חקלאיים להשתלב במימון הפרויקט – אף שהם זקוקים לו יותר מאשר הצרכנים העירוניים – העלה לפני השטח את שאלת התלות העצומה של המדינה בפירות והירקות המגודלים באזור הזה והתלות של אלה בפרויקטים פדרליים של אספקת מים, זולים ומסובסדים על ידי משלמי המיסים. הויכוחים והדיונים הללו עלו על השולחן גם ביום שלישי, בעת ההצבעה בנדון.
משלחות נציגים של רשויות המים בלוס אנג'לס וסן דייגו, העושים מאמץ עליון לצמצם את התלות של הערים באספקת מים חיצונית ותומכים בפיתוח מקורות מים מקומיים, הובילו את המאבק נגד רשות המים המחוזית ואת ההצעה שהיא תשקיע שני שלישים מסך המימון.

מימון בסך 11 מיליארד דולר הוא מסוכן פיננסית, הם אמרו. בעיקר לאחר שדו"ח של הרשות קבע, כי לא בהכרח יצליחו שתי המנהרות להוביל יותר מים לסאות'לאנד, מאשר צינור בודד. הם טענו גם, שמיותר ולא ראוי שדרום קליפורניה תממן את מימון ההובלה והצריכה העודפת, שמיועדת לצרכים אחרים במקומות אחרים.

"אנחנו לא יושבים כאן היום כדי למסות את התושבים שלנו במיסים, שיממנו את כל מדינת קליפורניה",  אמרה חברת המשלחת לוריין פאסקט. "אינני יכולה לתמוך בהצבעה שתעמיד בסכנה את משלמי המיסים שלנו".
רשות המים העריכה שהשקעת סך של 11 מיליארד דולר בשתי המנהרות תגדיל את תשלום המס של התושבים בכ-60 דולר בשנה. המתנגדים טוענים, שמדובר בסכום גדול בהרבה. התומכים בפרויקט שתי המנהרות, אותו מובילה רשות המים של מחוז אורנג', טענו שבניית הפרוקיט תאפשר למנהלי משק המים גמישות יתר בתפעול הפעילות בדלתה, תגדיל את היקף המים שניתן להקצות לשימושים שונים, בעיקר כשכמות המים עולה ותאפשר הקצאת מים טובה יותר, שאזור הסאות'לאנד איננו יכול בלעדיה.

לטענתם רשות המים המחוזית תוכל - לכשיושלם הפרויקט - למכור עודפי מים מהמנהרות למגדלים. "אינני מאמין שנצטרך לשלם את כל הסכום הזה", אמר יו"ר המועצה ראנדי רקורד, המייצג חלקים ממחוז ריברסייד ואשר הצביע בעד מימון פרויקט שתי הנהרות. בסופו של דבר עברה ההצבעה בעד, עם 61% תומכים ו-39% מתנגדים. המשקל של חברי הועדה נקבע לפי היקף הנכסים באזורים שלהם. שתי הערים עם המשקל הגדול ביותר - לוס-אנג'לס וסן דייגו הצביעו נגד ביחד עם סנטה-מוניקה וסן-פרננדו.

ההצבעה מאשרת לרשות המים המחוזית לממן כשני שלישים מסך עלות הפרויקט או 10.8 מיליארד דולר. אבל היא לא הופכת את החלטות הרשות לבלתי הפיכות, במקרים שנויים במחלוקת במהלך הפרויקט, רק משום שהיא מימנה שני שלישים מסך העלות.
"ישנם דברים שאין לנו מושג כיצד הם יתפתחו במהלך הפרויקט. אבל ההצבעה הזו היא איתות לכולם, שאנחנו אכן מתכוונים ברצינות לפתור את בעיית המים באזור וכי אנחנו מאמינים בפרויקט וכי אנחנו רוצים לנוע קדימה כדי לממש אותו, סוף סוף", אמר רקורד.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE