הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"המשימה הושלמה": ארצות הברית, בריטניה וצרפת תקפו בסוריה מתקני נשק כימי
כוחות מהים ומהאוויר שיגרו כמאה טילים אל מתקני נשק כימי של משטר אסד בסוריה. טראמפ: "נמשיך עד שייפסק השימוש בנשק כימי אסור". פוטין גינה את המתקפה וכינה אותה "צעד של תוקפנות". רוסיה דרשה לכנס דיון חירום במועצה לביטחון של האו"ם.

ארצות הברית, בריטניה וצרפת תקפו מהאוויר בסוריה היום (שבת) במתקפה המשולבת הראשונה בשמי סוריה מאז פרוץ סכסוך הדמים במדינה. המתקפה של כוחות המערב באה בתגובה למתקפה הכימית של המשטר הסורי בשבוע שעבר, בה נהרגו עשרות בני אדם. מדובר בתגובה החמורה ביותר של המערב נגד נשיא סוריה בשאר אל-אסד.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שמי סוריה במהלך המתקפה הגדולה של המערב


הנשיא דונלד טראמפ הודיע על המתקפה מהבית הלבן, ובאותו זמן ממש - פיצוצים החרידו את דמשק בירת סוריה ואת העיר חומס. לאחר מכן ציין הנשיא בטוויטר: "המשימה הושלמה". ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, יחד עם נשיא צרפת עמנואל מקרון אמרו כי כוחותיהם השתתפו בתקיפה. 

מוסקבה גינתה את המתקפה המשולבת. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כינה את מתקפת הטילים "צעד של תוקפנות כלפי מדינה ריבונית", וציין כי היא נעשתה בניגוד לאמנת האו"ם. רוסיה, ידידתו התומכת של נשיא סוריה בשאר אל-אסד, קראה לדיון חירום של מועצת הביטחון של האו"ם. בנוסף, בעקבות המתקפה, רוסיה עשויה לספק לסוריה "ולמדינות אחרות" מערכות טילים נגד מטוסים מסוג S-300. כך אמר היום קולונל-גנרל סרגיי רודסקוי מהצבא הרוסי. עד כה, רוסיה סירבה לספק את המערכות האלה לסוריה.

אסד, מצדו, טען כי המתקפה רק "תגביר את הנחישות של סוריה במלחמה בטרור על כל שעל אדמה", כך דווח בטלוויזיה הממלכתית הסורית. שר החוץ הסורי, ואליד אל-מועלם, פרסם הודעה באמצעות סוכנות הידיעות הממשלתית הסורית, בה הוא קרא לקהילה הבינלאומית "לגנות בחריפות את התוקפנות". אל-מועלם הזהיר כי המתקפה "מסכנת את השלום והביטחון העולמיים".

שלוש המעצמות שיגרו יותר ממאה טילים, מאניות וממטוסים מאוישים, אל עבר שלושה מהמתקנים הראשיים של נשק כימי שנמצאים ברשות המשטר הסורי. כך הודיעו שר ההגנה ג'ים מאטיס ומפקד הכוחות המזוינים הגנרל ג'וזף דנפורד. 

מאטיס כינה את התקיפה "חד פעמית", אך טראמפ רמז כי ייתכנו מתקפות נוספות על משטר אסד, במידה וישתמש שוב בנשק כימי. "אנחנו מוכנים להמשיך בתגובה הזאת עד שהמשטר בסוריה יפסיק את השימוש האסור שלו בנשק כימי", אמר טראמפ בשידור טלוויזיוני.


שר ההגנה ג'ים מאטיס מתייחס לתקיפה ה"חד פעמית"


סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי "יותר ממאה טילי שיוט וטילי אוויר-קרקע שוגרו מהאוויר ועל ידי נושאות המטוסים של ארצותה הברית, צרפת ורוסיה". סוכנות הידיעות הוסיפה כי הטילים שוגרו אל עבר יעדים צבאיים ואזרחיים של המשטר. 

סוכנות הידיעות הסורית SANA דיווחה כי כוחות של המשטר "התעמתו על התוקפנות של המשטר האמריקני, הבריטי והצרפת, שתקפו כמה יעדים באזור דמשק וחומס". מדיווחי הסוכנות הסורית עולה כי אחד היעדים לתקיפה היה מרכז מחקר בעיר בארזה ומחסן של הצבא הסורי בחומס. עוד נמסר כי ההגנה האווירית בחומס יירטה "מספר טילים רב".

"הטילים שנורו אל עבר היעד הצבאי בחומס יורטו כדי לשנות את המסלול שלהם, והם הביאו לפציעתם של שלושה אזרחים", דיווחה הסוכנות הסורית. כמו כן, הסוכנות הודיעה כי בניין שמכיל מעבדות מחקר בבארזה הושמד.


הרגע שבו נשיא צרפת, מקרון, הודיע על התקיפה


סוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" דיווחה כי רוב הטילים ששוגרו לעבר סוריה יורטו על ידי כוחות ההגנה האווירית. על פי דיווחי סוכנות הידיעות, משרד ההגנה הרוסי ציין כי סוריה הגנה על עצמה מפני המתקפה באמצעות מערכות חימוש תוצרת ברית המועצות, כולל S-125 ו-S-200.


בישראל עוקבים בדריכות

בישראל עוקבים בדריכות אחר ההתפחויות בסוריה. גורם ישראלי בכיר אמר לסוכנות הידיעות CNN כי "בשנה שעברה, הנשיא טראמפ הבהיר כי שימוש בנשק כימי הוא חצייה של קו האדום. הלילה, ארצות הברית, צרפת ובריטניה שמרו על הקו הזה".

הגורם הוסיף כי "סוריה ממשיכה לפעול יחד עם כוחות רצחניים, כולל אלה של איראן, שלמעשה מסכנות את הטריטוריה הסורית, הכוחות הסוריים וההנהגה הסורית".

כזכור, סוריה ורוסיה האשימו את ישראל כי תקפה בסיס של חיל האוויר הסורי בשבוע שעבר, מתקפה בה נהרגו כמה בני אדם, ואחרים נפצעו. בעבר ביצעה ישראל כמה מתקפות על מתקנים צבאיים בסוריה. 

גם באו"ם עוקבים אחר הנעשה בסוריה בדאגה. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קרא לחברי הארגון "לשמור על איפוק". בנוסף, גוטרש קרא למדינות השונות "להימנע מפעולות שעשויות להסלים את המצב ולהחריף את הסבל של העם הסורי".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE