הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
8 מול 3: מועצת הביטחון של האו"ם דחתה את ההצעה של רוסיה לגנות את התקיפה בסוריה
ההצבעה רק מדגישה את הפילוג העמוק במועצה, שלא מצליחה להתמודד עם סכסוך הדמים בסוריה שנמשך כבר שבע שנים. גם כאשר נחצה קו אדום ברור, כגון שימוש בנשק כימי נגד אזרחים - המועצה לא מצליחה להגיע להחלטות משותפות

מועצת הביטחון של האו"ם דחתה אתמול (שבת) את ההצעה של רוסיה הדורשת לגנות את ה"תוקפנות" של ארצות הברית ובנות בריתה בעקבות המתקפה המשותפת נגד סוריה. 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שמי סוריה במהלך המתקפה


רק שלוש מדינות - רוסיה, סין ובוליביה - תמכו בהצעה הרוסית. ההצבעה עליה באה עם סיומה של דיון החירום שיזמה רוסיה בעקבות התקיפה. שמונה מדינות התנגדו להצעה ושלוש נמנעו. כדי לעבור, הצעה כזו זקוקה לתשעה קולות בעד.

ההצבעה האחרונה רק מדגישה את הפילוג העמוק בקרב חברי הגוף החדש ביותר של האו"ם, שלא מצליח להגיע להסכמות או להביא לפעולות בהתמודדות עם סכסוך הדמים בסוריה שנמשך כבר שבע שנים. גם כאשר נחצה קו אדום ברור, כגון שימוש בנשק כימי נגד אזרחים - המועצה לא מצליחה להגיע להחלטות משותפות. 

בטרם הדיון, גינתה מוסקבה את המתקפה המשולבת. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כינה את מתקפת הטילים "צעד של תוקפנות כלפי מדינה ריבונית", וציין כי היא נעשתה בניגוד לאמנת האו"ם. בעקבות המתקפה, רוסיה, התומכת הגדולה של נשיא סוריה בשאר אסד עשויה לספק לסוריה "ולמדינות אחרות" מערכות טילים נגד מטוסים מסוג S-300. כך אמר היום קולונל-גנרל סרגיי רודסקוי מהצבא הרוסי. עד כה, רוסיה סירבה לספק את המערכות האלה לסוריה.

אסד, מצדו, טען כי המתקפה רק "תגביר את הנחישות של סוריה במלחמה בטרור על כל שעל אדמה", כך דווח בטלוויזיה הממלכתית הסורית. שר החוץ הסורי, ואליד אל-מועלם, פרסם הודעה באמצעות סוכנות הידיעות הממשלתית הסורית, בה הוא קרא לקהילה הבינלאומית "לגנות בחריפות את התוקפנות". אל-מועלם הזהיר כי המתקפה "מסכנת את השלום והביטחון העולמיים".

לטענת ארצות הברית, בריטניה וצרפת, התקיפה בוצעה רק לאחר שהייתה בידיהם הוכחה לשימוש בגז רעיל בשבוע שעבר בדומא. עם זאת, רוסיה וסוריה טוענות כי מתקפת הגז היא בדיה. אתמול לפנות בוקר תקפו שלוש המדינות מהאוויר ומהים שלושה יעדים בסוריה, במתקפה המשולבת הראשונה בשמי סוריה מאז פרוץ סכסוך הדמים במדינה. מדובר בתגובה החמורה ביותר של המערב נגד נשיא סוריה בשאר אל-אסד.


"המשימה הושלמה". הנשיא טראמפ


הנשיא דונלד טראמפ הודיע על המתקפה מהבית הלבן, ובאותו זמן ממש - פיצוצים החרידו את דמשק בירת סוריה ואת העיר חומס. לאחר מכן ציין הנשיא בטוויטר: "המשימה הושלמה". ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, יחד עם נשיא צרפת עמנואל מקרון אמרו כי כוחותיהם השתתפו בתקיפה. 

המעצמות שיגרו יותר ממאה טילים, מאניות וממטוסים מאוישים, אל עבר שלושה מהמתקנים הראשיים של נשק כימי שנמצאים ברשות המשטר הסורי. כך הודיעו שר ההגנה ג'ים מאטיס ומפקד הכוחות המזוינים הגנרל ג'וזף דנפורד. 

מאטיס כינה את התקיפה "חד פעמית", אך טראמפ רמז כי ייתכנו מתקפות נוספות על משטר אסד, במידה וישתמש שוב בנשק כימי. "אנחנו מוכנים להמשיך בתגובה הזאת עד שהמשטר בסוריה יפסיק את השימוש האסור שלו בנשק כימי", אמר טראמפ בשידור טלוויזיוני.



50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE