הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ניו יורק: שני אחים התעשרו מכספים שיועדו לדיור לחסרי בית בזמן, שהדיירים חיו בתנאים גרועים
האחים לזר היו אמורים לדאוג לתחזוקה ולניהול יחידות הדיור. לשם כך קיבלו משכורת של רבע מיליון דולר, אך הדיירים סבלו משירות רע, מתנאי מחייה לא ראויים והיו נתונים בחשש תמידי מפני הודעות פינוי

שני התאומים, מארק וסולומון לזר (36), הרוויחו משכורות מפתיעות, בתקופה בה עמדו בראש עמותת השירותים החברתיים, LGC, הפועלת ללא מטרות רווח ומספקת דיור לחסרי בית בעיר ניו יורק. האחים היו אמורים לדאוג לתחזוקה ולניהול יחידות הדיור, אך הדיירים סבלו משירות רע, מתנאי מחייה לא ראויים והיו נתונים בחשש תמידי מפני הודעות פינוי. 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



כל אחד משני האחים, בניו של יוסף לזר (69), שהיה בן ברית פוליטי של ראש עיריית ניו יורק, דה בלסיו, מרוויחים 240,000 דולר מדי שנה, בזמן ששימשו כראשי העמותה לשירותים קהילתיים, LGC, שפועלת ללא מטרות רווח. אך סכומי הכסף הגדולים שהם מרוויחים לא מגיעים מתפקידם בארגון האמור.  

מאז שנת 2012, שילמה העירייה מיליוני דולרים לעמותה, על מנת לשכן משפחות חסרות בית ביחידות דיור זמניות. בשנת 2015, נתנה העירייה לעמותה מענק בסך של 10.9 מיליון דולר, על מנת שתנהל בית מחסה בברוקלין. התאומים לזר השתמשו בעמותה על מנת להעביר מיליוני דולרים לחברת ראזאל אירוח וניהול, שבבעלותם. החברה מנהלת רבים מהנכסים בהם מאכלסת 
LGC את משפחות חסרי הבית. 



העירייה מתכננת לסיים את תכנית הדיור הזמני למשפחות חסרות דיור עד לשנת 2021

בשנת 2016, שילמה  LGC  לראזאל 2.7 מיליון דולר על ניהול כמה מהמבנים המשמשים כדיור זמני לחסרי בית. זאת, במסגרת התכנית השנויה במחלוקת של העירייה, לאכלוס משפחות חסרות בית בבנייני דירות, על פי הוראות חוקי המס הפדרלי האחרונות על פעילות שאינה למטרות רווח. מהנתונים עולה, כי בשנת 2015, שילמה LGCגם 1.94 מיליון דולר לאחים לחברה הפרטית של האחים לזר, ו-1.4 מיליון דולר בשנת 2014.

בינתיים הדיירים, המתגוררים במתחמי הדיור של העמותה בברונקס, הגישו תביעה בהם הלינו על מצבן של יחידות הדיור. מהתיאורים עולה, כי הדירות נמצאות במצב גרוע, היו בהן תיקנים, נזילות ומכשירי חשמל שבורים.

כמה מהדיירים התלוננו שמנהלים והמומחים של העמותה, שמסייעים באיתור דיור קבע, לא נפגשו עמם על בסיס קבוע. גרוע מכך, מאז חודש אוגוסט, עמדו לפחות 45 משפחות שגרות בנכסי העמותה בברונקס, בפני צו פינוי. כך עולה מדברי באה כוחן של המשפחות שהגישו את התביעה, עורכת הדין, לוסי ניומן, שמייצגת את המשפחות מטעם העמותה לסיוע משפטי.

רבות מהמשפחות האלה נאבקות על מנת למצוא דיור קבע או שהן יעקרו שוב לדיור זמני או למקלט אחר. ממחלקת חסרי הבית בעירייה (
DSH) נמסר, כי התקבלו פניות מהדיירים הגרים בנכסיה של LGC וכי הודעות הפינוי נמסרו בעקבות ההחלטה לסגור את כל מתחמי הדירות שמפעילה העמותה, עד ה-30 ביוני. בחודש פברואר האחרון, הודיעה המחלקה ל-LGC על ההחלטה ושלחה מכתב רשמי ב-2 באפריל. נכון להיום, משכנת LGC 171 משפחות ב-55 מקומות.

העירייה מתכננת לסיים את תכנית הדיור הזמני למשפחות חסרות דיור עד לשנת 2021. התכנית זכתה לביקורת חריפה, כלא יעילה וכיקרה. בשנת 2015, הוכן דו"ח ממנו עלו נתונים שמצביעים על מצב בו ברוב יחידות הדיור קיימות בעיות חמורות המפרות את חוקי התברואה והבטיחות. בשנת 2016, נרשם שיא של 3,600 יחידות דיור לחסרי בית ברחבי העיר. מה-
DHS מסרו, כי נסגרו למעלה מ-1,500 יחידות מאז אותה תקופה וכי המחלקה מתכננת להמיר 800 יחידות על מנת שישמשו דיור קבע בר השגה. עוד מסרה המחלקה כי היא עובדת בשיתוף פעולה עם LGC על מנת לאתר דיור קבע עבור המשפחות שנמצאות בנכסי העמותה ועל מנת להעביר אותן לבתי מחסה אחרים.

אך כמה מהדיירים שמתגוררים בנכסי 
LGC אומרים, כי הם לא מעוניינים לעזוב, לאחר שהיכו שורש בשכונה. בהמשך לכך, כמה מהדיירים שהגישו תביעה טוענים, כי הם משלמים שכירות וכי הם זכאים להגנה מעצם היותם שוכרים. כמה מיחידות הדיור בנכסים אותם מנהלת LGC מושכרות באופן מסובך. הבעלים, סובורו שארפ, ושותפיו להשכרת היחידות בהם גם חברת הניהול, אפקס אסט, השכירו את היחידות ל-LGC, שהשכירה אותן בהסכמי שכירות משנה לדיירים המתגוררים בדירות בפועל.

LGC משלמת לאפקס שכר דירה גבוה יותר משכר הדירה הרגולטורי או 50 דולר ליום עבור כל יחידת דיור. על צווי הפינוי, שנשלחו במהלך שמונה החודשים האחרונים, חתום הבעלים, סובורו שארפ, והם מופנים כלפי אפקס. צווי פינוי רבים נשלחו בעקבות הפיגור בתשלומי השכירות. למרות זאת, טוענת LGC, כי היא שילמה את כל התשלומים בזמן ובמקרים מסוימים, היא שילמה יותר מהנדרש.

בסתיו, 2015, הפכה דיאנדרה קוונדו (29), אם לשלושה, לחסרת בית. מספר חודשים לאחר מכן היא הועברה לדירה הזמנית של 
LGC, בדרום הברונקס. היא מכנה את דירת החדר "גועלית". הכיריים שלה מקולקלים והיא נאלצת לשפוך דלי של מים אל תוך האסלה על מנת להוריד את המים בתום כל שימוש בה. בנוסף, ישנם לא מעט חרקים. "אני סובלת מג'וקים באופן הכי חמור שאפשר לדמיין", סיפרה קוונדו והוסיפה שהם זוחלים על מיטת התינוק של בתה, בת ה-7 חודשים.

נאלצת לשפוך דלי של מים אל תוך האסלה על מנת להוריד את המים, קוונדו 

בתחילת החודש הודיעה לה DHS, כי סובורו מפנה אותה, וכי היא נדרשת לפנות את הדירה בתוך יומיים. עורך הדין שלה השיג צו מניעה זמני, שמעכב את העברתה לבית מחסה אחר. קוונדו מעוניינת להישאר בשכונה, משום שבני משפחתה מתגוררים בה. בנה בן ה-7 לומד בבית הספר שבשכונה והיא לומדת במכללה הקהילתית של הברונקס על מנת להיות אחות.

מהדו"חות עולה שיוסף לזר, אביהם של האחים לזר, הועסק במשרה מלאה כמנהל הכספים וכמנהל התפעול של עמותת 
LGC, אך לא קיבל תמורה עבור שירותיו. המשרדים של בניו, המשמשים לעבודה במסגרת LGC, נמצאים בבניין משרדים בבעלות אביהם. מדוברת עמותת LGC, נמסר, כי ההתקשרות בין חברת ראזאל לבין עמותת LGC, מפורטת בדו"חות המס.

בשלב זה שלחה 
DHS מכתב ל-LGC, על מנת לברר האם היא מסוגלת להמשיך לנהל את יחידות הדיור הזמני לחסרי הבית. בשלב זה אושר לעמותה להמשיך לפעול תחת פיקוח ואכיפה מחמירה יותר. חבר מועצת העיר, רפאל סלמנקה, אמר, כי הוא מודע לתלונות שהתקבלו על LGC, אך שיבח את DHS
, על הצעדים שנקטה על מנת לצמצם את מספר יחידות הדיור הזמני. לדבריו, העירייה פועלת על מנת לצמצמם את מספר יחידות הדיור האלה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE