הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ארצות הברית אוסרת על חברות אמריקניות למכור ציוד לענקית הטלקומוניקציה הסינית ZTE בצעד שעלול להביא לקריסתה
בכירים של החברה מכרו ציוד אסור לאיראנים, וארצות הברית דרשה שתעניש את עובדיה. החברה סירבה, וכעת היא עשויה לראות את המוצרים של גוגל, לדוגמא, רק בעוד שבע שנים

בצעד שעשוי להנחית עליה מכה אנושה, ארצות הברית החליטה לאסור על חברות אמריקניות למכור חלקים ותוכנות מחשב לענקית הטלקומוניקציה הסינית ZTE במשך שבע שנים, ובכך הגבירה עוד יותר את המתח בין שתי המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מבקרים פוסעים מול הדוכן של ZTE בתערוכה בספרד


המהלך האמריקני מגיע בזמן שבו שתי המדינות מאיימות זו על זו בהטלת מכסים בשווי של עשרות מיליארדי דולרים, מה שמגביר את החששות ממלחמת סחר מלאה ביניהן שתאיים על האספקה העולמית ועל תכניות להשקעות עסקיות.

משרד המסחר האמריקני החליט על האיסור לאחר ש- ZTE הפרה הסכם לפיו היה עליה להעניש כמה מעובדיה שהיו מעורבים באספקת סחורות אמריקניות לאיראן באופן בלתי חוקי.

בתגובה הזהירה סין ואמרה שהיא מוכנה לפעול כדי להגן על ההשקעות של החברות הסיניות, והביעה תקווה שארה"ב תטפל בנושא בהתאם לחוק.

ההחלטה האמריקנית עלולה להיות קטסטרופלית עבור ZTE מכיוון שעל פי ההערכות, חברות אמריקניות מספקות לה בין 25% ל-30% מהמרכיבים שהיא משתמשת בהם בציוד שלה, כולל סמארטפונים וציוד להקמת רשתות טלקומוניקציה.

"אם העניין לא ייפתר בצורה חלקה ובאופן מיידי, אנחנו סבורים ש-ZTE תעמוד בפני אסון ענק ותיאלץ לצמצם את עסקי הסמארטפונים שלה לא רק בארה"ב אלא גם בשווקים אחרים", אומר האנליסט וודי אוה מחברת Strategy Analytics .

בעקבות ההודעה האמריקנית הושעה המסחר במניות ZTE בבורסות של הונג קונג ושנג'ן ביום שלישי. החברה הסינית אמרה בהודעה שהוציאה שהיא מבצעת כעת הערכה של השלכות ההחלטה האמריקנית ונמצאת בקשר עם "גורמים רלוונטיים". מקור ב- ZTE אמר שהחברה גם מינתה צוות לניהול המשבר.

אחת ההשלכות הקשות ביותר של הצעד האמריקני היא העובדה שהאיסור יכלול גם את שירותי הטלפון הסלולרי של חברת גוגל, כולל חנות האפליקציות של גוגל, למרות שתוכנת ההפעלה אנדרואיד אינה כלולה. ריצ'רד וינדזור, אנליסט עצמאי מ- Radio Free Mobile אומר ש"יש חשש ש- ZTE תאבד את כל עסקיה שקשורים באנדרואיד מחוץ לסין. כמעט בכל מקום מחוץ לסין לא ניתן למכור טלפון עם תוכנת אנדרואיד שלא כולל בתוכו את חנות האפליקציות של גוגל".

חברת גוגל סירבה להגיב על הידיעה.



"סין אינה משחקת לפי הכללים שלנו"

ZTE היא חברת הטלקומוניקציה השניה בגודלה בסין אחרי Huawei, ומספר 4 במכירות סמרטפונים בארה"ב. שוויה מוערך ב- 20 מיליארד דולר.

"אם החברה לא תצליח לפתור זאת יש סיכוי גדול שזה יוציא אותה מהשוק", אומר אריק הירשהורן, סגן שר המסחר האמריקאי לשעבר, אשר היה מעורב בפרשה. "בנקים וחברות רבות גם מחוץ לארה"ב פשוט לא ירצו לעבוד איתם", הוא אומר.

החברה הסינית שילמה בשנה שעברה קנסות בסך 890 מיליון דולר לאחר שהודתה בקשירת קשר להפרת העיצומים האמריקאים על ידי משלוח סחורות בלתי חוקיות לאיראן. פקידים אמריקנים בכירים אמרו לסוכנות רויטרס שכחלק מההסכם ZTE הבטיחה לפטר ארבעה נושאי משרות בכירים ולנקוט אמצעים משמעתיים כנגד 35 עובדים אחרים, בין אם בהפחתת בונוסים או בנזיפה בהם. אבל החברה הסינית הודתה בחודש שעבר שבעוד שהיא אכן פיטרה את ארבעת הבכירים, הרי שלא נקטה שום צעד כנגד 35 האחרים.

בהתאם להחלטה, שנכנסה לתוקף מיידי, חברות אמריקניות לא יוכלו לייצא סחורות אסורות כמו שבבים אלקטרוניים, לחברת ZTE באופן ישיר וגם לא דרך מדינה שלישית. 


החברה עלולה להיכנס למשבר. מבקרים בדוכן של ZTE בתערוכה בסין


בתוך כך, הסוכנות הבריטית לביטחון הסייבר הודיעה שהיא הפיצה מכתב לארגונים שונים בענף הטלקומוניקציה הבריטי והזהירה אותם משימוש בשירותים או ציוד של חברת ZTE.

ענף הטכנולוגיה הפך לנקודת חיכוך מרכזית במערכה הרחבה יותר על מסחר ומדיניות כלכלית, לאחר שהנשיא דונלד טראמפ האשים חברות סיניות בגניבה והפרת זכויות יוצרים במשך שנים. וושינגטון גם העמיקה את הבדיקה של ההשקעות הסיניות בארה"ב ומנעה הצעות רכישה רבות של נכסים אמריקניים על ידי חברות סיניות.

ההחלטה על איסור מכירת ציוד ל- ZTE מגיע כחודשיים לאחר ששני סנטורים רפובליקנים הגישו הצעת חוק למנוע מהממשל האמריקאי לקנות או להחכיר ציוד טלקומוניקציה מ-ZTE או מ-Huawei, בשל החשש ששתי החברות האלה ינצלו זאת כדי לרגל אחר בכירים אמריקאים.

"סין אינה משחקת לפי הכללים שלנו", אומר חבר הקונגרס הרפובליקני רוברט פיטנג'ר. "אנחנו חייבים לעמוד איתן בפני האיומים הסיניים לכלכלה ולביטחון הלאומי שלנו". פיטנג'ר הגיש הצעת חוק שתחזק את תהליך הבחינה הביטחוני של השקעות חוץ אמריקאיות.

מאידך, האיסור על מכירת ציוד לחברה הסינית גם עלול להשפיע על חברות אמריקאיות כמו Qualcomm שמספקת את מרבית השבבים האלקטרוניים לסמרטפונים של ZTE. המניות של חברת הציוד האופטי Acacia Communications, שכשליש מהכנסותיה מקורן בחברת ZTE, צנחו ב- 35% בעקבות ההודעה האמריקאית, והחברה הודיעה שהיא משעה עסקאות עתידיות ומבצעת הערכה של השלכות ההחלטה האמריקאית. גם חברות אופטיקה אחרות הושפעו מההחלטה של וושינגטון.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE