הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דיווח: ראש הסי.אי.איי נפגש בצפון קוריאה עם קינג ז'ונג און
מועמדו של טראמפ לתפקיד מזכיר המדינה, הגיע בתחילת החודש לפיונגיאנג על מנת להכשיר את הקרקע למפגש הפסגה בין נשיא ארצות הברית למנהיג המדינה המבודדת בעולם. למרות הכחשות טראמפ, מקורות מסרו כי נערכה שיחת טלפון בין שני המנהיגים. כעת נשקלים חמישה אתרים אפשריים ברחבי העולם לקיום הפגישה ההיסטורית הזו שתערך בתיווך דרום קוריאני

ראש הסי.אי.אי. מייק פומפיאו ביקר צפון קוריאה לפני למעלה משבועיים לפגישה סודית עם מנהיג המדינה המבודדת, קים ז'ונג און בפיונגיאנג הבירה, כך מסרו מקורות לרשת ה-CNN.
פומפיאו, שהוא גם מועמדו של הנשיא דונאלד טראמפ לתפקיד מזכיר המדינה של ארצות הברית, לא לקח עימו שום מלווים מהבית הלבן, או ממשרד החוץ במסעו לצפון קוריאה. מי שליוו אותו היו אנשי מודיעין בלבד, מסר מקור מסויים ביום שלישי.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מחפשים מיקום לפגישת הפסגה, טראמפ, און ופומפיאו


הבית הלבן סירב להגיב על ביקורו של פומפיאו שם, שהתקיים ככל הראה ב-1 באפריל ושעליו דווח לראשונה על ידי הוושינגטון פוסט. העיתון דיווח שפומפיאו יצא לצפון קוריאה כשליחו המיוחד של הנשיא טראמפ, כדי להכין את הקרקע לקראת שיחות ישירות בין הנשיא טראמפ למנהיג הצפון קוריאני, בעיקר אודות תכניותיה של המדינה הזו, בתחום הנשק הגרעיני. שני המנהיגים אמורים להיפגש בחודש מאי או תחילת יוני, מה שנחשב למפגש הראשון, פנים אל פנים, בין נשיא אמריקאי מכהן ומנהיג צפון קוריאני. בנוסף התקבלו ידיעות על שיחת טלפון בין שני המנהיגים.

הצפון קוריאני מתרכך


לאחר שהורה על ביצוע של שיגור טילים מאסיבי אשתקד, שעורר עליו את זעמה של הקהילה הבינלאומית, קים החל לנהל מערכת מגעים דיפלומטיים סביב ענין הגרעין הצפון קוריאני.
הוא אמור להיפגש עם נשיא דרום קוריאה מון ז'אי-אין, ביום שישי הבא באזור המפורז שבין שתי הקוריאות. באשר לביקורו של פומפיאו בפיונגיאנג נמסר מלשכת נשיא דרום קוריאה, כי "יהיה זה לא יאה מצד הממשלה המקומית להגיב בנדון".

מוקדם יותר ביום שלישי, שיגר הנשיא טראמפ רמזים באשר לשיחות רמות דרג בין ארצות הברית וצפון קוריאה, במהלך מסיבת עתונאים משותפת עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה. כאשר פגשו שני המנהיגים את נציגי התקשורת באתר הפנאי של הנשיא במאר-א-לאגו בפלורידה, אמר הנשיא טראמפ: "דיונים "ברמה גבוהה ביותר" בין וושינגטון ופיונגיאנג כבר מתנהלים.


ביקר בפיונגיאנג בתחילת החודש, מייק פומפיאו


"היו לנו שיחות ישירות," אמר הנשיא. מאוחר יותר הבהיר הבית הלבן, שהנשיא לא התכוון שהיו לו עצמו שיחות אישיות עם מנהיג צפון קוריאה. פקיד בכיר שהיה בסוד הענינים של פגישת פומפיאו וקים אמר לרשת CNN, כי המנהיג הצפון קוריאני היה נעים הליכות בפגישה וכי היה מעודכן ומוכן ביותר. אף שהיתה נקודת מחלוקת לגבי מיקום הפגישה בין ראשי המדינות. בדברו עם כתבים ביום שלישי, מסר הנשיא כי נשקלו חמישה אתרים אפשריים לפגישת הפיסגה ההיסטורית, אך לא ציין היכן היא תתרחש, או מה האתרים שהוצעו.


בשבועות האחרונים בכירים אמריקאיים בחנו מספר אתרים, כמו הבירה המונגולית אולנבאאטר, האזור המפורז בין צפון ודרום קוריאה, בירה אירופאית נייטרלית כמו שטוקהולם או עיר כמו ז'נבה, אתר באזור הים כמו האי ז'זו, או על סיפון אניה., דרום מזרח אסיה כולל סינגפור, או מאלזיה, בירת דרום קוריאה סיאול, או בירת צפון קוריאה פיונגיאנג.


נשיא דרום קוריאה מוביל את המהלך


המתיחות בחצי האי הקוריאני הועצמה ב-2017, לאור ההתקדמות המשמעותית בתכנית הטילים הגרעיניים שלה, שלוו בהצהרות לוחמניות מצד פיונגיאנג, על כי היא מסוגלת מעתה להכות בכל מקום בארצות הברית. אלא שהיחסים התחממו במקצת בחודשים האחרונים, כולל השתתפות האתלטים הצפון קוריאניים באולימפיאדת החורף, צעדים שהיו חלק מהמאמץ הדיפלומטי של נשיא דרום קוריאה, מון ז'אי-אין.


באותו סוף שבוע, שבו פומפיאו היה בפיונגיאנג, צולם קים כשהוא מוחא כפים ומנופף בידיו במהלך קונצרט פופ בבירה הצפון קוריאנית, מה שהוסבר כסימן של רצון טוב, כלפי השכנה מדרום.
מון אמור להיפגש עם קים באזור המפורז בין הקוריאות ב-27 באפריל, למפגש ראשון בין מנהיגי שתי המדינות, מזה עשור. זו תהיה גם הפעם הראשונה שבה מנהיג צפון קוריאני מניח כף רגלו על אדמת דרום קוריאה, מאז הפסקת האש בין שתי המדינות ב-1953, אמר הרמטכ"ל של צבא הדרום אים ג'ונג סאוק, ביום שלישי.


הנשיא טראמפ בפגישתו ביום שלישי עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, במסגרתה התייחס למגעים מול צפון קוריאה


הנשיא הדרום קוריאני היה תומך ותיק לשלום בחצי האי הקוריאני והוא נחשב למוביל הראשי של מגעים דיפלומטיים בין דרום קוריאה, צפון קוריאה וארצות הברית. בחודש מארס  דיפלומטים דרום קוריאניים יצאו לוושינגטון, כדי להעביר לנשיא טראמפ מסרים מקים והזמינו את הנשיא האמריקאי לשיחות עם מנהיג צפון קוריאה, שנענו מיד בחיוב.


מסעו של ראש הסי.אי.אי.לצפון קוריאה מתרחש למרות טלטלות לא מבוטלות בתוך ממשל הנשיא האמריקאי. הנשיא טראמפ פיטר את שר החוץ רקס טילרסון במחצית מארס ומינה את פומפיאו  כמחליפו, בתפקיד הדיפלומט האמריקאי הבכיר ביותר, זמן קצר לאחר שהבית הלבן הודיע על הסכמת הנשיא להיפגש עם המנהיג הצפון קוריאני.


פומפיאו נזקק לאישור הסנאט האמריקאי לפני שייכנס לתפקידו החדש, ברם האופוזיציה למינוי הולכת וגדלה בועדה שאמורה לאשר אותה. ביום שלישי הסנטורית ג'יין שאהין חברת ועדת הסנאט ליחסי חוץ אמרה, שהיא לא תוכל לתמוך במינוי של פומפיאו.


"יש לי אי נוחות רבה בכל האמור באמירות עבר של מר פומפיאו ודעותיו באשר למדיניות, בעיקר באשר לחברי קהילת הלהטבי"ם, מוסלמים אמריקאיים וזכויות הפרייה של נשים", היא מסרה בהודעתה.
רפובליקנים אמריקאיים הבהירו, כי יביאו את מינויו של פומפיאו לאישור הסנאט למרות ההתנגדות בסנאט, דבר שלא קרה מעולם בהיסטוריה של הגוף הבוחר הזה.


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE