הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
רוב המודעות הפוליטיות בפייסבוק במהלך המירוץ לנשיאות של 2016 - מומנו על ידי קבוצות חשודות
מחקר חדש התחקה אחר מקורות המימון של המודעות השונות וגילה כי לפחות לקבוצה מממנת אחת יש קשר לרוסיה. הקבוצות הוסרו על ידי פייסבוק. מצביעים שסומנו כמטרה באופן לא פרופורציונאלי במיוחד במדינות בהן הייתה תנודתיות משמעותית

חשבתם שהסערות סביב פייסבוק שככו? יש לכם טעות גדולה. הרשת החברתית ממשיכה לעשות גלים ברחבי העולם - בין אם בשל פרשת המידע האישי של מיליוני המשתמשים שהופץ באמצעות חברת קיימבריג' אנליטיקה, או בשל ה"פייק-ניוז" שהופץ לפני הבחירות. 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הסערות ממשיכות. מארק צוקרברג


ככל שנוקפים הימים, נראה שהשכבות סביב הפרשות השונות הולכות ונחשפות, וכעת מתגלה כי רוב המודעות בעלות האופי הפוליטי, אותן מודעות מעוררות מחלוקת שהועלו על הפלטפורמה הפרסומית של פייסבוק לפני מועד המירוץ לנשיאות בשנת 2016, מומנו על ידי "קבוצות חשודות" שאין כל מידע גלוי לציבור אודותן. 

מחקר חדש שפורסם השבוע, ומתבסס על מאגרי מידע של חמישה מיליון מודעות פייסבוק, גילה כי אחת משש הקבוצות שנמצאו כחשודות היא בעלת קשר ישיר לרוסיה, וזאת לפי המחקר שנערך באוניברסיטת וויסקונסין-מדיסון. 

עוד התגלה במחקר כי הזהויות של 122 הקבוצות הנותרות המוגדרות כ"חשודות" עדיין לא ידועות. על פי עורכי המחקר, מדובר באינדיקציה להשפעת תופעות כמו "astroturf" - משתמשים ששילמו להם כדי לרכוש את תמיכתם הפומבית בנושא מסוים - או "חברות קש" על הפוליטיקה בארה"ב.

כרבע מהמודעות החשודות מזכירות את שמו של דונלד טראמפ או את שמה של הילרי קלינטון, שניים מהמועמדים הבולטים למירוץ לנשיאות, וכתשעה אחוזים נוספים מהמודעות מביעות דעה מפורשת לטובת או נגד מועמד מסויים כזה או אחר.


לאחת הקבוצות היה קשר ישיר לרוסיה. פייסבוק



רוב המודעות האחרות נמנעות בכוונה מלציין מבפורש שמות של מועמדים אולם מודעות אלו מצדדות בדעות ובאג'נדות פוליטיות בהן מחזיקים המועמדים השונים. כך ציינה אחת החוקרות שערכו את המחקר מיי קים.

החוקרים תייגו רוכשי מודעות חשודים כקבוצות בעלות דפי פייסבוק שאינם פעילים, בלתי נגישים או כאלו שהוסרו או הוחרמו בידי פייסבוק מאז מערכת הבחירות ולא היה כל מידע הנגיש לציבור אודותם.

פרוייקט DATA, הלא הוא צוות המחקר, אף מצא מצביעים שסומנו כמטרה באופן לא פרופורציונאלי במיוחד במדינות בהן הייתה תנודתיות משמעותית בהכרעת הבחירות כמו וויסקוניסן ופנסילבניה עם מודעות שעיקר המסרים שלהם הועברו בנוגע לנושאים המעוררים חיכוך רב כמו כלי נשק, הגירה ויחסים בין גזעיים.

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג הודיע על צעדים משמעותיים שיבוצעו כנגד רוכשי מודעות אודות נושאים המעוררים מחלוקת ציבורית קשה , ואמר כי החודש הזה, בכוונתה של החברה לדרוש מכל מפרסם שכזה לאשר את זהותו ואת מיקומו.


מנסה לנתק קשרים עם החברות הסוררות. פייסבוק


לאחרונה הודיע פייסבוק כי היא מנתקת קשר עם חברות הבת של קיימבריג' אנליטיקה, כגון אגרגייט איי.קיו, בעקבות הפעילות האסורה של החברה. אגרגייט היא חברת בת של קיימברידג' אנליטיקה, החברה שהואשמה בגישה לא חוקית למידע של 87 מיליון משתמשי פייסבוק. "הבדיקה הפנימית שלנו נמשכת, ואנחנו נשתף פעולה עם כל חקירות של הרשויות הרגולטוריות," נמסר. 

אגרגייט עבדה עם 4 קמפיינים שונים שנקשרו לתנועת עזיבת האיחוד האירופי במשאל העם בריטי ב-2016: ווט ליב, ב-ליב, ותיקים למען בריטניה והדי.יו.פי, לפי העיתון הבריטי הגארדיאן. המדליף מחברת קיימברידג' אנליטיקה כריסטופר וויילי אמר לגארדיאן כי הוא עזר להקים את את אגרגייט בזמן שעבד באס.סי.אל, חברת האם של קיימברידג' אנליטיקה.

הוועדה האלקטורלית של בריטניה ציינה בדצמבר אשתקד כי ווט ליב שילמה לאגרגייט 40% מתקציבה. מפקח משרד המידע והפרטיות של קולומביה הבריטית אמר בשנה שעברה כי המשרד חוקר את קשרה של אגרגייט לווט ליב והכריז על חקירה משותפת עם מפקח הפרטיות הפדרלי הקנדי של אגרגייט.איי.קיו ושל פייסבוק, כך דיווח של הנשיונל אובסרבר.

בנוסף, עבדה החברה עבור היועץ לביטחון לאומי החדש של הנשיא טראמפ, ג'ון בולטון, ועבור הסנטורים הרפובליקנים תום טיליס וטד קרוז.

פייסבוק הכריזה בערב ה-16 במרץ כי היא משעה את כל חברת אס.סי.אל, אשר כוללת את קיימברידג' אנליטיקה, וכן את החשבונות של וויילי ואלכסנדר קוגן, פסיכולוג שיצר אפליקציה האוספת מידע מפרופילי משתמשים. לאחר מספר שעות, ראיונות עם וויילי פורסמו בגארדיאן ובניו-יורק טיימס שטענו כי קיימברידג' אנליטיקה ניצלה פירצה בפייסבוק שאפשרה לה לגשת למידע של 50 מיליון משתמשים, על אף שרק 270 אלף נרשמו לאפליקציה. המנכ"ל מארק צוקרברג אמר מאז כי המספר של פרופילי המשתמשים אליהם ניגשו קרוב יותר ל-87 מיליון.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE