הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לקראת מפגש ארה"ב-צפון קוריאה איראן מזהירה: ההסכמים של טארמפ מסוכנים
קולות של חשש מגיעים מטהרן בעקבות ההתפתחויות האחרונות שעשויות להשליך על חידוש הסנקציות בנושא הגרעין האיראני. לדברי מוחמד זריף, שר החוץ האיראני, אם ארצות הברית תצא מההסכם, יהיו לטהרן מספר אפשרויות: "בבוא הזמן נקבל החלטות בהתאם על האינטרסים הבטחוניים שלנו. תהא ההחלטה אשר תהא, היא לא תהיה נעימה לארצות הברית"

קולות של חשש מגיעים מטהרן בעקבות ההתפתחויות האחרונות שעשויים להשליך על חידוש הסנקציות בנושא הגרעין האיראני. לדברי מוחמד זריף, שר החוץ האיראני, אם ארצות הברית תצא מההסכם, יהיו לטהרן מספר אפשרויות: "בבוא הזמן נקבל החלטות בהתאם על האינטרסים הבטחוניים שלנו. תהא ההחלטה אשר תהא, היא לא תהיה נעימה לארצות הברית"

בעקבות ההכנות לקראת המפגש בין מנהיגי ארצות הברית לבין מנהיגי צפון קוריאה ושיחות הגרעין הצפויות ביניהם, הזהיר שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כי המאמצים האמריקניים לשינוי בהסכם הגרעיני של איראן שולחים מסר מסוכן מאוד.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"במהלכים האחרונים שלה שולחת ארצות הברית מסר מסוכן מאוד לאנשי איראן ולאנשי העולם", זריף

זריף אמר את הדברים בשיחה שקיים עם עיתונאים בניו יורק, ביום שבת והוסיף, כי עבור נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ועבור קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, "תהיה זו טעות לנסות ולרצות את הנשיא טראמפ".

עד ה-12 במאי, צפוי טראמפ להחליט אם להפעיל מחדש את הסנקציות הכלכליות של ארצות הברית על איראן. מהלך כזה עלול לפגוע בהסכם משנת 2015, שנחתם בין איראן לבין שש המעצמות הגדולות. טראמפ הפעיל לחצים משמעותיים, על מנת לגרום לבעלות הברית האירופיות לשתף פעולה עם ארצות הברית בתיקון הסכם הגרעין עם איראן.

מקרון ומרקל צפויים להיפגש עם טראמפ השבוע, בוושינגטון. זריף אמר בתגובה למהלכים האחרונים, כי "ארצות הברית לא רק מממשת את צדה בהסכם, אלא מבקשת יותר. במהלכים האחרונים שלה שולחת ארצות הברית מסר מסוכן מאוד לאנשי איראן ולאנשי העולם. בהתנהלות הנוכחית של ארצות הברית היא לעולם לא תגיע להסכמה עם איראן, כי בסופו של דבר, העיקרון שמניע את ארצות הברית הוא 'מה ששלנו, שלנו. מה ששלכם, עומד למשא ומתן".

בתחילת החודש, אמרה שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, כי "מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בחן את ההסכם עם איראן, הבין מה הוא יכול להשיג וכיצד הוא יכול לקדם את האינטרסים שלו באמצעות שימוש בפרצות הקיימות בהסכם. אנחנו לא מתכוונים לתת לזה לקרות שוב".

"קים ג'ונג און, בחן את ההסכם עם איראן והבין כיצד הוא יכול לקדם את האינטרסים שלו באמצעות שימוש בפרצות הקיימות בהסכם", ניקי היילי

על פי הסכם הגרעין האיראני, טהרן הסכימה להגביל את תכנית הגרעין שלה, בתמורה להקלה בסנקציות הכלכליות. הנשיא לשעבר, ברק אובמה, פגע בהסכם בניסיון למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני, אך טראמפ סבור, כי קיימים בהסכם פרצות הרסניות.

לדברי זריף, אם ארצות הברית תצא מההסכם, יהיו לטהרן מספר אפשרויות, כולל הפניית תלונות באמצעות מנגנון המחלוקות שייקבע בהסכם ואפשרות לעזוב את העסקה, עם חידוש הפעילות הגרעינית. "בבוא הזמן נקבל החלטות בהתאם על האינטרסים הבטחוניים שלנו. תהא ההחלטה אשר תהא, היא לא תהיה נעימה לארצות הברית. אני מאמין שלא סביר שאיראן תישאר בהסכם עם המדינות האחרות, כי חשוב לנו ליהנות מהיתרונות של ההסכם, ואין דרך שאיראן תישאר בהסכם שמיושם באופן חד צדדי".

לא פעם העבירה  איראן את המסר, כי תכנית הגרעין שלה אינה מיועדת אך ורק למטרות שלום. כעת אומר זריף, כי "אם תשוב לקדם את תכנית הגרעין שלה, איראן אינה מכוונת 'להשיג את הפצצה'", והוסיף כי "ארצות הברית מעולם לא היתה צריכה לחשוש מייצור הגרעין האיראני, אך אנו נמשיך בהעשרת הגרעין".



50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE