הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
התנועה לעצמאות קליפורניה קיבלה אישור לאסוף חתימות להעלאת הצעת חוק לקלפי
התנועה, המבקשת להתנתק מארה"ב ולהפוך את מדינת הזהב לישות עצמאית, תנסה לאסוף מעל 365 אלף חתימות כדי להעלות את השאלה על פתיחת דיון בפרישה מהאיחוד של ארה"ב לקלפי בנובמבר הקרוב

פעילים הקוראים לקליפורניה לפרוש מארה"ב ולהפוך למדינה עצמאית (מה שמכונה, איך לא, "קל-אקזיט") קיבלו אמש (שני) אישור להתחיל לאסוף חתימות להצבת היוזמה שלהם כשאלת משאל-עם בקלפי (שיטה הנהוגה בקליפורניה בה מצביעים הבוחרים ישירות כן\לא על הצעות חוק, באמצעותה נחסמו במדינה נישואי גאים לתקופה, ואושרה מכירת קנאביס רפואי, ולאחרונה גם לצרכי הנאה). מזכיר מדינת קליפורניה אלכס פדייה הודיע כי יוזמת הקלפי קיבלה אישור לצאת לדרך. 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



הצעה זו, של תנועת "יס קליפורניה", תשאל את הבוחרים אם ברצונם לפתוח בדיון על פרישה מן האיחוד. אם יענו המצביעים בחיוב, תיערך כעבור שנה הצבעה נוספת ואם גם תוצאותיה יהיו חיוביות, תפרוש קליפורניה מארצות הברית ותהפוך למדינה עצמאית. בתיאוריה כמובן. בפעם האחרונה שמדינה כלשהי ניסתה להתנתק מארצות הברית, זה היה ב-1861 ונגמר במלחמת אזרחים. 

לתומכי הפרישה יש עד אמצע אוקטובר לגייס 365,880 חתימות בכדי שהצעתם תיכלל בקלפי בבחירות אמצע-הכהונה שייערכו בנובמבר, במסגרתם ייבחרו בעלי תפקידים בכל רמות העיר והמדינה, וכן כל חברי בית הנבחרים של ארה"ב ושליש מחברי הסנאט. על פי דובריה, תנועת יס קליפורניה מונה כ-44,000 חברים רשומים. 

דוברי תנועת יס קליפורניה מציגים עצמם כפרוגרסיבים המתנגדים לטראמפ, אולם אומרים כי לצד זה יש מרכיב חזק בתנועה לרעיונות רפובליקאיים, כמו "אל תבזבז את הכסף שלי". לצד המצג הזה קיים גם חשד משמעותי כי המאמצים לקרוע את קליפורניה מארה"ב מקורם בבחישה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. חשד זה התחזק כשאחד ממייסדי התנועה, לואיס מרינלי, הודיע בדיוק לפני שנה כי הוא פורש מן המאבק לקליפורניה עצמאית ועובר להתגורר ברוסיה. כעת נראה שמרינלי יחזור בכל זאת להיאבק על חלומו. 


לואיס מרינלי


יצוין כי אף שקליפורניה היא "תורמת נטו" לאוצר הלאומי – כלומר היא שולחת יותר כספי מסים לוושינגטון מכפי שהיא מקבלת בתקציבים פדרליים – מדובר בסך הכל בהבדל שבין 352 מיליארד דולר (התקציבים הפדרליים) ל-365 מיליארד (המסים הפדרליים שתושבי ועסקי קליפורניה משלמים). ה-13 מיליארד הללו לא ישברו את הקופה בוושינגטון די.סי. ולא ייצרו שגשוג בלתי נדלה בסקרמנטו. 

תנועות להפיכת קליפורניה לעצמאית אינן דבר חדש, אם כי הניסיונות הקודמים (כולל של יס קליפורניה עצמה ב-2014) לא הצליחו להעלות את השאלה לקלפי. בנוסף לתנועת יס קליפורניה קיימות גם תנועות נוספות המבקשות לשנות מן היסוד את דמותה של מדינת הזהב. אחת מאלה, בהנהגת ענק ההון-סיכון מעמק הסיליקון טים דרייפר, מבקשת לפצל את קליפורניה לשלוש מדינות: אחת בצפון שמרכזה סן פרנסיסקו, אחת שמרכזה בלוס אנג'לס, ואחת שתכלול את מרכז המדינה החקלאי ברובו ואת סן דייגו שבדרום. 

תנועה שלישית בשם "קליפורניה החדשה" (New California) חופפת ברוב מטרותיה לזו של דרייפר ומבקשת לקרוע את מרכז קליפורניה החקלאי (בלי סן דייגו) משאר המדינה וליצור מאזור זה מדינה נוספת אחת או יותר. בהצהרה שפרסמו מייסדי ארגון זה באינטרנט, טענו מצד אחד כי "קליפורניה של היום הפכה לרודנות" ומנגד טענו כי "קליפורניה בלתי משילה". 

הדרך לקלפי עדיין ארוכה, והדרך לניצחון ביוזמת קלפי על התנתקות חד-צדדית ממדינת האם ארוכה עוד יותר. אבל לפחות עד אמצע אוקטובר – השאלה נמצאת על השולחן. 

100% לא
0% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE