הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דיווח: ג'ון קרי במגעים עם גורמים רבים בוושינגטון ובעולם כדי לנסות להשאיר את ארה"ב בהסכם הגרעין עם איראן
"חוק לוגאן" אוסר על אזרח פרטי לנהל משא ומתן בלי אישור הממשל. נראה שג'ון קרי מתעלם מהחוק ומנהל מגעים עם בכירים אירופים, איראניים וגם מנסה לגייס את הקונגרס לטובת הנושא. "השירות הציבורי הטוב ביותר שהוא יכול - פשוט ללכת הביתה"

שר החוץ לשעבר ג'ון קרי נמצא תחת ביקורת קשה לאחר שדווח כי הוא נמצא בקשרים עם גורמים רשמיים באיראן ובאירופה בניסיון לשמור על הסכם הגרעין.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חוטף ביקורת קשה, אך כנראה לא יועמד לדין. ג'ון קרי


"הבוסטון גלוב" דיווח כי קרי נפגש פעמיים עם שר החוץ האיראני ג'וואד זריף בחודשים האחרונים כדי לדון בדרכים להותיר את ההסכם על כנו, ובניסיון להפעיל לחץ על ממשל טראמפ כדי לא לצאת מההסכם, אלא להישאר - ולו בצורה כלשהי.

טראמפ העניק להסכם אולטימטום עד סוף השבוע כדי לבחון אותו מחדש. הודעתו של הנשיא גרמה לקרי להגביר את קצב הפגישות עם הגורמים השונים כדי להספיק להשיג את מבוקשו לפני שייפקע האולטימטום שהציב טראמפ.

על פי הדיווחים, קרי נפגש עם שר החוץ לשעבר של גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר, שהיה בין החותמים על ההסכם. הוא נפגש גם עם נשיא צרפת עמנואל מקרון פעמיים, ושוחח בטלפון עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני.

העיתון דיווח עוד כי קרי לא פרסם את המאמצים שלו לשמירה על ההסכם, משום שלדעתו, אם הדבר היה נעשה בקול תרועה, ועוד על ידי דמוקרט כמותו, הדבר היה גורם לטראמפ להוציא את וושינגטון מההסכם.

הדיווח על דיפלומטיית הצללים של קרי הציתה ביקורת חריפה. מעבר לביקורת הכללית, ייתכן כי קרי הפר את חוק לוגן, שאוסר על אזרחים פרטיים לקחת חלק במשא ומתן בשם ממשלת ארצות הברית בלי אישור לכך.


נפגשו פעמיים בחודשים האחרונים. קרי וזריף בינואר 2016


בעוד שאיש מעולם לא הואשם בהפרת החוק הזה, האיסור הזה הופנה בשנה שעברה אל מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי לשעבר, שדן עם האו"ם בנוגע לישראל בזמן שטראמפ הרכיב את ממשלתו.

"ג'ון קרי סייע בהסכם גרוע שנכנע למשטר הטרור בטהרן והעניק לו ויתורים כלכליים וגיאופוליטיים, למרות שהדבר מציב אותם בנתיב להשגת נשק גרעיני בתנאים שהם רוצים", אמר סוהרב אחמרי, פובלציסט בכיר. לדבריו, "השירות הציבורי הטוב ביותר שקרי יכול לעשות כרגע הוא פשוט ללכת הביתה".

הסנאטור מפלורידה, מרקו רוביו אמר כי מהלכיו של קרי "מעוררים שאלות בנוגע לחוק לוגן". הוא ציין כי מדובר בסטנדרט כפול, ורמז לכך שאם המצב היה הפוך, ושר החוץ בממשל בוש, קונדוליסה רייס, הייתה עושה את אותו דבר מול ממשל אובמה - הייתה קמה צעקה גדולה.

ממשל אובמה הקים קול גדול בשנת 2015, כאשר כמה רפובליקנים, ובראשם הסנאטור מאקנסו טום קוטון, כתבו למנהיגות האיראנית כי יש הבדלים בין הסכם בפועל לבין אמנה. במכתב ציינו הכותבים כי כל עסקה שתיחתם בלי הצבעה של הקונגרס, תוכל להתבטל על ידי הקונגרס "בהינף עט", על ידי מי שיחליף את אובמה. באותם זמנים, קרי מתח ביקורת חריפה על קוטון וטען כי מעשיו אינם חוקתיים.


"חוק לוגן - חוק מת". אלן דרשוביץ


המשפטן הנודע אלן דרשוביץ, מאוניברסיטת הרווארד, אמר אתמול כי לקרי יש מזל שאיש לא נתבע מעולם בשל חוק לוגן, אחרת הוא עשוי היה להיות בצרות.

"למזל כולם, חוק לוגן הוא חוק מת,אך אם הוא היה חי - ידידי ג'ון קרי היה מפר אותו", אמר דרשוביץ בראיון ל-Fox & Friends. הוא הוסיף כי למרות שקרי ככל הנראה לא יגיע לבית המשפט בשל מעשיו, עדיין יש בהם בעייתיות רבה. "הוא עורך משא ומתן, אך הוא לא חלק מהממשל", אמר דרשוביץ, "זה מאוד בעייתי".

על פי דיווחי "הגלוב", קרי ניסה לגרום לקונגרס לצודד בהסכם, והוא ביצע עשרות שיחות טלפון לגורמים רבים ובהם פול ראיין. במקביל, הוא ניסה לקדם את תכניתו באמצעות תיאום עם קבוצה של יועצים בכירים לשעבר של משרד החוץ שסייעו במהלך המשא ומתן עם איראן. על פי הדיווח, קבוצת היועצים בחרה להתמקד בגורמים באירופה, בישראל וגורמים שאינם חברים בהסכם כדי לנסות ולהציל אותו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE