הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
השגרירות עברה לירושלים. עשרות פלסטינים נהרגו בעימותים על גבול הרצועה
בישראל חוגגים את העברת השגרירות, יום לאחר חגיגות יום ירושלים. במקביל, כ-35 אלף בני אדם מפגינים סמוך לגדר הגבול עם עזה. 43 מהם נהרגו מאש צה"ל ויותר מאלף נפצעו. צה"ל תקף גם שורה של יעדי חמאס וג'יהאד איסלאמי בעומק הרצועה, במתקפה הגדולה ביותר מאז צוק איתן. לא דווח על פצועים בצד הישראלי

ירושלים לבשה היום (שני) חג לרגל העברת השגרירות לירושלים. זאת, יום לאחר חגיגות יום ירושלים וריקוד הדגלים המסורתי שנערך אתמול בבירה. בשעה זו ממש הסתיים טקס העברת השגרירות הרשמי. לאירוע, אליו באו כ-800 מוזמנים, בו נשאו דברים נשיא ישראל ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יועצו המיוחד של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר, שר האוצר סטיבן מנוצ'ין ועוד בכירים רבים.

במקביל נערכו הפגנות סוערות על גדר המערכת בין ישראל לרצועת עזה. 35,000 איש התאספו על סף תחומה הריבוני של ישראל, ורבים אף ניסו לפרוץ את הגדר. צה"ל, שהיה בכוננות גבוהה לקראת האירוע, הגיב בעוצמה רבה, יש שיאמרו מופרזת, ונכון לשעה זו מדווחים הפלסטינים על 43 הרוגים. בנוסף לירי במפגינים ליד הגדר תקף צה"ל גם יעדים של חמאס והג'יהאד האיסלאמי במערב הרצועה, במכת האש העזה והנרחבת ביותר של צה"ל ברצועה מאז תום מבצע צוק איתן לפני ארבע שנים. בשעה זו, לאחר סיום הטקס בירושלים, דועכים גם העימותים סמוך לגדר, ועל פי הדיווח הורה חמאס למפגינים להתחיל לעזוב את המקום. 

נציב זכויות האדם של האו"ם, הנסיך הירדני זייד ראאד בין חוסיין, אמר כי הרג המפגינים בידי ישראל הוא "שערורייתי" וכי "מישהו יצטרך לתת על זה את הדין". 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


דגלי ארצות הברית וישראל מעטרים את רחובות ירושלים לקראת מעבר השגרירות


רוב שגרירי מדינות אירופה דחו את ההזמנה, פרט לארבעה. עם זאת, לא נראה כי הדבר יעיב על החגיגות ההיסטוריות והמרגשות. על פי דיווחים מהאיחוד האירופי, הונגריה, צ'כיה ורומניה מנעו הצהרה משותפת של מדינות האיחוד בנושא.

אמש אירחו ראש ממשלת ישראל ורעייתו את חברי המשלחת האמריקנית לסעודה חגיגית במעון ראש הממשלה בירושלים. כמו כן, נערך אירוע חגיגי בהשתתפות שרי ממשלת ישראל, חברי המשלחת האמריקנית, שגרירי מדינות, מקורבים ושועי עולם, ובהם המיליארדר שלדון אדלסון. 


הרב יוסף עם בני הזוג ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ


"אמריקה היתה מאז ומתמיד מלכות של חסד, אבל הנשיא טראמפ הוא עצמו מלך של חסדים", אמר הראשון לציון הרב הראשי לישראל יצחק יוסף בטקס שנערך במלון ולדורף אסטוריה בירושלים. לאחר הנאום, ניגשו בני הזוג ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ לבקש את ברכתו של הרב ולהודות לו על התמיכה הרבה. 

השבוע צפוי להיות מתוח מאוד מבחינה ביטחונית בבירה הישראלית בפרט, ובגזרות השונות בפרט. אתמול התקיימו, כאמור, חגיגות יום ירושלים לציון 51 שנים לאיחוד חלקי העיר. היום השגרירות האמריקנית עוברת לבירה, למרות התנגדותם של הפלסטינים ושל גורמים שונים. מחר יציינו הפלסטינים את יום הנכבה. למחרת גוואטמלה תעביר את השגרירות שלה באופן רשמי לירושלים, וביום שישי צפוי להתחיל צום הרמדאן.

המתיחות בגבול עזה הסלימה במהלך שעות היום, כאשר פלסטינים רבים התקרבו אל גדר הגבול. על פי הדיווחים, כ-35 אלף בני אדם מפגינים בצד הפלסטיני של גבול הרצועה. שלושה מהם ניסו להניח מטען באזור רפיח, והם נורו על ידי כוחות הביטחון הישראלים ונהרגו. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 43 פלסטינים הרוגים ויותר מאלף פצועים. במקביל, כלי טיס של חיל האוויר תקפו עמדה של ארגון הטרור חמאס באזור ג'באליה, ממנה בוצע ירי אל עבר כוחות של צה"ל.


מפגין פלסטיני בעזה בענני עשן של צמיגים שרופים


ההסלמה בעזה באה בהמשך למתיחות גבוהה שהייתה במקום בשבועות האחרונים, במהלכם באו פלסטינים רבים אל גדר המערכת, ניסו לפגוע בה ולחצות אותה. כוחות הביטחון ענו לאיום באש חיה בכמה מקרים, צעד שהביא למותם של 42 פלסטינים מאז סוף חודש מרץ, ולפציעתם של יותר מ-1,800. בנוסף, עולה החשש במערכת הביטחון שבשל חולשתו, יקדים חמאס את צעדות יום הנכבה להיום כדי להעיב על חגיגות העברת השגרירות לירושלים.


שלט ברכה לשגרירות שהוצג בירושלים


בשבוע שעבר אמר בכיר בממשל טראמפ כי השגרירות בירושלים תכיל לפחות חמישים אנשי סגל דיפלומטי. בימיו הראשונים בירושלים, צוות השגרירות יהיה מורכב מעוזריו של השגריר דיוויד פרידמן ומאנשי הקונסוליה שכבר פועלים במקום. למעשה, השגרירות תיפתח בתוך מבנה הקונסוליה, אליו יעבור רק קומץ מאנשי השגרירות בישראל. השגריר פרידמן עצמו יחלק את זמנו בין ירושלים לבין תל אביב.

רבים מנשיאי העבר, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, דחו את העברת השגרירות כי האמינו שזה יקשה על התנעת תהליך השלום עם הפלשתינים. לדברי גורמים בממשלת ארה"ב, העברת השגרירות מורידה משולחן המו"מ נושא מרכזי שהיה שנוי במחלוקת: ירושלים. מאידך, גורמים פלשתינים אינם רואים בעין יפה את ההחלטה: "העברת השגרירות היא מעשה בלתי חוקי, וכזאת שתסכל שלום אמתי בין שתי מדינות ריבוניות ודמוקרטיות, ישראל ופלשתין, על בסיס קווי 1967", אמר השבוע סאיב עריקאת.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE