הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
קרן הפילנטרופיה של ביל גייטס מעבירה מיליוני דולרים כדי לשנות את תכניות הלימוד
ארגוני המורים מותחים ביקורת על השאיפות החינוכיות של גייטס, שהעביר כבר כספים עצומים כדי לתמוך ברפורמות חינוכיות בכל רחבי המדינה. "הילדים והמורים אינם וויג'דטים"

המיליארדר הפילנטרופ ביל גייטס תרם 44 מיליון דולר במשך שנתיים כדי לשנות את פני החינוך ברחבי המדינה. כך עולה מניתוח המענקים והכספים של קרן "ביל ומלינדה גייטס", שערכה סוכנות הידיעות AP.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מלינדה וביל גייטס. תומכים בחינוך, אבל מעוררים ביקורת


הכספים הועברו לארגונים חיצוניים שנועדו לעצב תכניות לימוד חדשות ברחבי ארצות הברית, כפי שנדרש תחת חוק שעבר בשנת 2015. גייטס העביר את הכספים למטרות מחקר, כיסוי תקשורתי ואפילו לניסוח תשתית תכנית הלימודים של אחת המדינות.

ניתוח הכספים מגלה עד כמה רחוק יכולה קרן הפילנטרופיה של מייסד מייקרוסופט להגיע כדי להשיג את הרפורמה בחינוך שהוא רוצה. למעשה, גייטס טווה לעצמו רשת של גורמים משפיעים שאפשרים לקרן שלו לשלוט בשיח על חינוך ולתמוך בראייה שלו בנוגע לאופן שבו ארצות הברית תשנה את מערכת החינוך.

מבקריו של גייטס טוענים כי מדובר בהתערבות בוטה באמצעות משאבים עצומים. מנגד, קרן גייטס טוענת כי מדובר סך הכל בסיוע שניתן למדינות כדי לנווט במעבר הגדול בין מערכת חינוך פדרלית לבין מערכות חינוך מקומית.

"עבור 50 מדינות מגוונות, החוק שמעביר את מערכת החינוך מפדרלית למקומית מהווה הזדמנות מצד אחד, ודאגה מצד שני. אותן מדינות זקוקות לעזרה", אמר אלן גולסטון, בכיר בקרן גייטס.

החוק, שמוכר יותר בשם Student Succeeds Ac, מעניק למדינות גמישות כדי ליצור את מערכת החינוך שלהם, ולהגדיר מה נחשב לבית ספר טוב בעיני כל מדינה. בתמורה, המדינות השונות יקבלו תמיכה כספית פדרלית.

כך פועלת הקרן הפילנטרופית הגדולה בעולם: הקרן מממנת הכל, החל מעבודה על מדיניות שמבוססת על מחקרים, עבור בקבוצות לובי, מנהיגים קהילתיים ועד כיסוי תקשורתי נרחב.

כמה ממתנגדי הפעילות של גייטס טוענים כי הם לא היו מודעים לעניין שגילתה הקרן בחוק החינוך או במיליוני הדולרים שהיא משקיעה כדי לתמוך בו. "הם עושים זאת בשקט בגלל שהם לא רוצים שהציבור ידע שהם מתערבים במדיניות החינוך", אמרה קרול ביוריס מהרשת למען חינוך ציבורי.


העיסוק בחינוך אינו עיקר הפעילות של הקרן


הרבה לפני שאלפי מורים פתחו בשביתות חסרות תקדים במהלך השנה במחאה על תנאי העסקתם ועל מצב בתי הספר, בכירים באיגוד המורים הזהירו מפני ההשפעה של גייטס. "הם חשבו שהם יכולים להנדס את מערכת החינוך הציבורית מלמעלה למטה, ושהם יכולים לצמצם את החינוך לאלגוריתם. אבל ילדים ומורים אינם ווידג'טים", אמר רנדי ויינגרטן, נשיא הפדרציה האמריקנית למורים - ארגון שניתק לפני ארבע שנים קשרים עם קרן גייטס בעקבות מחלוקות.

כדאי לזכור שהוצאות הקרן על חינוך הן רק חלק קטן מהפעילות הפילנטרופית שלה, פעילות שמתמקדת בעיקר בבריאות עולמית ופיתוח. למרות זאת, במונחים כספיים, הקרן היא המממן העיקרי של הרפורמה בבתי הספר ברחבי ארצות הברית. מאז שנת 2001 תרמה הקרן יותר משישה מיליארד דולר כדי לעצב את מערכת החינוך האמריקנית.

הקבוצות שמקבלות מענקים הקשורים לחוק החינוך הפדרלי מקרן גייטס ומגורמים פילנטרופיים אחרים, טוענים שהכספים נוצלו לפיתוח מומחיות בחוק החינוך, כך שהם יוכלו להפוך למשאבים עבור המדינה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE