הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מנהיגי האיחוד האירופי בודקים כיצד יוכלו לשמור על הקשרים הכלכליים עם איראן לאחר פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין
הפרישה של הנשיא טראמפ מהסכם הגרעין טלטלה את אירופה, וכעת האיחוד מנסה למנוע פגיעה כלכלית בחברות שבקשרי מסחר עם טהרן. האירופים מבינים שאין פתרון קסם למצב, וכי ייקח זמן מה עד שיצליחו להגות תכנית שתסייע גם ברמה של כל מדינה בנפרד וגם ברמת האיחוד

מנהיגי האיחוד האירופי נאבקים על המשך היחסים עם איראן, גם לאחר פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין. ביום רביעי הסכימו מנהיגי האיחוד לנסות ולשמור על הסכם הגרעין חי ונושם. זאת, במטרה שלא לפגוע בשיתוף הפעולה הכלכלי המשגשג בין איראן לאירופה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


האיחוד מעדיף לשמור על היחסים הכלכליים


עם זאת, מנהיגי האיחוד לא קיבלו החלטות מהירות בפגישה הראשונה שערכו לאחר פרישתו של טראמפ מההסכם. "כל עוד איראן מכבדת את ההגבלות של ההסכם, האיחוד האירופי ימשיך לכבד אותו גם", אמר נשיא המועצה האירופית דונלד טאסק, שמכהן גם כיו"ר מפגש המנהיגים שנערך בסופיה בירת בולגיה.

מנהיגי בריטניה, צרפת וגרמניה עדכנו את עמיתיהם. שלוש המדינות חתמו בשם האיחוד על הסכם הגרעין בשנת 2015, והעניקו לטהרן הקלה בעיצומים בתמורה להפסקת תכנית הגרעין. את ההסכם הזה כינה הנשיא טראמפ "ההסכם הגרוע ביותר אי פעם".

נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר הציג למנהיגי היבשת אפשרויות שונות שיוכלו לסייע לאירופה לשמר את הקשרים הכלכליים המתפתחים עם טהרן. מקור באיחוד האירופי אמר לאחר המפגש כי מנהיגי המדינות הסכימו להתחיל "לעבוד כדי להגן על חברות אירופיות שעשויות להיפגע מהחלטת ארצות הברית".

בין השאר, הציע יונקר לאפשר לבנק ההשקעות האירופי להשקיע באיראן ולתאם את קווי האשראי ממדינות האיחוד.

שרי החוץ של גרמניה, צרפת ובריטניה נפגשו עם מקבילם האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, בבריסל באמצע השבוע והורו לאנשי המקצוע בארצם להתכונן לקראת פגישה מקצועית שתערך בוינה בשבוע הבא.


שר החוץ האיראני עוזב את מטה האיחוד האירופי, השבוע


עם זאת, בכיר באיחוד הודה כי אין פיתרון קסם, וכי ייקח זמן לאיחוד לנסח הצעה שתאפשר שילוב של צעדים לאומיים מצד אחד וצעדים של האיחוד עצמו מצד שני. אתמול יצא לאיראן נציב האיחוד לאנרגיה ואקלים, מיגל אריאס קנאטה, לשיחות על שיתוף פעולה בתחומי האנרגיה, במה שנראה כמחווה אירופית שנועדה להבהיר לאיראן שהם מעוניינים להישאר בקשרים למרות פרישת ארצות הברית.

טראמפ פרש מההסכם בטענה כי הוא לא מגביל מספיק את היכולת של איראן לפתח נשק גרעיני, לא מתייחס לתכנית הטילים האיראנית ולא למעורבות של איראן בסכסוכים שונים במזרח התיכון. ביום רביעי הסכימו המנהיגים האירופים להמשיך לבחון את הנושאים האלה, אך המאמץ הקודם שלהם לעשות זאת לא שכנע את הנשיא להישאר בהסכם.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE