הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מומחים חוששים שהתערבותו של ארדואן בכלכלה הטורקית תביא לקריסתה
ארדואן מתעקש להוריד את הריבית במשק לאחר הבחירות בחודש הבא, למרות שהאינפלציה כבר דו-ספרתית וכך גם שיעור האבטלה. הגירעון המסחרי של המדינה קפץ בלמעלה משבעה אחוזים בין ינואר לפברואר, והמומחים אומרים שזה ממש לא הסוף.

כלכלתה של טורקיה מתחממת מדי ואם ממשלתה לא תפעל בקרוב, המדינה בת 70 מיליון התושבים תהיה בצרות רציניות. כך אומרים מספר מנתחים בכירים. "לממשלה אין כל כוונה להתמודד עם חוסר האיזון או התחממות היתר", אמר מרקוס שבניקס, מנתח מחקר פוליטי גלובלי בחברת TS לומבארד בהערת מחקר השבוע. "חוסר הרצון הזה לפעול הוא שמוביל אותנו להאמין כי ניתן כעת לומר שטורקיה נכנס למשבר בעירה איטית", סיכם.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אין לו כל כוונה להתמודד עם חוסר האיזון. ארדואן (צילום:אדם אלטן, AFP)



הלירה הטורקית נמצאת בשפל חסר-תקדים ביחס לדולר, והיא מדורגת בין המטבעות עם הביצועים הגרועים ביותר בעולם. לאחר אמירות של נשיא המדינה, רג'פ טייפ ארדואן, כי יוריד את שיעור הריבית במדינה לאחר הבחירות הכלליות המתוכננות להיערך בחודש יוני, צלל שער החליפין של הלירה הטורקית, שנפלה בכ-18% מול הדולר השנה עד לרמה של 4.452 לירות לדולר השבוע.

הסיבה לכך היא שארדואן מסרב להעלות את שיעורי הריבית, ומבכר מדיניות מוניטארית המתעדפת צמיחה על פני שליטה באינפלציה במדינה, המגיעה לשיעור דו-ספרתי. קצב הצמיחה של הכלכלה הטורקית הגיע לרמה מרשימה של 7.4 אחוז, הנתון הטוב ביותר בין מדינות ה-G-20, אך יהישג זה מגיע במחיר של אינפלציה, שעלתה עד 10.9% לשנה.

חוכמת ההמונים של השוק היא המניעה את אווירת ה"מוכרים בלבד" ביחס ללירה הטורקית, שכן המשקיעים חוששים מהתערבות ממשלתית במדיניות המוניטארית וממידת עצמאותו של הבנק המרכזי במדינה. המשקיעים קיוו להעלאת שיעור הריבית, אולם כעת נראה שהדבר אינו צפוי לקרות בקרוב. ארדואן ממלא תפקיד משמעותי במידה יוצאת דופן במדיניות המוניטארית של ארצו, ורבים טוענים כנגדו כי הוא קושר את ידי הבנק המרכזי של המדינה.

הבנק המרכזי העלה את הריבית לראשונה זה חודשים רבים בסוף אפריל, וקבע את שיעור חלון הנזילות המאוחרת על 13.5%. הלירה הטורקית זינקה באופן זמני לאחר שיצאה הודעה בנדון, אולם אז הצהיר הנשיא הסמכותן של טורקיה כי בכוונתו להוריד את הריבית לאחר הבחירות "כדי להוריד את הלחץ ממשקי הבית וליצור מקומות עבודה לצעירי טורקיה". שיעור האבטלה במדינה עומד על 10.5%.


הפגנה סוערת נגד ארדואן במהלך ביקורו בבריטניה השבוע (צילום: BBC)



"אני מודאג מאד בנוגע ללירה הטורקית", אמר פיוטר מאטיס, אסטרטג שווקים עולים בראבובנק, בשיחה עם נטשה טוראק מרשת CNBC. "האם טורקיה היא אבן הדומינו הבאה שהשוק חוזה את נפילתה? יש לה את כל הבעיות האלה - גירעון חשבונות פתוחים גבוה, ממשלה שלוקחת הלוואות במטבעות אחרים".

מטבעות של שווקים עולים סובלים במיוחד לאחרונה מהתחזקות הדולר ותשואות גבוהות יותר על אג"ח אמריקני. אולם תוכניות המדיניות המוניטארית של ארדואן, אומר מאטיס, הובילו לביצועים שליליים עקביים של הלירה הטורקית ביחס למטבעות שווקים עולים אחרים, והנפילה של המטבע הטורקי הואצה עוד יותר בשל חוסר הוודאות הגיאופוליטי סביב מעורבותם של צבאות ארה"ב ורוסיה בסוריה השכנה.

במרץ התרחב גירעון החשבונות הפתוחים של טורקיה - מדד בסיסי של הגירעון המסחרי במדינה - לכדי 4.812 מיליארד דולר, בהשוואה ל-4.5 מיליארד חודש בלבד קודם לכן, והרבה יותר משחזו כמומחים. גירעון החשבונות הפתוחים של פברואר היה גבוה ב-60% מזה של פברואר 2017. "בצמיחה בטורקיה אינה מאוזנת, האינפלציה נוסקת, עלות החוב החיצוני מתנפחת וציפיות סחר המט"ח המקומי אינו ריאליות", אמר שבניקס. "הלחץ להוריד את מחירי הנכסים הטורקיים ישוב בקרוב מאד".

באפריל הכריז ארדואן על בחירות מוקדמות במהלך שנתפס על ידי רוב המשקיפים כמחטף גמור. הבחירות לנשיאות ולפרלמנט, שהיו קבועות לנובמבר 2019, ייערכו במקום זאת כבר ביוני השנה, והכלכלה הסוערת נתפשת כסיבה העיקרית לכך. ניצחון יאפשר לארדואן לחמוק מרוב השלכותיה של כלכלה קורסת על הפופולריות שלו. הדבר גם יאפשר לו לבטל את משרת ראש הממשלה ולהחליש את הפרלמנט, בזכות תיקון חוקתי שהועבר אשתקד ואשר מרכז הרבה יותר כוח בידי הנשיא.


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE