הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
פומפאו ידרוש מאיראן לוותר על פיתוח טילים והתמיכה בטרור בנוסף להפסקת תוכנית הגרעין
שבועיים לאחר הפרישה מהסכם הגרעין, מזכיר המדינה יציג היום את תוכניתו לייצר קואליציה בינלאומית רחבה על מנת ללחוץ על איראן להיכנס למשא ומתן חדש. "אנחנו זקוקים למסגרת חדשה שתתייחס לכל האיומים שאיראן מציבה", אמר לקראת נאומו של פומפאו, בריאן הוק, מנהל אגף התכנון במחלקת המדינה. "זה כולל מגוון של דברים סביב תוכנית הגרעין - טילים, העברת טילים וטכנולוגיית טילים, התמיכה בטרוריסטים והפעילות האגרסיבית והאלימה שמתדלקת מלחמות אזרחים בסוריה ותימן"

מזכיר המדינה החדש של ארה"ב, מייק פומפאו, יציג היום את התוכנית של ממשל טראמפ כנגד איראן, קצת פחות משבועיים לאחר שהנשיא הודיע על פרישתה של אמריקה מהסכם המעצמות על תכנית הגרעין. התוכנית של פומפאו צפויה לכלול ניסיון לייצר קואליציה בינלאומית רחבה על מנת ללחוץ על איראן להיכנס למשא ומתן חדש בנוגע לתוכנית הגרעינית שלה, ולעסוק גם בנושאים נוספים כמו טכנולוגית הטילים שהיא מפתחת.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מזכיר המדינה של ארה"ב מייק פומפאו.


"אנחנו זקוקים למסגרת חדשה שתתייחס לכל האיומים שאיראן מציבה", אמר לקראת נאומו של פומפאו, בריאן הוק, מנהל אגף התכנון במחלקת המדינה. "זה כולל מגוון של דברים סביב תוכנית הגרעין - טילים, העברת טילים וטכנולוגיית טילים, התמיכה בטרוריסטים והפעילות האגרסיבית והאלימה שמתדלקת מלחמות אזרחים בסוריה ותימן".

מדובר בנאום המשמעותי הראשון של פומפאו מאז נכנס לתפקידו החדש, אולם בכירים במחלקת המדינה בעבר מביעים סקפטיות בנוגע לתוכנית שיציג מזכיר המדינה הטרי.

"הסכם גדול יותר וטוב יותר הוא חלום באספמיא", אמר רוברט אינהורן, לשעבר בכיר במחלקת המדינה ומומחה באי-הפצה של נשק להשמדה המונית שמתפקד כיום כעמית בכיר במכון ברוקינגס בוושינגטון. "המטרה האמיתית היא לא הסכם גדול יותר וטוב יותר, אלא להגדיל את הלחץ על איראן על מנת להחליש את השלטון".

היועץ לבטחון לאומי ג'ון בולטון אכן הודה כי ישמח לראות שינוי משטר באיראן כתוצאה מהגדלת הלחץ, אולם על פי מקורבים לפומפאו, מזכיר המדינה חושב שעדיין מוקדם לכך. פומפאו בעיקר מקווה כי הלחץ יכריח את איראן להסיג את כוחותיה מסוריה, תימן ואזורים נוספים ויגביר את היציבות במזרח התיכון.   


תכנית הטילים של איראן היא אחת הנקודות העיקריות שצפוי לעלות היום מזכיר המדינה בנאומו.


כזכור, בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 הסכימה איראן לרסן את תכנית הגרעין שלה בתמורה להסרת רוב הסנקציות של המערב. אחת מהטענות העיקריות של ממשל דונלד טראמפ נגד ההסכם היא שהוא לא הביא בחשבון את תוכנית הטילים של איראן או את תמיכתה בארגוני טרור במזרח התיכון. גיבוש הסכם חדש, שישמר את ההגבלות על תכנית הגרעין אך גם ירסן את תכנית הטילים הבליסטיים של הרפובליקה האסלאמית ואת מעורבותה במזרח התיכון, עשוי לשכנע את טראמפ להסיר את הסנקציות שארצו הטילה מחדש על איראן. 

"על ידי החזרת הסנקציות שהוסרו יגדל הלחץ הכלכלי על איראן", הוסיף הוק, "הלחץ הכלכלי היה זה שמלכתחילה הביא את איראן לשולחן המשא ומתן".

אולם הסיטואציה כיום שונה מאוד מבעבר כיוון שהמעצמות האירופיות עדיין מנסות להציל את ההסכם הנוכחי. דיפלומטים מגרמניה, צרפת, בריטניה, סין ורוסיה ייפגשו השבוע בוינה כדי לדון בדרכים בהן ניתן לשמר את ההסכם. על פי דיווח בעיתון הגרמני "די וולט", המדינות יציעו לאיראן סיוע כספי של מיליארדי דולרים בתמורה להשהיית תכנית פיתוח הטילים הבליסטיים והפסקת תמיכתה בארגוני טרור במזרח התיכון. 


לאחר שעמד במילתו ופרש מהסכם הגרעין עם איראן, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מחפש חלופות. 


בכיר באיחוד האירופי אמר לעיתון כי הדבר עשוי לשכנע את ארצות הברית להסיר את הסנקציות שהטילה על הרפובליקה האסלאמית עם יציאתה מהסכם הגרעין. על פי אינהורן, הסנקציות החדשות לא יוכלו להיות משתקות כמו אלו שהטיל הנשיא ברק אובמה ב-2012 בשל ההתנגדות של שאר המעצמות. "מדינות אחרות יתעלמו מהסנקציות ויחפשו דרכים עוקפות", הסביר המומחה. 

"קשה להפריז בכעס ובמרמור של האירופאים", הוסיפה סוזן מאלוני, סגנית מנהל התוכנית למדיניות חוץ במכון ברוקינגס, בתגובה לכך שהוק טען כי ישנה הגזמה בקרע שנוצר. 

"אנחנו מסכימים עם האירופאים על הרבה יותר דברים ביחס לאי ההסכמות בינינו", טען הוק. 

יש גם כאלו שמאמינים שהתכנית הגדולה של טראמפ היא להגיע בסופו של דבר לעימות צבאי עם איראן. 

"מה שאני רואה זו אסטרטגיה לקראת עימות גדול", אמרה טריטה פארסי, נשיאת הארגון האיראני-אמריקאי הלאומי. "מה שאני חושבת זה שממשל טראמפ עושה את כל הצעדים המקדימים לקראת עימות גדול עם איראן".

ראש תכנית המודיעין במכון ברוקינגס, ברוס רידל, אמר דברים ברוח דומה.

"אנחנו יכולים מאוד בקלות למצוא את עצמנו בעתיד הקרוב בעימות צבאי עם איראן", הוא הזהיר.  

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE