הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חמינאי מציב תנאים ומאיים: "טראמפ ייעלם מדפי ההיסטוריה"
המנהיג העליון של איראן השיב לדרישות של מזכיר המדינה פומפאו: "ארה"ב תובס". בנוסף, הוא הציב 7 דרישות למנהיגי אירופה, על מנת שארצו תישאר בהסכם הגרעין

המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, הציב היום למדינות אירופה שבעה תנאים להישארות ארצו בהסכם הגרעין, ממנו פרשה לאחרונה ארצות הברית. חמינאי דרש ממדינות אירופה לערוב לכך שתכנית הטילים הבליסטיים של איראן ופעולותיה במזרח התיכון, כלל לא יעלו לדיון. 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חמינאי וטראמפ. מנהיג איראן האשים כי ארה"ב "חזרה והפרה" את הסכם הגרעין. צילומים: דיילי סטאר


בנוסף, צוטט חמינאי באתר האינטרנט הרשמי לו דורש כי "בנקים אירופיים צריכים להבטיח את המסחר עם הרפובליקה האסלאמית. אירופה צריכה לערוב למכירות הנפט מאיראן. אם ארה"ב יכולה לפגוע בהן, על אירופה לפצות על כך ולקנות נפט איראני". לדבריו,  "אנחנו לא רוצים להתחיל בריב עם שלוש המדינות האלו (בריטניה, צרפת וגרמניה), אבל אנחנו גם לא סומכים עליהן". המנהיג האיראני הזהיר כי אם מדינות אירופה לא יעמדו בדרישות, איראן תשוב להעשיר אורניום.


לדבריו, בשנתיים האחרונות ארה"ב "חזרה והפרה" את הסכם הגרעין, בעוד מדינות אירופה שתקו. חמינאי אמר כי ארה"ב הפרה החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם וביקש מאירופה לפעול להחלטה חדשה בנושא. 


כזכור, בפגישת מנהיגי גרמניה, צרפת ובריטניה בשבוע שעבר, נדברו מנהיגי המעצמות שנותרו מחויבות להסכם הגרעין, שנחתם בווינה ב-2015, להציע לאיראנים הסכם, במסגרתו יזנחו כליל את תכנית הטילים הבליסטיים שלהם ואת מעורבותם במזרח התיכון, שם טהרן מסייעת לשיעים בעיראק, לחות'ים בתימן, למשטר אסד בסוריה, לחיזבאללה בלבנון ולחמאס ברצועת עזה.


חיילי חיזבאללה. האירופים רוצים שאיראן תפסיק את תמיכתה בו, חמינאי לא מוכן לשמוע על כך. צילום: אל עלאם


מטרת ההסכם שהאירופים רצו להציע לאיראן היא כדי לשכנע את האמריקאים לחזור בהם מחלק מהסנקציות, שחלות גם על חברות אירופיות רבות שסוחרות עם איראן, אך נראה כי חמינאי לא שש לכך. כזכור, מוקדם יותר השבוע הציג מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו 12 דרישות לאיראן, בהן דרישה להסיג את כוחותיה מסוריה, להפסיק את פיתוח הטילים וכמובן להפסיק את תכנית הגרעין שלה, אם לא תעשה כן, איים השר פעילותה הגרעינית. "נטיל על איראן את הסנקציות הקשות בהיסטוריה".


חמינאי התייחס היום לראשונה באופן פומבי לדברים שאמר פומפאו . "אם הגורמים הרשמיים באיראן יפעלו כשורה, ארה"ב תובס. טראמפ יימחק מדפי ההיסטוריה, כמו קודמיו", הוסיף.


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE