הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אלאן בין, האדם הרביעי על הירח, מת במיטתו בגיל 86
בין היה חבר בצוות "אפולו 12", ובילה 31 שעות על הירח במשימה המאוישת השנייה לגרם השמימי הסמוך. לאחר מכן שימש כמפקד תחנת החלל "סקיילאב". לאחר שפרש משירות כאסטרונאוט, התמסר לציור ותיעד את חוויותיו בחלל עם מכחול וצבעים. "הוא היה האדם המדהים ביותר שפגשתי", ספד לו אסטרונאוט אחר

האסטרונאוט אלאן בין, שהיה האדם הרביעי שצעד על הירח, ולאחר מכן עמל להביע את הפלא של ביקור בעולם אחר באמצעות אמנות, הלך לעולמו היום (שבת) בגיל 86. מותו הגיע בתום מחלה קצרה ואלימה שהחלה לפני שבועיים, בעת שטייל בפורט ויין שבאינדיאנה. "אלאן היה האדם החזק והאדיב ביותר שהכרתי. הוא היה אהבת חיי ואני מתגעגעת אליו קשות", אמרה אשתו זה 40 שנה, לזלי בין. "אלאן, יליד טקסס, הלך לעולמו בשלווה ביוסטון, מוקף באוהביו".


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אלאן בין על הירח, מצולם על ידי עמיתו פיט קונרד, המשתקף במשקף הקסדה (צילום: נאס"א) 



"אנחנו נעצבים נוכח לכתו של האסטרונאוט אלאן בין", הודיעה סוכנות החלל נאס"א בציוץ בטוויטר. "הוא האדם הרביעי שצעד על הירח, ובילה יותר משלושים שעות על פני הירח במהלך משימת אפולו 12. בין היה מפקד רכב החלל במשימת סקיילאב 2, ואת שנותיו לאחר הפרישה הקדיש לאמנות".

בין נולד ב-15 במרץ בווילר, טקסס, וקיבל תואר ראשון בהנדסת אירונאוטיקה מאוניברסיטת טקסס ב-1955. הוא למד בבית הספר לטייסי ניסוי של הצי וצבר למעלה מ-5,500 שעות טיסה על 27 כלי טיס שונים. ואז, בנובמבר 1969, הוא נבחר להיות חלק מהצוות השני אי-פעם שהניח את כף רגלו מחוץ לכדור הארץ. הוא ופיט קונרד ירדו אל שפת הירח, בעוד ריצ'ארד גורדון נשאר להקיף את הירח בגשושית הבקרה.

"הם (בין וקונרד) חקרו את פני השטח של הירח, הציבו מספר ניסויים על פני השטח והתקינו את תחנת הכוח הגרעינית הראשונה על הירח כדי לספק מקור כוח", נאמר בביוגרפיה הרשמית שלו באתר נאס"א. לאחר מכן היה בין מפקד משימת סקיילאב 2 - המשימה המאוישת הראשונה לתחנת החלל הראשונה של ארה"ב שנעה במסלול סביב כדור הארץ. ב-1975 הוא פרש מן הצי, ושש שנים לאחר מכן פרש גם מנאס"א והקדיש את עצמו לציור במשרה מלאה.


בין (מימין) עם חבריו לאפולו 12, פיט קונרד (משמאל) וריצ'ארד גורדון (צילום: נאס"א



"אלאן בין היה האדם המדהים ביותר שפגשתי בחיי", אמר האסטרונאוט מייק מאסימינו, שטס בשתי משימות מעבורת לתחזק את טלסקופ החלל האבל. "הוא היה צירוף יחיד במינו של יכולת טכנית כאסטרונאוט ויכולת אמנותית כצייר".

כצייר, בין התמקד ביצירת תיעוד אמנותי של המחקר האנושי הראשון בעולם אחר. ציוריו, שעסקו במשימות אפולו, הציגו טביעות רגליים על אדמת הירח, ונוצרו תוך שימוש בצבעים אקריליים בתוכם הוטבעו חתיכות קטנות מתגי המשימה שלו לירח, שהיו ספוגים באבק מן הלבנה. "אני מרגיש מבורך בכל יום כשאני עובד על הציורים האלה", אמר פעם בהתייחסו לתשוקתו האמנותית. "האמן הראשון שאי-פעם הלך לעולם אחר ומנסה לספר סיפורים שלאנשים אכפת מהם".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE