הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
כל אנשי הנשיא: תוכנית החנינות של טראמפ
הנשיא הודיע הבוקר על כוונתו להעניק חנינה מלאה לדינש ד'סוזה, סופר שמרני שהביע תמיכה בממשל. בשנה וחצי, הוא העניק חנינה דומה לארבעה אנשים נוספים, אך מה משותף להם ומה עומד מאחורי החנינות?

הנשיא טראמפ החליט היום (חמישי) להעניק חנינה נשיאותית לסופר והמפיק השמרני דינש ד'סוזה, שבשנת 2014 הודה בכל האשמות נגדו, לרבות הפרת חוק מימון המפלגות. בכתב האישום הוסבר כיצד עשה שימוש בתורמי קש במהלך הקמפיין לסנאט של וודלי לונג בשנת 2012. ד'סוזה נחשב לכוכב עולה בזירה השמרנית, והבוקר הנשיא הודיע על מתן החנינה באמצעות חשבונו בטוויטר: "אנחנו נעניק חנינה מלאה לדינש ד'סוזה היום. הממשלה שלנו התייחסה אליו בצורה לא הוגנת", כתב טראמפ. ד'סוזה מצידו הגיב לחדשות המשמחות גם באמצעות חשבון הטוויטר שלו כאשר כתב, "אובמה וחבריו ניסו לכבות את החלום האמריקאי שלי ולהרוס את האמונה שלי באמריקה. תודה לנשיא טראמפ על כך שהשיב את שניהם".


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיא טראמפ (צילום: Shutterstock)


מאז הודעת הנשיא, רבים סבורים כי טראמפ עתיד להעניק חנינה למקורבים נוספים שלו: אשת הטלוויזיה מרתה סטיווארט ומושל אילנוי לשעבר, רוד בלגוביץ'. הגורם המשותף לשניהם היא העובדה כי הופיעו בתוכנית הריאלטי "המתמחה" בכיכובו של טראמפ. בלגוביץ', שכיהן כמושל מדינת אילנוי במהלך שש שנים (2003-2009), הורשע ב-20 סעיפים של שחיתות בשנת 2011 ונשלח ל-14 שנות מאסר, כך שחנינתו המלאה תוביל לכך שישתחרר באופן מיידי מבית הכלא. מרתה סטיווארט נשלחה למאסר של מספר חודשים לאחר שהורשעה במספר סעיפים הקשורים למידע פנים שעשתה בו שימוש למען השגת רווחים גדולים במכירת מניות. היא נאסרה במשך כשנה ושוחררה, כך שחנינתה היא יותר סמלית מאשר מעשית.


דינש ד'סוזה (צילום: Shutterstock)


רק לפני שבוע החליט הנשיא טראמפ להעניק חנינה בדיעבד למתאגרף ג'ק גונסון, שהלך לעולמו בשנת 1946. הוא הורשע בכך שעבר על חוק מאן, האוסר על העברת נשים העוסקות בזנות בין מדינות, מכיוון שהסיע את חברתו, שבה חשדו הרשויות. הוא נעצר שוב כעבור חודש ונשפט לשנת מאסר. החנינה המלאה שאותה העניק הנשיא היא יותר סמלית מכל דבר אחר. בשנים האחרונות נעשו ניסיונות רבים לגרום לנשיאים להעניק לו חנינה, כאשר השיא היה בהצעת חוק שהועברה בבית הנבחרים ונדחתה על הסף ע"י הסנאט בזמן כהונתו של הנשיא בוש. 


המתאגרף ג'ק ג'ונסון (צילום: וויקיקומונס)


במרץ 2018 החליט הנשיא להעניק חנינה למלח קריסטיאן סוסייר, צעיר ששירת בחיל הים האמריקאי ונשלח לשנת מאסר בגין צילום של מקומות מסווגים במהלך שירותו בצוללת הגרעינית "USS Alexandria". כעבור מספר שבועות, הנשיא גם העניק את החנינה המיוחלת לסקוטר ליבי, מי ששימש כראש הסגל של סגן הנשיא דיק צ'ייני (סגן הנשיא של ג'ורג' וו. בוש) והורשע בכך שהדליף מידע מסווג מארגון הביון ה-CIA. הוא נאלץ להתפטר בשלהי שנת 2005 בעקבות הפרשה, שבה הואשם בארבעה סעיפים חמורים, לרבות מתן עדות קשר. 


סקוטר ליבי (צילום: וויקיקומונס)


גולת הכותרת בחנינות הנשיא היא ללא ספק ההחלטה להעניק חנינה מלאה לג'ו ארפאיו, מי ששימש כשריף במחוז מאריקופה באריזונה בין השנים 1993-2017. ארפאיו היה אחראי על פשיטות לא חוקיות של שוטריו על שכונות לטיניות, במהלכן הורה ארפאיו לתשאל "כל מי שנראה היספני", כך על פי כתב האישום. בית המשפט הפדרלי אסר עליו לבצע את כל הפעולות שביקש לעשות, לרבות תפעול מחנה עבודה בעבור מהגרים לא חוקיים שנתפסו ע"י הרשויות. במהלך המשפט, טען ארפאיו כי גם אם היה מקבל תקציב של מיליארד דולר, הוא לא היה משנה את אופן ניהול בתי הכלא, וזאת למרות העובדה כי אסירים רבים נפטרו במהלך שהותם במקום. לאחר מספר רב של תביעות נגדו ונגד משרדו, בתי המשפט הורו לסגור את מחנות העבודה שפתח ואף הורו לו לחדול מפשיטות לא חוקיות.


ג'ו ארפאיו (צילום: Shutterstock)


אך ארפאיו לא התרצה, והמשיך לעשות ככל העולה על רוחו. בדצמבר 2014, ארפאיו הוזהר ע"י התובע המחוזי לחדול ממעשיו, ואף הובהר לו כי הוא עלול לעמוד לדין על ביזוי בית המשפט. ארפאיו הודה בכך שהפר את החלטת בית המשפט, ולא נותרה ברירה לשופטת סוזן בלטון, מלבד להרשיעו בשנת 2017 בביזיון בית משפט. בכתב האישום כתבה כי ארפאיו "הפר באופן בוטה ומכוון את החלטת בית המשפט בכך שלא דאג שפקודיו יפעלו בהתאם לחוק. הוא אף הורה להם להמשיך לעכב תושבים שלא ניתן להגיש נגדם כתבי אישום". אפראיו היה אמור לשוב לבית המשפט כעבור מספר חודשים על מנת לשמוע את גזר דינו, אך הנשיא טראמפ העניק גם לו חנינה עוד קודם לכן.


ג'ו ארפאיו, בעצרת תמיכה בנשיא טראמפ (צילום: וויקיקומונס)


כפי שצוין, רבים מאלו שקיבלו חנינה מטראמפ הם מקורביו, כאלה שהכיר באמצעות תוכניתו וכאלה שהכיר באמצעות צפייה חוזרת ברשת "פוקס ניוז" וראיונות עם השריף ארפאיו אודות תעודת הלידה של הנשיא לשעבר אובמה. ישנה סבירות גבוהה שהנשיא טראמפ בעצם שולח מסר מרגיע למקורביו: מי שלצדו יזכה לחנינה. יתכן שהמסר הזה נועד לאוזניהם של מייקל כהן, ג'ורג' פאפאדופולוס וכל שאר האנשים שעבדו עמו ומשתפים פעולה עם חקירתו של רוברט מולר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE