הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בגלל שחיתות: ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי הודח בהצעת אי אמון
ראש האופוזיציה, הסוציאליסט פדרו סאנצ'ס יחליפו החל מיום שני. בהצעה תמכו 180 חברי פרלמנט ו-169 התנגדו. הרקע: חשיפת בית המשפט הלאומי במדריד לפיה בכירים במפלגתו של ראחוי, "מפלגת העם", קיבלו שוחד בתמורה לחוזים ציבוריים בשנים 1999-2005. ראחוי טען כי אף אחד מממשלתו לא מעורב בפרשה

הפרלמנט הספרדי הדיח היום בהצבעת אי אמון את ראש הממשלה מריאנו ראחוי, על רקע פרשת שחיתות שבה מעורבת מפלגתו, "מפלגת העם". את הצעת האי-אמון העלתה המפלגה הסוציאליסטית, בראשותו של פדרו סאנצ'ס, שיחליף את ראחוי בתפקיד החל מיום שני הבא. בעד הצעת האי אמון הצביעו 180 חברי פרלמנט ו-169 התנגדו לה. ההצעה עברה בקולות המפלגה הבאסקית הלאומנית, שהצטרפה למביעים אי אמון.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ראחוי נואם בפרלמנט בהצעת האי אמון. "משאיר ספרד טובה יותר מזו שקיבלתי". צילום: AP


הדחתו של ראחוי, שכיהן כראש ממשלת ספרד בשבע השנים האחרונות, מגיעה על רקע הודעתו של בית המשפט הלאומי במדריד – האחראי לטיפול בתיקים פליליים גדולים – בשבוע שעבר, לפיה הצליח לחשוף רשת שחיתות ענפה, שפעלה בשנים 1999-2005, במסגרתה קיבלו בכירים במפלגת העם שוחד, תמורת אישור חוזים ציבוריים גדולים. בית המשפט גזר מאסרים על 29 בני אדם הקשורים למפלגה והורה לה להחזיר 245 אלף אירו שקיבלה שלא כחוק וששימשו אותה למימון בחירות. 


ראחוי מצידו הכחיש כי ידע על מעשי השחיתות והדגיש כי הפרשה אינה נוגעת לשרים בממשלה הנוכחית וכי רק קבוצה קטנה מאוד של חברים במפלגה הייתה מעורבת במעשים. "במפלגה שלנו היו אנשים מושחתים, אני מכיר בזה, אבל המפלגה עצמה אינה מושחתת", טען במהלך הדיון בפרלמנט שקדם להצעת האי אמון. 

 

ראש הממשלה המודח ראחוי (משמאל) ומחליפו סאנצ'ז. ראחוי האשים את יריבו באופורטוניזם. צילום: Pierre-Philippe Marcou/AFP/Getty Images


"אם תמשיך לכהן כראש הממשלה זה יהיה נטל על ספרד – אבל גם על מפלגתך", אמר סנאצ'ס לראחוי במהלך הדיון על הצבעת אי האמון. לדבריו, "אתה לא יכול לאלץ את המדינה לבחור בין שחיתות ליציבות, משום שאין חוסר יציבות גדול יותר מזה הנגרם משחיתות". 


ראש הממשלה המודח האשים את יריבו ומחליפו כי הוא אופורטוניסט, המנסה לנצל את המצב כדי לממש את שאיפותיו הפוליטיות. "זה היה כבוד לעמוד בראשות ספרד", אמר לפני ההצבעה, "אני משאיר ספרד טובה יותר מזו שאליה הגעתי, ואני מקווה שהמחליף שלי יוכל להגיד זאת גם", הוסיף. 


סאנצ'ז וראחוי לוחצים ידיים לאחר ההצבעה. זהו ראש הממשלה הראשון בספרד שמודח בהצבעת אי אמון. צילום: AFP גטי אימג'ס


ראחוי קבע מספר תקדימים: הוא ראש הממשלה הראשון בספרד שמודח בהצעת אי אמון ובשנה שעברה הפך לראש הממשלה המכהן הראשון במדינה שמוסר עדות במשפט. בפסיקתו, קבע בית המשפט כי יש מקום לפקפק בעדותו של ראש הממשלה.  


כעת, על רקע עזיבת בריטניה, מלחמת הסחר עם ארה"ב והטלטלה הפוליטית באיטליה, גם ספרד, הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו, חווה משבר פוליטי שעלול לגרור אותה, ואולי אף את היבשת כולה, לחוסר יציבות.


 


 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE