הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אירופה מוכנה עם רשימת מכסי-נגד. היישום? ייקח זמן
אירופה כבר יודעת בדיוק איך תנקום בארה"ב על הטלת מכסי המגן על יבוא פלדה ואלומיניום. אז התלונה לארגון הסחר העולמי הוגשה, אבל הטלת מכסים נגדיים עלולה לקחת עד שלוש שנים. ככה זה כשאתה מתנהל לפי חוק וכללים ולא ממציא אותם חד-צדדית

אירופה פתחה במתקפת התגובה שלה נגד מכסי המגן שהטיל ממשל הנשיא טראמפ אתמול (שישי) על יבוא אלומיניום ופלדה מן האיחוד האירופי, כמו גם מקנדה ומקסיקו, בתואנה של "ביטחון לאומי". כבר אתמול הגיש האיחוד תלונה רשמית לארגון הסחר העולמי, שעל פי כלליו, לטענת נציבת הסחר של האיחוד, ססיליה מאלסטרום, המהלך האמריקאי אינו חוקי. "פרוקציוניזם טהור", כינתה מאלסטרום את המהלך האמריקאי.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שבץ-נא זה משחק. מלחמות סחר - קצת פחות (אילוסטרציה: אלאמי.קום)



לאחר התלונות יבואו מכסים נגדיים, בסכום שווה לזה של היצוא האירופי שייפגע. אבל זה ייקח יותר זמן, בשל המבנה הביורוקרטי של האיחוד, ובשל רצונה לפעול לפי הליכי ארגון הסחר. על פי הכללים, אירופה זקוקה לאישור של ארגון הסחר כדי להטיל את המכסים. רק אם לא יכריע הארגון תוך שלוש שנים, יוכל האיחוד להטיל את המכסים על דעת עצמו.

אירופה מתכננת להטיל מכסים על כ-200 מוצרים שונים מארה"ב, ביניהם מיץ תפוזים, בד דנים (ג'ינס), ויסקי בורבון, אופנועים, חמאת בוטנים, סירות מנוע וסיגריות. מוצרי יצוא אלה שווים בהערכה גסה כ-3.3 מיליארד דולר. ואם זה לא יספיק? סבב מכסים שני כבר מוכן (על הנייר), בשווי 4.3 מיליארד דולר נוספים, על מיטות שיזוף, מגבות נייר, מכנסי קורדרוי וכלי אוכל מחרסינה, שימוסו בשיעור 10-50%. סך המסחר בין ארה"ב לאיחוד האירופי מוערך במעט יותר מטריליון דולר בשנה.

מומחים מזהירים כי צעדי הנגד של אירופה עלולים רק לחזק את נחישותו של טראמפ להכות חזרה עם עוד מכסי מגן על מוצרים כמו מכוניות יוקרה, דבר שיוביל לעוד סיבוב הסלמה. "ארה"ב משחקת משחק מסוכן", אמרה מאלסטרום במסיבת עיתונאים. "אנחנו לא מחפשים להסלים את המצב, אבל אנחנו חייבים להגיב".

שר המסחר של ארה"ב, וילבור רוס, אמר בחודש שעבר שלאחר שיחה עם הנשיא טראמפ, הוא פותח בחקירה בשאלה אם יבוא מכוניות פוגע בביטחון הלאומי של ארה"ב. זהו צעד דומה לזה שננקט טרם הטלת המכסים על יבוא פלדה ואלומיניום. "אנו עוקבים אחרי העניין בדאגה רבה", אמרה מאלסטרום על החקירה הזו.


לא מבין את טראמפ. טרודו (צילום: Shutterstock.com)



גם קנדה ומקסיקו הודיעו שינקטו בצעדי נגד למכסים האמריקאיים. ממשלת מקסיקו מתכננת להגיב במכסים בסכום כולל שווה על מוצרים אמריקאיים ובכללם מנורות, בשר חזיר, פירות, גבינה ופלדה שטוחה. שרת החוץ של קנדה, כריסטיה פרילנד, אמרה כי ארצה תטיל מכסים על יבוא אמריקאי בסך כ-12.4 מיליארד דולר - סכום שווה ליצוא הפלדה הקנדי לארה"ב. "שקנדה תיחשב לאיום על הביטחון האמריקאי זה דבר שלא יעלה על הדעת", אמר ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, ביום חמישי. טרודו הוסיף כי הוא לא ממש מבין את המהלך האמריקאי, היות שארה"ב כבר נהנית מעודף מסחרי של שני מיליארד דולר מול קנדה בתחום הפלדה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE