הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ניצחון לשמרנים: בית המשפט העליון פסק לטובתו של בעל עסק שסירב לשרת אדם בשל נטייתו המינית
בית המשפט העליון החליט להפוך את ההחלטה שהתקבלה בקולורדו ופסק לטובת האופה ג'ק פיליפס במאבק המשפטי שלו כנגד בן הזוג הגאה; השופט קנדי טען בהחלטתו כי חופש הדת שלו הופר, אך גם טען כי הומוסקסואלים "לא ייזכו ליחס של נידוי, ולא ייחשבו לנחותים"; למרות ההחלטה, משפטנים מבהירים כי ככל הנראה לא תשפיע במידה רבה: "קשה לי לראות כיצד יהפוך לתקדים", אמר מרצה למשפטים

בית המשפט העליון בארה"ב בית המשפט העליון החליט הבוקר להפוך הכרעה קודמת ופסק לטובת האופה ג'ק פיליפס במאבק המשפטי שלו כנגד זוג מהקהילה הגאה אשר תבע אותו על כך שסירב לאפות עבורם עוגת חתונה , זאת בשל אמונתו המתנגדת לאורח חיים מסוג זה. התביעה שהחלה בבתי המשפט בקולורדו הגיעה עד להערכאה המשפטית הגבוהה ביותר בארה"ב, בית המשפט העליון, שם 7 שופטים הצביעו בעד האופה לעומת 2 בלבד שהסכימו עם תביעת הזוג. ההחלטה שנפלה היום היא ניצחון עצום בעבור האופה ג'ק פיליפס, אך היא מעלה שאלות רבות אודות חופש הדת במדינה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אופה העוגות ג'ק פיליפס, בעת עבודתו


תחילת האירוע בשנת 2012, אז ביקשו בני הזוג דיויד מאלינס וצ'ארלי קרייג מאופה העוגות ג'ק פיליפס לספק להם עוגה בעבור חתונתם, שהתקיימה בכלל במדינה אחרת. פיליפס, המזדהה כנוצרי הדוק, סירב בכל תוקף מתוך הטענה כי הכנת העוגה תיפגע באמונה שלו. בני הזוג הגישו תלונה לאגודת זכויות האזרח בקולורדו, שפסקה לטובתם. פיליפס מצדו ערער על ההחלטה בבית המשפט, אך גם שם נקבע כי בית העסק שלו "לא צריך לתמוך או להתנגד לדעה מסוימת, אך לא יכול לסרב לשרת לקוחות בשל הנטייה המינית שלהם", כלשון פסקת הדין. למרות החששות שעלו היום, רבים סבורים כי לפסק הדין לא תהיינה השלכות מרחיקות לכת. "ההחלטה היום היא צרה מאוד, ומותירה כמעט את כל השאלות החוקתיות כפתוחות, וככאלה שנצטרך לדון בהם בעתיד. קשה לי לראות כיצד יהפוך לפסק דין תקדימי", אמר סטיב וולדק, מרצה למשפטים באוניברסיטת טקסס. 


שופט בית המשפט העליון בארה"ב, אנתוני קנדי


בפסק הדין, השופט אנתוני קנדי אמר כי בתי המשפט בקולורדו החמירו עם פיליפס כאשר הלינו כי הוא מסווה את הגזענות שלו באמצעות חופש הדת. משפטנים בכירים הופתעו מפסק הדין, שכן הדעה הרווחת הייתה שבית המשפט העליון ימשיך בקו שהגדיר לפני כשלוש שנים, אז התיר נישואים חד מיניים בכל מדינות ארה"ב. השופט קנדי הביע בזמנו תמיכה באלו שמתנגדים לנישואים הללו בשל סיבות דתיות, ולאחר פסק הדין היום הוא אמר כי "החברה שלנו הגיעה למסקנה שאדם הומוסקסואל, או בני זוג הומוסקסואליים, לא ייזכו ליחס של נידוי חברתי ולא ייחשבו לנחותים בכבודם וערכם".


בני הזוג דיויד מאלינס וצ'ארלי קרייג


קריסטין וגונר, עו"ד של פיליפס, שיבחה את החלטת בית המשפט: "ג'ק [פיליפס] נותן את שירותיו לכל מי שחפץ בכך, אך הוא מסרב לחגוג אירועים המנוגדים לאמונותיו. בעלי מקצוע הפתוחים בפני כולם צריכים להיות חופשיים ליצור את מלאכתם בהתאם לאמונותיהם, וללא החשש בפני ענישה ממשלתית", סיכמה עורכת הדין. לואיז מלינג, בכירה בארגון ACLU, ארגון זכויות האזרחיות, הגיבה לפסק הדין כאשר אמרה כי "בית המשפט העליון הפך את ההחלטה של בתי המשפט בקולורדו כאשר התבסס על חששות ייחודיות למקרה זה". 


ג'ק פיליפס מכנס מסיבת עיתונאים מחוץ לבית המשפט העליון, בדיון שנערך בחודש דצמבר 2017


כאמור, השופט קנדי טען כי בתי המשפט בקולורדו זלזל באמונה של פיליפס כאשר כתב בפסק הדין כי "התנגדות דתית או פילוסופית לנישואים חד מיניים היא מתקבלת על הדעת ונמצאת תחת הגנת התיקון הראשון לחוקה. הנאשם זכאי להביע התנגדות זו ובית המשפט בקולורדו הסיר ממנו אפשרות זו". השופטות רות' ביידר-גינסברג וסוניה סוטומאיור, השתיים שהצביעו נגד ההחלטה בבית המשפט העליון, טענו כי "כאשר זוג רוכש עוגה לחתונה, המוצר שהם מבקשים לרכוש זה עוגה כדי לחגוג בחתונה, ולא עוגה כדי לחגוג חתונה חד מינית. על כן, השירות לא התאפשר להם בגלל סוג החתונה".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE