הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דייויד קוק פורש מכל פעילות עסקית ופוליטית בשל בריאות לקויה
הנדבן בן ה-78, המדורג יחד עם אחיו במקום השישי ברשימת עשירי העולם, עמד בראש מערכת עצומה של מימון מדיניות ובחירות, כמו גם תרומות למוסדות אמנות ורפואה. השפעתם נסקה לאחר שהוסרו ההגבלות על תרומות של תאגידים למטרות פוליטיות

המיליארדר השמרן דייויד קוֹק פורש מתפקידו המוביל באימפריית השתדלנות הפוליטית ומחקר המדיניות שהפכו אותו ואת אחיו הבכור צ'ארלס לשניים מן האנשים רבי העוצמה בארה"ב, ובין המושמצים ביותר על ידי חוגי שמאל ודמוקרטים. היום (שלישי) הכריזו בכירים בתאגיד הנושא את שמם של האחים כי דייויד קוק בן ה-78 פורש מתפקידו בקרן אמריקאים למען שגשוג וגם מתפקידיו ב"תעשיות קוק", התאגיד המבוסס בקנזס בראשו עומד אחיו צ'ארלס. דייויד קוק שירת כסמנכ"ל התפעול של החברה וחבר במועצת המנהלים שלה. הוא גם היה יו"ר ומנכ"ל של אחת מחברות הבת שלה, קוק כמיקל טקנולוג'י גרופ.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


דייויד קוֹק באירוע של ביה"ס האמריקאי לבלט בלינקולן סנטר בניו יורק. פטרון אמנויות, בין השאר. (צילום: Shutterstock.com)



על פי הודעת דוברי קבוצת קוק, הסיבה לפרישה היא בריאותית, אולם לא פורט בה ממה סובל קוק, שהוא שורד של סרטן הערמונית ותרם מאות מיליונים למחקר בסרטן ומוסדות רפואיים במרוצת השנים. במכתב ששלח האח צ'ארלס לעובדי תעשיות קוק, ציין שאחיו חשף את בריאותו המידרדרת כבר באוקטובר 2016. "למרבה הצער, בעיות אלה לא נפתרו, ובריאותו המשיכה להידרדר. כתוצאה, הוא אינו מסוגל להיות מעורב בעסקים ובפעילויות אחרות של הארגון".

צ'ארלס קוק בן ה-82 ממשיך לעמוד בראש התשלובת של המשפחה, הכוללת עסקי נפט, כימיקלים וטקסטיל. תעשיות קוק היא החברה הפרטית השנייה בגודלה בארה"ב אחרי קרגיל, והיא מייצרת מוצרים הנעים מרכיבי אייפון למגבות נייר. החברה העמידה את שני האחים ברשימת האנשים העשירים בעולם, עם שווי מוערך של 60 מיליארד כל אחד.

עם זאת, השניים מפורסמים בעיקר בתפקידם הפוליטי ובניצול הונם להזרים מאות מיליוני דולרים למערך ענף של קרנות, מכוני מחקר וקבוצות לחץ פוליטי באמצעותם הם מפיצים את משנתם בדבר ממשלה מוגבלת ושוק חופשי, שלדברי המבקרים מיטיבות בעיקר איתם וחברים אחרים ברבבון העליון. כך לדוגמא קרן "אמריקאים למען שגשוג" פעילה ב-36 מדינות וצבא של כשלושה מיליון פעילים ברמות שונות, שהאחים קוק מפעילים בקרבות בחירות וקרבות על חקיקה כאחד.

רשת התורמים שלהם כוללת כ-700 בעלי הון ודעות משותפות, המתחייבים לתרום לפחות 100 אלף דולר בשנה כל אחד. הרשת הכריזה לאחרונה כל כוונה להזרים 400 מיליון להשפעה על בחירות 2018 - ההשקעה הגדולה ביותר של הקבוצה בבחירות אמצע הכהונה. הרשת, וצמד האחים שבראשה, נסקו להשפעה חסרת תקדים מאז פסיקת בית המשפט העליון בתיק "סיטיזנס יונייטד" מ-2010, בה הוסרו המגבלות על תרומות פוליטיות של תאגידים. כיום אין כמעט פוליטיקאי רפובליקני שאינו משחר לפתחם בתקווה לקבל תרומה ופעילים.


האחים קוק לא מתים עליו, אבל זרמו איתו בדה-רגולציה (צילום: רויטרס)



על אף נטייתם הימנית המובהקת, שמרו האחים קוק על מרחק מן הנשיא טראמפ, והודיעו כי ישקיעו מיליונים להילחם בכוונתו של טראמפ להטיל מכסי מגן. השניים גם התנגדו בתוקף לרעיון "מרשם המוסלמים" של טראמפ, ותמכו בחקיקה להסדיר את מעמדם של "ילדי החלום", ה"דרימרז" - מהגרים שהובאו לארה"ב בגיל צעיר מאד ואינם מכירים מקום אחר. עם זאת, האחים מצאו מכנה משותף עם טראמפ בנושאים כמו ביטול רגולציות ונסיגת ארה"ב מהסכם האקלים של פריז.

בניגוד לאחיו צ'ארלס שנשאר רוב הזמן בוויצ'יטה, דייויד התגורר בניו יורק והיה התושב העשיר ביותר בעיר. הוא ישב במועצת המנהלים של מוסדות תרבותיים, רפואיים ואחרים בעיר, ונחשב לאחד מגדולי הנדבנים בארה"ב ובעולם. בעבר היה המועמד למשרת סגן נשיא ארה"ב מטעם המפלגה הליברטריאנית, והוא ניצל מהתרסקות מטוס ב-1991. יש לו שלושה ילדים, שאם וכאשר יירשו את הונו ותפקידיו באימפריה המשפחתית, צפויים לדלל את השפעתו במימון מטרות שמרניות.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE