הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טראמפ מחריף את העימות מול הג'י-7: "טרודו חסר יושר וחלש"
הנשיא זעם על כך שלאחר שעזב מוקדם את הפסגה, אמר ר"מ קנדה במסיבת עיתונאים שמכסי המגן של ארה"ב על פלדה ואלומיניום, שהוטלו באמתלא של "ביטחון לאומי", הן "מעליבות" - ובתגובה סירב לצרף את חתימת ארה"ב להודעה כללית ומעורפלת הקוראת ל"סחר חופשי והוגן כמנוע מפתח לצמיחה ויצירת תעסוק"

הנשיא טראמפ הודיע אמש (שבת) כי הוא לא יחתום בשם ארה"ב על ההצהרה הרשמית בדבר ערכים משותפים של קבוצת שבע המדינות המתועשות (G-7) והאשים את מארח הפסגה, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, ב"אמירות כוזבות".


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בפסגת הג'י-7, לפני הפיצוץ (צילום: CBC)



"על בסיס האמירות הכוזבות של ג'סטין במסיבת העיתונאים שלו, והעובדה שקנדה גובה מכסים אדירים על החקלאים האמריקאיים שלנו, הנחיתי את נציגי ארה"ב שלא לחתום על ההודעה בזמן שאנחנו בוחנים מכסי מגן על מכוניות שמציפות את השוק בארה"ב!" כתב טראמפ בציוץ אחד, שלאחריו תקף שוב את טרודו. "ראש הממשלה ג'סטין טרודו מקנדה התנהג בצורה כל-כך מתונה וצנועה בפגישות הG7 שלנו רק כדי לקיים מסיבת עיתונאים אחרי שהלכתי ולומר ש"מכסי המגן של ארה"ב די מעליבים" וש"הוא לא ייתן שידחפו אותו", כתב טראמפ. "מאד חסר-יושר וחלש. מכסי המגן שלנו הם בתגובה למכסים שלו בשיעור 27-% על מוצרי חלב!"

שעות לאחר שטראמפ עזב את ועידת הקבוצה - בה חברות גם קנדה, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה ויפן, הודיע טרודו כי שבע המדינות הגיעו להסכמה בנוגע לעידוד סחר חופשי והוגן - הודעה מעורפלת שבעצמה מוכיחה כמה נחלקות מעצמות "המערב" בנושא הסחר: "אנו מכירים בכך שסחר והשקעות חופשיים, הוגנים ומועילים-הדדית, המייצרים הטבות גומלין, הם מנועי מפתח לצמיחה ויצירת תעסוקה", נאמר בהודעה.

היות שהנשיא טראמפ תלה את שינוי עמדתו בדבריו של טרודו במסיבת העיתונאים, מן הראוי לציין שה"עלבון" שהביע טרודו - ואותו חולקים רוב הקנדים בלא הבדל מפלגה - לא נבע מהטלת מכסי המגן (על פלדה ואלומיניום) כשלעצמם, אלא מכך שממשל טראמפ נימק אותם ב"ביטחון לאומי" - דבר המרמז בעצם שקנדה היא איום על הביטחון האמריקאי. טראמפ, המתגאה בהתעלמותו מגינונים או מקובלות דיפלומטיים, אינו רוצה או אינו מסוגל להעריך את ההבדל בין "אני מטיל מכסי מגן כי הסכמי הסחר שחתמו קודמיי אינם הוגנים ואתם בעצם מרמים אותנו" - דבר שהוא אכן טוען בכל הזדמנות, ואפשר להתווכח על זה, לבין "אני מטיל מכסי מגן כי אתה מאיים על הביטחון הלאומי שלי", שזה להגדיר אומה שכנה, הדוברת את אותה שפה, חולקת מורשת תרבותית ומשפטית משותפת, ושנלחמה ונלחמת לצדך בכל עימות עולמי כבר 100 שנים כאויבת בפוטנציה. לראשון קוראים לשחק מאד קשוח. לשני קוראים לשבור את הכלים.


נלחמים כתף-אל-כתף עם כוחות ארה"ב כבר 100 שנה. לוחמים קנדים באפגניסטן (צילום: אתר צבא קנדה)



למרות זאת, חברים שונים בבית הלבן הגנו כמובן בתוקף על החלטתו של הנשיא, ואישרו כי דבריו של טרודו במסיבת העיתונאים הם שהובילו לקרע. "מקום מיוחד בגיהינום שמור למי שעוסק בדיפלומטיה בחוסר תום-לב עם הנשיא דונלד ג'יי טראמפ ואז דוקר אותו בגב בדרכו החוצה, וזה מה ש"חוסר תום-לב" ג'סטין טרודו עשה עם מסיבת העיתונאים הזו", אמר יועץ הסחר של הבית הלבן, פיטר נבארו, שגם כינה את הודעת ה-G7 - הקוראת כזכור לסחר חופשי - "סוציאליסטית".

ראש המועצה הכלכלית הלאומית בבית הלבן, לארי קודלו, דיבר באותה נימה כשהאשים את טרודו בכך ש"בגד" בנשיא ארה"ב. "אתה טס לשם והמארח מתחיל לצלוף בך, לרדת עליך, בערב הפסגה הקוריאנית הזו", אמר קודלו, תוך שהוא מחליק על כך שמי שהחל בהסלמה ברטוריקה היה כרגיל מר טראמפ. "לנשיא טראמפ לא היתה לדעתי שום ברירה מעבר להביע את דעתו שהוא הולך לסגת מן ההצהרה", סיכם קאדלו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE