הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
יהודי ארה"ב ויהודי ישראל ממשיכים להתרחק - טראמפ רק מחריף את הבעיה
רוב גדול של יהודי ישראל תומך בנשיא האמריקאי, וראש ממשלת ישראל הפך את התמיכה בישראל מנושא בעל קונצנזוס לסלע מחלוקת. שתי הקהילות מסכימות שחשוב לשמור על קשר, אבל לא על מהות הקשר הזה. החדשות הרעות - בדור הבא הקרע יהיה עמוק יותר

סקר דעת קהל שפורסם היום (ראשון) מצביע על מחלוקות עמוקות בין ישראלים ליהודי ארה"ב, במיוחד ככל שנוגעים הדברים לנשיא טראמפ. הממצאים מחדדים את הפערים הגדלים בין שתי הקהילות היהודיות הגדולות בעולם. הסקר שנערך על ידי ועד יהודי ארה"ב (American Jewish Committee, או AJC) העלה כי 77% מהיהודים בישראל תומכים באופן בו מנהל הנשיא את יחסי ארה"ב עם ישראל, בעוד רק 34% מיהודי ארה"ב חשו כך. 57% מיהודי ארה"ב הביעו התנגדות למדיניות הנשיא בנושא, לעומת 10% בלבד מיהודי ישראל.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הצעירים נעשים ביקורתיים יותר כלפי ישראל (צילום: גטי)



טראמפ הכיר לאחרונה בירושלים כהגדרתה הישראלית והעביר את שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים, ואפילו בצעד סמלי-ברובו זה הפך על ראשן עשרות שנים של מדיניות חוץ אמריקאית והסכמה בינלאומית כי עתיד העיר צריך להיות מוכרע במשא ומתן לשלום כולל, וכי עד ירושלים המזרחית היא שטח כבוש. 85% מן היהודים בישראל תומכים בהעברת השגרירות, לעומת 46% בלבד מיהודי ארה"ב. הסקר דגם אלף יהודים מישראל ואלף מארה"ב וטעות הדגימה שלו היא 3.1% ו-3.9% בהתאמה. הסקר פורסם לקראת פתיחת הפורום העולמי של AJC בירושלים, בו נאם ראש הממשלה בנימין נתניהו הערב.

נתניהו יצר קשרים קרובים עם טראמפ וסביבתו, ועוד קודם לכן היה מחויב במשך שנים לצד הרפובליקני של המפה הפוליטית בארה"ב - באופן שמבקרים טוענים כי פגע במעמדה של ישראל כ"עניין על-מפלגתי" ששני הצדדים מסכימים עליו. אולם רוב מכריע של יהודי ארה"ב הם דמוקרטים, והם מתנגדים נחרצות לרוב קווי המדיניות של נתניהו ושל טראמפ כאחד.

על פי הסקר, 59% מיהודי ארה"ב תומכים בהקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל, אולם רק 44% מיהודי ישראל תומכים בכך. שתי הקהילות חולקות דעות משותפות על החשיבות של קשרים טובים בין "חלקי המשפחה" של העם היהודי. אולם הם נחלקים תהומית בשאלות של דת ומדינה, ובמיוחד שליטתה של הרבנות האורתודוכסית בחיי הדת וחוקי האישות במדינה. רובם המכריע של יהודי ארה"ב הם קונסרבטיבים ורפורמים, זרמים ליברליים ביהדות שכמעט אינם מיוצגים בחברה הישראלית. כך למשל בשאלת אזור תפילה מעורב לגברים ולנשים בכותל, 73% מיהודי ארה"ב תומכים בכך, לעומת 42% בלבד מיהודי ישראל.

החדשות הרעות באמת הן שככל שמפלחים את התשובות לפי גילאים, מתברר כי הדור הצעיר יותר בארה"ב הוא בעל ביקורת הולכת וגוברת על התנהלותה של ישראל, חשש הולך ופוחת להשמיע את הביקורת הזו, ונכונות הולכת ופוחתת לתמוך בישראל אם זו לא מגוננת על הערכים האוניברסליים בהם מאמינים רובם. 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE