הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בוקר לפני הפסגה עם קים: מתקפת ציוצים נגד חברות הג'י-7
הנשיא טראמפ עזב מוקדם את פסגת הדמוקרטיות המתועשות (G7) כדי להתמקד בפסגה החשובה יותר עם רודן צפון קוריאה. אולם בוקר לפני הפגישה ההיסטורית עם מנהיג המדינה המסתגרת והתוקפנית, המשיך הנשיא לריב בטוויטר עם בעלות הברית שהשאיר מאחור

הנשיא דונלד טראמפ, שקיצר את שהותו בפסגת הג'י-7 כדי להקדים להגיע לאתר הפסגה החשובה וההיסטורית עם רודן צפון קוריאה, קים ג'ונג און, המשיך הבוקר לעסוק בהתקפות בטוויטר על מי שנחשבו עד לפני שנה וחצי לבעלות בריתה הקרובות ביותר של ארה"ב בעולם כולו.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


פסגת הג'י-6+1 (צילום: דוברות משרד הקאנצלרית של גרמניה)



"סופת הטוויטר" הזו היא גל ההדף האחרון מפסגת הג'י-7 בקוויבק שבקנדה, שהסתיימה בטונים צורמים והפכה את הקבוצה מג'י-7 לג'י-6+1. הנשיא מצא את עצמו מתעמת עם חזית מאוחדת של שותפיו, בעיקר בנוגע לשורת מכסי המגן, שחלקם הוטלו וחלקם צפוי בעתיד הקרוב.

פחות מ-24 שעות לפני פגישתו עם קים, טראמפ פינה זמן כדי לתקוף מה שהוא רואה כמדיניות סחר לא הוגנת מצד שש הדמוקרטיות המתועשות הגדולות האחרות. "לסחר הוגן צריך עכשיו לקרוא סחר מטופש אם הוא לא הדדי. לפי פרסום של קנדה, הם מרוויחים כמעט 100 מיליארד דולר בסחר עם ארה"ב (כנראה שהם השוויצו ונתפסו!). המינימום הוא 17 מיליארד. מכס על מוצרי חלב מאיתנו של 270%" , כתב טראמפ בראשון מחמישה ציוצים עוקבים שהתייחסו לפסגה הכושלת, והמשיך ב"ואז ג'סטין משחק פגוע כשאומרים לו את זה".

מכיוון שאתר חדשות אמור גם לספק עובדות ולא רק ציטוטים, נציין כאן שלארה"ב עודף מסחרי של כמעט 13 מיליארד דולר מול קנדה - היא מייצאת לשכנתה הצפונית ב-320.1 מיליארד ומייבאת ממנה סחורות בסך של 207.6 מיליארד. הנתונים - על פי משרד נציג הסחר של ארה"ב. 

בציוצים הבאים שאל הנשיא "למה שאני, כנשיא ארה"ב תרשה לארצות להמשיך לקיים עודפי סחר אדירים" וטען שזה "לא הוגן לעם האמריקאי" וכי ארה"ב סובלת מגירעון מסחרי של 800 מיליארד דולר". לאחר מכן המשיך הנשיא והתלונן על כך שהמדינות האחרות אינן תורמות לנאט"ו כשהוא כמעט מכפיל את הגירעון המסחרי של ארה"ב מול האיחוד האירופי (91 מיליארד דולר, לא 150) ומפריז במידה אסטרונומית בגירעון המסחרי הכולל של ארה"ב כ-46 מיליארד דולר, נכון לאפריל האחרון, ירידה לעומת כ-55 מיליארד בסוף 2017 אך עדיין גבוה בכשני מיליארד מן הנתון במהלך שנתו האחרונה של הנשיא אובמה בתפקיד. לא ברור מהיכן שלף הנשיא נתון כמו 800 מיליארד.


הוא במזרח, ולבו בסוף מערב? טראמפ עם נחיתתו בסינגפור אמש (צילום: Channel NewsAsia)



החברות האחרות בג'י-7 חוששות מפריצתה של מלחמת סחר בשל החלטת ממשל טראמפ להטיל מכסים כבדים על יבוא פלדה ואלומיניום לארה"ב מן האיחוד האירופי, קנדה ומקסיקו (גם כאן העובדות הן שעם קנדה, למשל, נהנית ארה"ב מעודף מסחרי בתחום הפלדה, כמו גם כאמור ביחסי הסחר הכוללים בין המדינות). המתחים הללו התפרצו בשבת, כאשר טרודו ומנהיגי מדינות אירופה אישרו את כוונתם להטיל בלית ברירה מכסי מגן נגדיים בתגובה לצעד האמריקאי, וטראמפ השיב בחריפות כשסירב לצרף את חתימת ארה"ב להצהרת העקרונות המשותפים שבסוף הפסגה.

בשיחה עם כתבים לאחר שובה לברלין כינתה קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, את נסיגת ארה"ב מתמיכה בהצהרת העקרונות המשותפים "מקלחת קרה" (במקור: "מפכחת" - sobering) ו"מדכאת-משהו". ההצהרה עצמה היתה משפט קצר ומעורפל מכדי שיהיה שנוי במחלוקת על כך ש"סחר הוגן ומועיל-הדדית... הוא מנוע-מפתח לצמיחה ויצירת תעסוקה". כך שלמרות שיועץ הסחר של הנשיא, פיטר נבארו, כינה את הנוסח "סוציאליסטי", קשה להימנע מן המסקנה שהנסיגה נעשתה כמחווה דיפלומטית עוינת לשמה ללא קשר לתוכן ההצעה. נבארו גם אמר כי עצם השתתפותו של טראמפ בפסגת הג'י-7 היתה רק "מחווה" לטרודו המארח, וכי למעשה יש לו דברים חשובים יותר לעסוק בהם, כמו הפסגה בסינגפור - אליה גופו כבר הגיע אמש אולם מוחו, לפחות החלק ממנו המתבטא בטוויטר, נותר כמסתבר בקוויבק.

יועץ בכיר אחר של הנשיא, ראש המועצה הלאומית לכלכלה שבבית הלבן לארי קודלו, אף הודה שהצהרת העקרונות נוסחה בשיתוף מלא של נציגי ארה"ב, וכי ההחלטה לא להוסיף לה את חתימת ארה"ב התקבלה בשל דבריו של ר"מ קנדה ג'סטין טרודו, במסיבת עיתונאים שנערכת לאחר שהנשיא טראמפ בחר לעזוב את הפסגה לפני סיומה הרשמי. טרודו אמר כי מכסי המגן האמריקאיים על קנדה, שנומקו ב"צרכי ביטחון לאומי" הם "מעליבים" וכי קנדה "צריכה לעמוד על שלה". מרקל, שמשרדה שחרר בסוף השבוע את התמונה הממחישה את הקרע בין טראמפ לבעלות בריתה של ארצו, אמרה כי היא "עבדה קשה למצוא פשרה ונאבקנו עליה קשות וזו היתה הודעה חשובה".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE