הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הפדרל רזרב צפוי להעלות את הריבית במשק ברבע אחוז השבוע
הכלכלה דוהרת במלוא הקיטור, האבטלה בשפל של חצי מאה, והאינפלציה הואילה בטובה לעלות לרמה של שני אחוזים. כל אלה יוצרים ודאות בקרב המשקיעים שבתום כינוס בן יומיים יכריז הבנק המרכזי של ארה"ב על העלאת הריבית משיעור מירבי של 1.75% לשני אחוזים עגולים. השאלה הגדולה: עוד פעם או פעמיים עד סוף השנה?

הכלכלה האמריקאית מתחילה להיכנס להילוך גבוה - שיעור האבטלה הוא 3.8%, הנמוך ביותר מאז 1969. השכר מתחיל לעלות, וגם האינפלציה טיפסה לרמה שהבנק רואה כבריאה. מכל הסיבות הללו, שוררת בקהילת המשקיעים תמימות דעים לפיה הפדרל רזרב יעלה מחרתיים (רביעי) את שיעורי הריבית במשק זו הפעם השנייה השנה, בתום פגישת מדיניות בת יומיים של הבנק המרכזי. קובעי המדיניות בבנק אותתו במאי כי כך יעשו אם הכלכלה תמשיך בביצועים החזויים - כפי שאכן עשתה עד כה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נהניתם מעידן הכסף הזול? כי זהו, סוגרים.



שיעור ה"פדרל פאנדס", המסייע לקבוע את שיעורי הריבית שמשלמים צרכנים על משכנתאות, כרטיסי אשראי והלוואות רכב עומד על בין 1.5% ל-1.75%. הפד צפוי להעלותו ברבע אחוז. למרות החששות מפני מלחמת סחר בעקבות מכסי המגן שהטיל וצפוי להטיל הנשיא טראמפ על יבוא מרוב שותפות הסחר המרכזיות של ארה"ב - חששות שהתעצמו לאחר שפסגת הג'י-7 הסתיימה בטונים צורמים ובנטישה מוקדמת של נשיא ארה"ב על רקע טענותיו בנושאי סחר - וול סטריט עדיין לא נכנסת לפאניקה. יו"ר הפדרל רזרב, ג'רום פאוול, הודיע כי הסיכוי למלחמת סחר לא ישנה את תוכניות הפד לגבי הריבית השנה.

למרות שמנהיגי הבנק המרכזי תמימי דעים בנוגע להעלאה השנייה השנה, שצפויה מחרתיים, אולם הם חלוקים בדעותיהם, ללא רוב ברור למי מהצדדים, בשאלה אם להעלות את הריבית שלוש פעמים בסך הכל בשנה זו, או ארבע. כבר במרץ שינה הפד את תוכניתו בנדון לשנת 2019, והעלה את מספר הקפצות הריבית המתוכננות משתיים לשלוש. אולם כאן וול סטריט מהמרת שהצד המתון יותר הוא שיגבר. "לאחר ההעלאה ביוני, אנחנו ממשיכים לצפות להעלאה אחת נוספת השנה לפני שהפד יעצור בכינוסו בדצמבר", אמרה אלן זנטנר, כלכלית בבית ההשקעות מורגן סטנלי.

הפד מנסה לשמור על איזון עדין - להעלות את הריבית כדי למנוע מן המשק להתחמם מדי, אולם בו בזמן לא להעלותה מהר מדי, בכדי לא לגרום למיתון. אחד המדדים העיקריים לכך הוא האינפלציה, שלאחר שנים של התבוססות הואילה בטובה לעלות במרץ ובאפריל לדרגה הרצויה לפד - 2% בשנה. בפד כבר אמרו שלא יתרגשו אם קצב עליית המחירים גם יעלה "במידה מתונה" על קו שני האחוזים, אולם טרם הגדיר בצורה כלשהי את גודל או משך החריגה שיסכים לסבול. ייתכן שבהחלטות ובהצהרות של הכינוס שיחל מחר נקבל כמה רמזים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE