הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
נושכים שפתיים: כך תתמודדו עם ההרגל העצבני, שעלול לגרום נזק ופגיעה באיכות החיים
הטיפולים בנשיכת שפתיים כרונית משתנים בהתאם לגורם. בגורמים פיזיים, כגון בעיות שיניים ניתן לטפל אצל רופאי השיניים. כאשר הסיבה פסיכולוגית יש צורך בייעוץ או בטיפולים התנהגותיים

אנשים רבים נושכים שפתיים לעתים, כאשר הם חרדים. עם זאת, התופעה עלולה להפוך להרגל שמשפיע על חיי היומיום. אנשים שנוטים להרגל העצבני עלולים לגרום לעצמם פצעים כואבים ואדמומיות על השפתיים. מדובר בהרגל שקשה להפסיק, משום שמדובר בפעולה אוטומטית וכמעט בלתי מודעת. עם זאת, ישנן דרכים יעילות להתגבר על ההרגל.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


לפעמים נושכים בטעות



בין הסיבות העיקריות שגורמות לאנשים לנשוך את השפתיים, גם תנאים פיזיים שגורמים לנשיכה בטעות, בעת נגיסה במזון. במקרים אחרים הסיבה יכולה להיות פסיכולוגית. אנשים עלולים לנשוך את השפתיים כתגובה פיזית למצב רגשי, כגון לחץ, פחד או חרדה.

הגורמים הפיזיים קשורים בבעיות יישור שיניים, שכוללות נשיכת יתר ונשיכת חסר. המצב נובע כתוצאה מצפיפות של השיניים. כמו כן, ישנם מצבים בהם נשיכת שפתיים נובעת מהפרעה שמשפיעה על שרירי הלעיסה. אנשים עם הפרעה כזו עלולים גם לנשוך את פנים הלחיים או את הלשון. במקרים כאלה, מומלץ להתייעץ עם רופא שיניים באשר לאפשרויות הטיפול. בין האפשרויות הרווחות גם פלטה או עקירת שיניים מיותרות.

הסיבות הפסיכולוגיות שגורמות לנשיכת שפתיים כרונית נקשרת בדרך כלל להתנהגות שמתמקדת בגוף (body focused repetitive behavior or BFRB). התנהגות כזו עלולה להתפתח כמנגנון להתמודדות עם מצבי אי נוחות או חרדה. אנשים שמפתחים התנהגות כזו מבקשים להקל על כאב רגשי.

מעט מחקרים התמקדו בנשיכת שפתיים, כשרובם התמקדו בהרגלי BFRB נפוצים יותר, כגון משיכת שיער, קרצוף העור וכסיסת ציפורניים. עם זאת, יש סיכוי לחפיפה בין סוגי ההתנהגויות השונים של ה-BFRB, הכוללות נשיכת שפתיים.

ממחקרים עולה כי התנהגויות BFRB מתפתחות בדרך כלל בגילאי 11 עד 14, כשמי שיש להם בני משפחה עם התנהגויות BFRB יהיו בסיכוי גבוה לפתח התנהגות כזו בעצמם. בעוד שחלק מהאנשים שנושכים שפתיים באופן כרוני לא יסבלו מתופעות לוואי, אחרים עלולים לחוות סיבוכים, כגון פצעים כואבים על שפתיים, דלקות או שפתיים נפוחות, אדמומיות של השפתיים ועוד.

ברוב המקרים, נשיכת שפתיים היא התנהגות כפייתית, לכן אדם עשוי שלא להבחין בהרגל עד שהוא יחווה נזק בשפתיים.


ברוב המקרים התנהגות כפייתית



הטיפולים בנשיכת שפתיים כרונית משתנים בהתאם לגורם. בגורמים פיזיים, כגון בעיות שיניים ניתן לטפל אצל רופאי השיניים. כאשר הסיבה פסיכולוגית יש צורך בייעוץ או בטיפולים התנהגותיים. המפתח להתמודדות עם ההרגל הוא אבחון הסיבה שגורמת להתנהגות, על מנת ליצור תכנית טיפולים מתאימה. אם נשיכת שפתיים פוגעת באיכות החיים, פסיכולוג יוכל להמליץ על הטיפול המתאים ביותר.

מי שמעוניין בסיוע בהתמודדות עם ההרגל יכול לפנות לקרן TLC להתנהגויות כפייתיות וכרוניות הממוקדות בגוף.

10% לא
90% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE