הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
פגיעה כלכלית קשה בחקלאי איווה בעקבות הטלת המיסים ההדדית בין ארצות הברית לסין
טראמפ החליט להטיל מס על ייבוא מסין, סין השיבה מילחמה שערה. התוצאה: חקלאי איווה, שמצאו עצמם בין הפטיש לסדן מאחר והם מתבססים על ייצוא סויה לסין - נקלעו לבעיה כלכלית

הפחד הגדול ביותר של החקלאים באיווה הופך למציאות קשה: הסכסוך המסחרי בין ארצות הברית לסין שפרץ ביום שישי, כאשר כל מדינה נשבעת להטיל 25 אחוזי מס על סחורה ששוויה 50 מיליארדי דולרים. החקלאות בארה"ב ובאיווה נקלעה לאש הצולבת, היות והחקלאים מכרו בשנה שעברה 14 מיליארד דולרים של פולי סויה לסין, שוק הייצוא העיקרי שלה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


קטנים קטנים אבל משפיעים. פולי סויה (צילום: שאטרסטוק)


"חקלאי איווה עלולים להפסיד עד 624 מיליוני דולרים, תלוי בכמה זמן הם יצליחו למצוא שווקים חדשים עבור פולי הסויה שלהם", אמר צ''אד הארט, כלכלן מאוניברסיטת איווה, בראיון לעיתון דה-מוין רג'יסטר. מחירי הסויה בארה"ב ירדו ב-12 אחוזים מאז מרץ, אז החלה סכסוך הסחר בין ארה"ב לסין. "כל תעריף או מס שיוטל ישפיע באופן משמעותי, לא רק על שוק הסויה בארה"ב, אלא ספציפית על איווה, כי אנחנו מפיקים גדולים כל כך", אומר הארט.

איווה היא יצרנית הסויה השנייה בגודלה במדינה, שייצרה בשנה שעברה תוצרת בשווי 5.2 מיליארד דולר. "זה יאט את השוק, אבל גם עם התעריפים החדשים, נייצא הרבה סויה לסין", אמר הארט. "זה פשוט לא יהיה אותו הסכום כמו קודם, אבל זה עדיין עשוי להיות השוק הגדול ביותר שלנו, גם עם התעריפים הללו".

ביום שישי אמר הנשיא דונלד טראמפ כי ארה"ב תמסה ב-25 אחוזים תוצרת בשווי 50 מיליארד דולרים של סחורות סיניות. סין החליטה להגיב במהירות ולהתאים עצמה לטראמפ. תעריפי ארה"ב הם בתגובה ל"גניבה סינית של קניין רוחני וטכנולוגיה", אמר טראמפ בהצהרה. כרגע הוא מחפש גם תחומים נוספים למסות, בשווי  100 מיליארד דולרים נוספים של מוצרים סיניים. 

סין כבר הטילה 25 אחוזים נוספים על בשר חזיר, וגם מקסיקו מתכננת העלאה של 20 אחוזים עליו. מהלכים אלה היו יכולים לפגוע מאוד באיווה, אך לבסוף הדברים התאזנו, הודות להתאוששות מחיר בשר חזיר. מקסיקו שוקלת עתה גם למסות תירס ופולי סויה מארה"ב בשווי 4 מיליארדי דולרים, בעוד האיחוד האירופי וקנדה שוקלים גם הם צעדים מסוג זה.

הסלמת הסכסוכים באה בעקבות ההכנסה החקלאית, שהצטמצמה עם ירידת מחירי הסחורות: ההכנסה החקלאית של ארה"ב נחתכה במחצית בחמש השנים האחרונות, בעוד שהכנסת החקלאים של איווה הצטמצמה כמעט ב-75 אחוזים. "אלו לא החדשות שהחקלאים רצו לשמוע, במיוחד עם המאבקים שיש לנו ... במהלך ארבע או חמש השנים האחרונות," אומר הארט.



יפגע קשות מההחלטה של טראמפ. חקלאי באיווה (צילום: שאטרסטוק)



גרנט קימברלי, מנהל פיתוח שוק באיגוד הסויה של איווה, אומר כי החקלאים מחזיקים בתקווה שסכסוכי הסחר יפתרו לפני המועד האחרון ביולי. כמו אחרים, קימברלי, המחזיק בחווה משפחתית במחוז פולק, סבור כי סין מסתייגת מלהפסיד את הסחר בסויה עם ארצות הברית. בכל זאת, מדובר במדינה עם אוכלוסיה של יותר מ-1.4 מיליארד בני אדם המייבאת 62 אחוזים מכלל ייצור הסויה בעולם. כ-40 אחוזים מייבוא הסויה של סין מגיעים מארצות הברית.

המס עשוי לקצץ ביצוא סויה מארה"ב לסין ב-65 אחוזים, כאשר פולי סויה ממדינות אחרות הופכים משתלמים יותר, כך עולה ממחקר של אוניברסיטת פורדו. המשמעות היא הפסד עבור החקלאים האמריקאים, שיכול לנוע בין 1.7 מיליארדי דולרים ל-3.3 מיליארדי דולרים, עם מיסים של עד 30 אחוזים. "אתה לא יכול לקבל החלטות עסקיות עם סוג זה של חוסר ודאות... זה יהיה קשה לא רק עבור החקלאים, אלא גם לייצרני הציוד, חברות הזרעים", אומר קימברלי. "זה משפיע על כולם".

שר החקלאות של ארה"ב, סאני פרדו, אמר אתמול (יום ו'') כי משרד החקלאות האמריקני מעריך בימים אלו את השפעת המס על החקלאים, בהינתן "הבטחת הנשיא לא לגרום לחקלאים לשאת את עיקר הנטל". כמו כן אמר כי "מוקדם מדי כדי לקבוע מה המכה הפיננסית". פרדו אף נפגש ביום שישי עם השר לורנס מקאוולי, שר החקלאות הקנדי.

"נסתכל ונראה מה הנזק שיגרם לשוק מהסכסוך הזה ואז נחשב דברים מחדש יחד עם הבית הלבן והקונגרס", אמר פרדו, לשעבר מושל ג'ורג'יה. הארט הוסיף כי צמצום הביקוש בסין והפחתת מחירי הסויה יסייעו להגדלת הביקושים משווקים גלובליים אחרים. "המוצר שנמכר בעבר לסין יעבור לאירופה, וגם לצפון אפריקה, כפי שקורה בשווקים אחרים". "אבל", סותר את הדברים קימברלי, "שום דבר לא יכול להחליף את סין".

סביר להניח שבמקרה כזה המתחרים החקלאיים של ארה"ב יסתערו מיד כדי לתפוס כמה שיותר משוק הסויה הסיני. "אלו יהיו דרום אמריקה - ברזיל וארגנטינה - וחלקים ממערב אירופה - רוסיה ואוקראינה", מסביר קימברלי. "ארה"ב או סין לא ינצחו", הוא מוסיף. "וגם ארה"ב וקנדה ומקסיקו לא ינצחו אם המיסים הללו ימשיכו להתקיים לטווח ארוך".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE