הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ארה"ב פרשה ממועצת זכויות האדם של האו"ם ונימקה זאת ביחס לישראל
השגרירה באו"ם ניקי היילי ציינה את העוינות הכרונית לישראל ואת ההתעלמות מהפרות זכויות אדם במקומות כמו ונצואלה, קונגו, סין וקובה, אולם ההחלטה האחרונה נגד ישראל היתה במרץ, והעזיבה באה יממה בלבד לאחר שראש המועצה מתח ביקורת חריפה על מדיניות ההגירה של טראמפ, המפרידה הורים מילדיהם

ממשל טראמפ הוציא את ארה"ב ממועצת זכויות האדם של האו"ם היום (שלישי) בשל מה שכינתה "עוינותה הכרונית כלפי ישראל". העזיבה, שהוכרזה על ידי שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, באה יום לאחר שראש המועצה, נציב האו"ם העליון לזכויות אדם, הנסיך הירדני זייד בן ראאד, מתח ביקורת חריפה על ממשל טראמפ בשל מדיניות הפרדת ילדי המהגרים מהוריהם בגבול.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"ארגון צבוע ואנוכי ההופך את זכויות האדם ללעג ולקלס" שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי ומאחוריה שר החוץ פומפאו (צילום: AFP)



"אנו נוקטים בצעד הזה משום שמחויבותנו אינה מאפשרת לנו להישאר חלק מארגון צבוע ואנוכי ההופך את זכויות האדם ללעג ולקלס", אמרה היילי במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ פומפאו במטה משרד החוץ, והוסיפה כי הארגון הבינלאומי "אינו ראוי לשמו". היא הוסיפה שארה"ב תשמח לחזור לארגון אם יבוצעו בו רפורמות.

בכירי ממשל טראמפ טוענים זה זמן רב כי הגוף הדיפלומטי משוחד נגד ישראל בעניין סכסוכה עם הפלסטינים, בעודה מגוננת על מפרי זכויות אדם במקומות כמו ונצואלה, קונגו, סין וקובה. פומפאו אמר כי המועצה, שנוסדה ב-2006, החזיקה פעם ב"חזון אצילי", אולם לדבריו "כיום צריך להיות כנים - המועצה גרועה בהגנה על זכויות אדם".

במרץ התעלמה המועצה בת 47 המדינות מהתנגדות ארה"ב ואימצה חמש החלטות המגנות את ישראל על יחסה לפלסטינים במהלך דיכוי העימותים בסמוך לגדר ההפרדה בין ישראל לרצועת עזה בחודשים האחרונים. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בירך על עזיבת ארה"ב את המועצה, ושיבח את הנשיא טראמפ, פומפאו והיילי על החלטתם "נגד הצביעות והשקרים של מועצת זכויות האדם של האו"ם".


"מהלך קצר-ראות שיביא להשלכות עמוקות על מעמדה הבינ"ל של ארה"ב. נשיאת אוקספם, אבי מקסמן (צילום: אתר אוקספם)



פעילי זכויות אדם ביכו את המהלך. "עזיבת ארה"ב את מועצת זכויות האדם של האו"ם היא מהלך קצר-ראות שיביא להשלכות עמוקות על מעמדה הבינלאומי של ארה"ב ועל מורשתה בתחום זכויות האדם", אמרה נשיאת ארגון הצדקה וזכויות האדם אוקספם, אבי מקסמן.

בעוד שהיילי לא התייחסה לכך, קשה להתעלם מתזמון ההחלטה - חודשים אחרי ההחלטה האנטי-ישראלית האחרונה, אבל יממה בלבד לאחר שנציב זכויות האדם העליון של האו"ם גינה במלים חריפות את מדיניות ההגירה הקיצונית של ממשל טראמפ ואמר כי "הרעיון שמדינה כלשהי תתעלל כך בילדים כדי להרתיע את הוריהם הוא חסר מצפון".

המדיניות, המתעקשת לתבוע כל מי שנתפס בגבול, (ואפילו מי שמתייצב בגבול באופן חוקי ומבקש מקלט) בבתי משפט פדרליים הובילה להפרדת למעלה מ-2,300 ילדים מהוריהם, על פי המספרים העדכניים ביותר.


"התעללות בילדים כדי להרתיע את הוריהם - רעיון חסר מצפון". נציב זכויות האדם של האו"ם, זייד בן ראאד (צילום: אתר האו"ם)



הנשיא טראמפ ממשיך לשקר כי להפרדת הילדים מהוריהם אחראים הדמוקרטים או חקיקה כלשהי, בעוד שלמעשה מדובר בצו ביצועי שהוציא שר המשפטים שלו. הנשיא יכול לשים קץ לבעיה בשיחת טלפון בודדת, אולם במקום זאת הוא דורש שהקונגרס ימצא "פתרון" אותו הוא כורך בדרישות חקיקה נפרדות לגמרי.

עזיבת מועצת זכויות האדם של האו"ם היא חלק מתבנית רחבה יותר של נטישת הסכמים וארגונים בינלאומיים על ידי ממשל טראמפ. מאז השבעתו לנשיא הוציא הנשיא את ארה"ב מהסכם האקלים של פריז, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, וכמובן הסכם הגרעין עם איראן.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE