הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
כישלון המלחמה בסמים - אספקת ההרואין והקוקאין הגיעה לרמות שיא בשנים האחרונות
למרות כל המיליארדים הרבים שנשפכים על רדיפה ומאסר של סוחרים ומשתמשים כאחד, שוק הסמים העולמי עולה כפורח, עם כמויות שיא של קוקאין ואופיום שיוצרו בשנה האחרונה. גם השימוש הלא-רפואי בתרופות מרשם מזנק. הפיתרון היחיד: ביטול ההפללה של אחזקה ושימוש לצורך אישי, והפניית המשאבים לטיפול ומזעור הנזק

דו"ח חדש חושף כי אספקת הקוקאין ותפיסות ההרואין הגיעו לרמות שיא ברחבי העולם. אספקת הקוקאין בשנת 2016 ואספקת האופיום בין 2016 ל-2017 הגיעו לרמות הגבוהות ביותר שתועדו מעולם. כך עולה מדו"ח הסמים העולמי של משרד האו"ם לסמים ופשע (UNODC) שפורסם היום.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הסמים מנצחים במלחמה (צילום: Shutterstock)



שימוש לא-רפואי בתרופות מרשם, כמו פנטאניל, הופך אף הוא לאיום מרכזי על בריאות הציבור בעולם וגורם למוות כתוצאה ממנת-יתר, במיוחד בארה"ב. ב-2015 הגיעו מקרי המוות כתוצאה משימוש בסמים ל-450 אלף ברחבי העולם. קרוב ל-40% ממקרי המוות הללו נגרמו ישירות מצריכת הסם - בעיקר מנות יתר של אופיואידים. יתר 60 האחוזים ממקרי המוות מיוחסים באופן עקיף לשימוש בסמים, כגון הידבקות בצהבת סי ובאיידס כתוצאה משימוש במזרק נגוע. הדו"ח מצא גם כי פנטאניל וסמים דומים ממשיכים להוות בעיה חמורה בעיקר בארה"ב ובקנדה, בעוד השימוש הלא-רפואי בטראמדול - משכך כאבים אחר על בסיס אופיום - גובר באסיה ו"נוסק" בחלקים מאפריקה.

"שווקי הסמים מתרחבים, וייצור הקוקאין והאופיום הגיעו לרמות שיא, דבר שמציב אתגרים מרובים בחזיתות מרובות", אמר מנכ"ל UNODC יורי פדוטוב בהודעה רשמית."הסוגיות הבעייתיות באמת עבורנו הן התגברות ייצור האופיום באפגניסטן והעלייה המסיבית בייצור קוקאין, במיוחד בגלל קולומביה", אמר תומאס פיטשמן, מומחה לחקר סמים ב-UNODC ואחד המחברים העיקריים של הדו"ח.

קנאביס הוא הסם הלא-חוקי הנפוץ ביותר, עם 192 מיליון משתמשים ברחבי העולם. אחריו אופיואידים ואמפתאמינים עם כ-32 מיליון משתמשים מוערכים כל אחד. למרבה ההפתעה, השימוש בסמים בקרב דורות מבוגרים יותר - בני 40 ומעלה - עולה מהר יותר מן השימוש בקרב צעירים יותר. בארה"ב גדל השימוש בסמים בקרב בני 50 ומעלה פי שבעה בין 1996-2016.

"דור הבייבי-בום מזדקן וממשיך לצרוך סמים. אנחנו רואים זאת באירופה, בארה"ב, בדרום אמריקה ובאוסטרליה", אמר פיטשמן, שהוסיף כי משתמשים אלה אינם נמצאים "על הרדאר" של רוב הרשויות למלחמה בסמים ברחבי העולם. הדו"ח מצא גם כי נשים, המהוות 33% מן המשתמשים - צורכות הרבה פחות סמים מגברים. עם זאת, מרגע שאישה מתחילה לצרוך סמים, סיכוייה להתמכר להם גבוהים משל גבר, בממוצע.

חוסר יציבות בארצות המקור של הסמים - בעיקר אפגניסטן וקולומביה - הם שאחראים לכישלון במאמצים לפגוע בשרשרת האספקה מתחילתה. כעת שנחתם הסכם שלום היסטורי בקולומביה, הסיכויים לכך בנוגע לקוקאין מעט גבוהים יותר, אבל לא היינו מציעים לקורא להמר על כך, שכן גם בעיתות שלום הרבה יותר משתלם לפדרו האיכר לגדל קוקאין מאשר יוקה למאכל.


חושש מחזרה להתערבויות הצבאיות שלא מועילות. אלכסנדר סודרהולם (צילום: טוויטר)



אלכסנדר סודרהולם, מתאם מדיניות ביחידת מדיניות הסמים הבינלאומית של הלונדון סקול אוף אקונומיקס חושש שהעלייה בייצור ההרואין והקוקאין רק תדרבן את הממשלות הרלוונטיות לחזור "להתערבויות המסורתיות, הכבדות והצבאיות שאנחנו יודעים שפשוט אינן עובדות".

רק ל-79 מדינות בעולם יש גם תוכנית להחלפת מזרקים וגם תוכנית למתן תחליפי הרואין לצורך גמילה (כמו מתאדון), אולם רק בארבע מן המדינות האלה יש כיסוי ביטוחי נרחב לאמצעים אלה, המפחיתים את נזקי השימוש בסמים. במבט עולמי, רק מכור אחד מתוך שישה מקבל טיפול.

"אנחנו בעידן שבו כל אדם עם כישורי כימיה סבירים - או עם חוש יזמות - יכול לייצר סמים במרתף או במטבח בביתם, וניתן לייצר מקבילות של פנטאניל שעדיין אינן כלולות ברשימות הסמים הלא-חוקיים באופן כמעט מיידי. מה שאנו צריכים הם פתרונות רדיקליים יותר", אומר סודרהולם, שמאמין כי ביטול האיסור הפלילי על אחזקה ושימוש אישי בסמים יפחית את העלות החברתית והכלכלית האדירה של כליאת משתמשים וישחרר משאבים לטיפול, מזעור הנשק ומניעת השימוש מלכתחילה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE