הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ביהמ"ש העליון: ועדים במגזר הציבורי לא יוכלו לגבות דמי חבר מלא-חברים
החלטה דרמטית שעלולה להוביל לאובדן הכנסות של עשרות מיליוני דולרים, דבר שיפגע ביכולת המשא ומתן של הוועדים ועלול לסכן את עצם קיומם. ברוב של חמישה נגד ארבעה קבעו השופטים שגביית דמי חבר מעובדים במגזר הציבורי שאינם חברי ועד כדי לממנו עומדת בניגוד לחופש הביטוי ולכן אינה חוקתית. זהו נצחון משמעותי נוסף לשמרנים בשבוע האחרון

בית המשפט העליון קבע הבוקר (רביעי) כי ועדי העובדים במגזר הציבורי לא יוכלו לגבות דמי חבר מעובדים שאינם חברים לצורך מימון פעילותם. ההחלטה הופכת קביעה בת למעלה מארבעים שנה שהגדירה את מעמד הועדים בעשורים האחרונים ועלולה לפגוע בכושר ההתמקחות שלהם עד כדי איום על עצם קיומם עקב צמצום הכנסותיהם. הפסדי האיגודים בעקבות ההחלטה עלולים להגיע לעשרות מיליוני דולרים בשנה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


התובע מארק יאנוס. צילום: Getty Images

החלטת העליון הבוקר ניתנה במסגרת עתירתו של מארק יאנוס, עובד מחלקת הבריאות באילינוי, שפנה בקיץ שעבר לבית המשפט בבקשה לקבוע כי הגביה החודשית של $45 משכרו לטובת התאחדות עובדי המגזר הציבורי אינה מוקתית. לטענתו, הגביה פוגעת בזכויות חופש הביטוי שלו. כמו כן, במקרה של עובדי ציבור שהמשא ומתן הקיבוצי שלהם הוא עם הממשלה, גביית דמי חבר מעובדים שאינם חברים היא מהלך פוליטי. עוד טען יאנוס, כי אין כמעט הבדל בין חיוב עובדים לממן איגודים המעורבים בשתדלנות פוליטית וחיוב העובדים לממן מפלגות.

בית המשפט קיבל את טענתו והפך החלטה מ-1977 בעתירה שהוגשה אז נגד מחלקת החינוך של דטרויט, ובה אושרה גביית דמי החבר לצורך מימון פעילות האיגוד גם ממי שאינם חברים. השופט סמואל אליטו כתב היום בהחלטת בית המשפט כי כפיית מראית עין של תמיכה בעמדות שעובדים מסוימים אינם מסכימים איתן מפרה את הזכות החוקית הבסיסית של חופש הביטוי, ודרישה כזו צריכה להיות מוקעת. השופט הוסיף כי "אנחנו מכירים בכך שאובדן הכנסות דמי החבר מעובדים שאינם חברים עלול להוביל לקשיים והוצאות הסתגלות בטווח הקצר, ואולי ידרוש מהם לבצע שינויים כדי למשוך ולהחזיק חברים. אולם אנו חייבים לשקול את החסרונות האלה כנגד התמיכה שהועדים צברו לאורך השנים".

השופטת אלנה קגן שכתבה את עמדת המיעוט ציינה כי "לא ניתן לייפות את ההחלטה שהתקבלה היום. הרוב ביטל החלטה שהתעגנה בחוקי המדינה ובכלכלתה במשך למעלה מארבעים שנה. כתוצאה מכך, היא מונעת מאזרחי אמריקה לקבל החלטות חשובות דרך נציגיהם הנבחרים. והיא עושה זאת באמצעות התיקון הראשון לחוקה (חופש הביטוי), בצורה שמתירה לשופטים להתערב מדיניות כלכלית ורגולטורית". לעמדת המיעוט הצטרפו השופטים רות ביידר גינצבורג, סטיבן ג. ברייר וסוניה סוטומאייר.


מפגינים מחוץ לבית המשפט. צילום Getty Images

גורמים בקרב איגודי העובדים תקפו את נימוקי השופטים להחלטה מאחר שעובדים שאינם חברים יכולים כבר היום לקבל החזרים על תשלומים עבור פעילות פוליטית. משא ומתן קיבוצי, לדבריהם, אינו שקול לפעילות פוליטית ועובדים לא יכולים להנות מיתרונותיו מבלי לשלם את העלויות הכרוכות בהשגתו.

ההחלטה היום מהווה ניצחון משמעותי נוסף לשמרנים בשבוע האחרון, לאחר שלפני יומיים בית המשפט העליון אישר ברוב זהה את הגבלות הכניסה שהטיל דונלד טראמפ על מבקרים משורה של מדינות מוסלמיות.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE