הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דיפלומט בכיר נוסף נוטש מוקדם: השגריר באסטוניה מתפטר במחאה על מדיניות הממשל כלפי בעלות בריתה
ג'יימס ד. מלוויל כתב בפוסט בפייסבוק כי דבריו של הנשיא נגד נאט"ו ונגד האיחוד האירופי גרמו לו להגיע למסקנה שמצפונו אינו מאפשר לו עוד לייצג את מדיניות הממשל. הוא מצטרף לשורה ארוכה של דיפלומטים הנוטשים את שירות החוץ במחאה על מדיניות הממשל כלפי חוץ וגם כלפי משרד החוץ עצמו, שבו מאות תקנים טרם מולאו

שגריר ארה"ב באסטוניה מתפטר במחאה על יחסו של הנשיא דונלד טראמפ לבעלי הברית האירופיים של ארה"ב. התפטרותו של ג'יימס ד. מלוויל האב, שדווחה לראשונה בכתב העת פוריין פוליסי, הופכת אותו לשגריר השלישי בשנה האחרונה העוזב את משרד החוץ לפני תום כהונתו.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"לא רק שגוי, אלא מוכיח לי שהגיע הזמן לעזוב". שגריר ארה"ב הפורש באסטוניה, ג'יימס מלוויל (צילום: YouTube)



מלוויל הוא גם אחד מבכירים רבים במשרד החוץ שפרשו או הופרשו מאז נכנס טראמפ לתפקיד, בקצב שעולה על כל הזכור בעבר. הודעת משרד החוץ כמובן לא התייחסה למניעיו של מלוויל בפרישתו (שתיכנס לתוקפה ב-29 ביולי), אולם כתב העת פוריין פוליסי ציטט מפוסט פרטי של מלוויל בפייסבוק, שבו הדיפלומט הוותיק התייחס להערות של הנשיא בנוגע לאירופה בהסבירו את החלטתו לצאת לפרישה מוקדמת:

"הדנ"א של בעל תפקיד בשירות החוץ מתוכנת לתמוך במדיניות, ומלמדים אותנו מהרגע הראשון שאם אי פעם מגיע מצב שבו אתה לא יכול לעשות את זה עוד, במיוחד אם אתה בעמדה של מנהיגות, הצעד המכובד הוא להתפטר", נאמר בפוסט. "לאחר ששירתתי תחת שישה נשיאים ו-11 שרי חוץ, מעולם לא באמת חשבתי שזה יגיע לכדי כך עבורי. שהנשיא יאמר שהאיחוד האירופי 'הוקם כדי לנצל את ארצות הבריות, לתקוף את קופת החיסכון שלנו', או ש'נאט"ו גרועה כמו נאפט"א', זה לא רק שגוי עובדתית, אלא מוכיח לי שהגיע הזמן לעזוב", סיכם.

התפטרותו של מלוויל מגיעה בזמן של מתח מוגבר בברית שעד בחירתו של טראמפ היתה אחת הקשרים המוצקים, האמינים והמשולבים הדדית של ארה"ב בעולם. אולם התקפתו של טראמפ על חברות נאט"ו, מכסי המגן שלו נגד האיחוד האירופי, פרישתו מהסכם הגרעין עם איראן ומהסכם האקלים של פריז והתקפותיו האישיות על מנהיגים כמו קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, הטילו צל על קשרי ארה"ב-אירופה.

בכירים רבים באירופה חוששים מביקורו המתוכנן ופסגת נאט"ו בבלגיה. בכירים אלה חוששים שפגישתו של טראמפ עם פוטין, מיד לאחר הפסגה, תיראה כמפגש הידידותי יותר. "מערכת היחסים הטרנס-אטלנטית, שפעם כל היושבים סביב השולחן התייחסו אליה כמובנת מאליה, אינה מובנת מאליה", אמר דיפלומט אירופי בראיון ל-CNN. "עכשיו יש לנו משבר חמור".


הפגישה הידידותית יותר? (צילום: CNN)



בנובמבר הודיעה אליזבת' שאקלפורד, דיפלומטית עטורת פרסים ששירתה בשגרירות בניירובי בירת קניה, על התפטרותה במחאה על זניחת עקרונות של זכויות אדם ועל הזלזול המתמשך של ממשל טראמפ בשירות החוץ, בו טרם מולאו מאות תקנים מאז השבעת הנשיא בינואר אשתקד.

בינואר התפטר שגריר ארה"ב לפנמה, ג'ון פילי, ואף הוא כמו מלוויל ציטט מן התורה הבסיסית של שירות החוץ לפיה "אם המצפון שלך לא מאפשר לך לדברר את עמדת הממשל - הכבוד דורש שתתפטר". לאחר שהתפטר היה פילי פחות מאופק, במאמר דעה חורך ב"וושינגטון פוסט", בו אמר ש"התפטרתי בגלל שעקרונות הליבה המסורתיות של ארה"ב, כפי שהן מתבטאות באסטרטגיית הביטחון הלאומי ומדיניות החוץ שלו, עוותו ונבגדו".

במרץ הכריזה דיפלומטית מקצועית נוספת, שגרירת ארה"ב במקסיקו דאז, לפרוש על רקע המתחים בין ארה"ב למקסיקו הנובעים בעיקר מדיבוריו הנפיצים של הנשיא על השכנה מדרום, אזרחיה ויחסי המסחר שלה עם ארה"ב. כעבור מספר ימים, בטרם נכנסה התפטרותה לתוקף, "נקם" הממשל בכך שהדיר את השגרירה מפגישה בין הנשיא וחתנו ג'ארד קושנר לנשיא מקסיקו אנריקה פנייה נייטו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE