הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הפגנות ענק בכל רחבי ארה"ב נגד הפרדת ילדים ממשפחותיהם, מדיניות "אפס סובלנות" וגם ICE
מאות אלפי אמריקאים הפגינו ב-750 ערים מגודל ענק כמו ניו יורק ולוס אנג'לס לעיירת הגבול מקאלן בטקסס, בדרישה להחזיר את כל הילדים שהופרדו מהוריהם ולהפסיק את המדיניות שגרמה למצב. הסנאטורית אליזבת' וורן: "זהו רגע של משבר מוסרי"

מאות אלפי אמריקאים, מילדים עד זקנים, צעדו במאות ערים ברחבי ארה"ב והצהירו ש"משפחות צריכות להישאר יחד". המצעד בא חודשיים אחרי שממשל טראמפ החל ליישם את מדיניות "אפס הסובלנות" נגד מהגרים החוצים את הגבול בניגוד לחוק, דבר שהביא בשל סיבות טכניות (מתוכננות וחזויות, כפי שהסברנו בעבר) להפרדת ילדים ממשפחותיהם.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


לאחרונה נדמה שמיטשטש הגבול בין שני המונחים (צילום: CBS)



ההפגנה העיקרית נערכה בוושינגטון הבירה, אולם מאות עצרות, הפגנות ומצעדי מחאה נערכו בכל רחבי ארה"ב, מניו יורק, עבור בפילדלפיה, שיקאגו, מילווקי, דנבר, מיאמי, סיינט לואיס, וכלה בסן פרנסיסקו ולוס אנג'לס. המפגינים הציגו שלוש דרישות עיקריות
- לאחד מיד את כל המשפחות שהופרדו
- להפסיק לכלוא משפחות מהגרים
- להפסיק את מדיניות אפס הסובלנות

המשתתפים בוושינגטון עמדו בגבורה בשמש הקופחת וצעדו מכיכר לפאייט לבית הלבן (על אף שהנשיא מבלה את הסופ"ש במועדון הגולף שלו בניו ג'רזי, והמשיכו במורד שדרות פנסילבניה, שם צעקו "בושה! בושה!" כשחלפו על פני מלון טראמפ. באטלנטה נשאו המפגינים כלובים עם בובות בתוכן, ובשיקאגו קראו המפגינים "להיאבק חזרה". ביוסטון קראו המפגינים "לא לבתי כלא לתינוקות" מחוץ לבניין העירייה. במק'אלן שבטקסס, סמוך לגבול, התכנס קהל גדול מול אחד ממתקני המיון והמעצר של ICE.

בלוס אנג'לס, מטבע הדברים, בלטו בנוכחותם סלבריטאים, כמו הזמר ג'ון לג'נד, שביצע את שירו Preach, והשחקנית והזמרת שר, שעודדה את הקהל להצביע בנובמבר. בין השלטים שנשאו המפגינים: "כולנו מהגרים", "זה לא פשע לחפש ביטחון!" ו"תנו לילדים שלנו לחלום. תנו להם ללכת!" הכריז שלט בהפגנה בוושינגטון.



Image caption




ובהפגנות רבות נצפתה החולצה המכריזה "באמת אכפת לי. מה אתך?" (I really do care, do u?)- רמז עוקצני למעיל שלבשה הגברת הראשונה בביקורה במתקן מעצר לילדים, עליו נכתב "באמת לא אכפת לי. מה אתך?". 

"זה מרתיח אותי שמשפחות מופרדות", אמרה מרגרט סטוקס, מורה בת 54 מווירג'יניה שהפגינה בבירה. היא נשאה שלט ששואל: "איפה הילדים?" והוסיפה: "להפריד משפחות, בעיקר ילדים קטנים, בלי תוכנית לאחד אותן מחדש - זה מתועב".

"אנחנו צריכים לגרום לממשל לדעת שלבנו לא יקהה נוכח הזוועות האלה", אמרה רייצ'ל גרגורי, אחת מ-575 פעילים שנעצרו שלשום (חמישי) במהלך הפגנה בבניין משרדים של הסנאט. היא סיפרה שהביאה את בנה בן החמש כדי שיידע שבאמריקה כזו היא לא רוצה שום חלק. לדבריה, מדיניות הממשל מראה שלארה"ב "אין ערכי מוסר", והוסיפה כי "המפלגה הרפובליקנית טוענת שהיא בעד חיים, אבל גונבת ילדים מהוריהם".

עם זאת, לא רק דמוקרטים הפגינו נגד מדיניות הממשל. "זה לא-מצפוני, לא-מוסרי. אין מלים חזקות דיין", אמרה אליסון תומפסון, בת 49 ואם לשניים, עורכת דין מפאייטוויל, צפון קרוליינה. לדבריה, היא רפובליקנית רשומה המשתתפת בהפגנה פוליטית לראשונה בחייה. "להפריד ילד מהורה - אני אומרת זאת כהורה - הוא הדבר הכי לא-אנושי בחיים", אמרה. "אין שום דבר גרוע מזה עבורי".


"לא שמים ילדים בכלובים". חברת בית הנבחרים פראמילה ג'איאפל (דמוקרטית, מדינת וושינגטון. צילום: NDTV)


בהפגנה בוושינגטון נאמה ילדה בת 12 בשם לאה, בת למהגרים נטולי מסמכים, והשמיעה דברים מרגשים על הפחד "לאבד את אמא שלי לגירוש". "אני לא אוהבת לחיות עם הפחד הזה", אמרה כשדמעות זורמות על לחייה. "זה מפחיד. אני לא יכולה לישון. אני לא יכולה ללמוד. אני במתח כל הזמן. אני מפחדת שייקחו את אמא שלי כשהיא בעבודה, באוטו או בבית", המשיכה. "אני לא מבינה למה הממשל הזה לא תומך באמהות שרק רוצות חיים טובים יותר לילדים שלהן".

השבוע הוציא שופט פדרלי העוצר את רוב הפרדות המשפחות בגבול ומורה לאחד את המשפחות שכבר הופרדו - תוך 14 יום אמורים ילדים בני פחות 5 להיות מוחזרים להוריהם, וילדים מעל גיל זה - תוך חודש. אולם המפגינים חושדים בכנות כוונת הממשל לציית לצו, ורוצים שהילדים יאוחדו עם הוריהם מהר ככל האפשר.

מארגני האירועים אמרו כי מדובר בנושא שהוא מעבר למחלוקות פוליטיות. "זה לא עניין של שמאל וימין", אמרה אנה גלאנד, מנכ"לית MoveOn.org, אחד הארגונים הראשיים מאחורי ההפגנות. "זה עניין של צדק ועוול". גלאנד סיפרה שהיא וחברת בית הנבחרים פראמילה ג'איפאל קראו להפגנות לפני שבועיים ו"כרעו תחת" עומס ההיענות. סך הכל נערכו הפגנות ב-750 ערים בגדלים שונים ברחבי האומה.

"אם תשאלו אדם ברחוב: האם זו שאלה פוליטית אם נכון לקרוע תינוקות מזרועות אמהותיהם, הם יענו: לא, זו שאלה מוסרית", אמרה גלאנד בראיון ל-CNN, "וזהו רגע של זעם מוסרי". ג'איפאל, שאף היא נעצרה במהלך ההפגנה בבניין המשרדים של הסנאט שלשום, הסכימה שמדובר בעניין שהוא מעבר לפוליטיקה. "לא שמים ילדים בכלובים", אמרה. "לא מפרידים תינוקות יונקים מאמהותיהם. לא שמים מבקשי מקלט בכלא, ואנחנו קוראים להפסיק את כל זה היום". הסנאטורית אליזבת וורן, שהפגינה בבוסטון, אמרה: "זהו רגע של משבר מוסרי עבור האומה שלנו. לא נשתוק. לא נוכל לשתוק. נבנה ארץ שמשקפת את ערכינו. בגלל זה אנחנו כאן".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE