הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
סין מנסה להשפיע על ממשל טראמפ באמצעות קריאה לחברות אמריקאיות להפעיל קשרים וללחוץ על השלטון
בייג'ינג לא אוהבת את הרעיון של המיסים אבל מבינה שהעלאת מכסים מצידה לא ממש מזיזה לנשיא האמריקאי, אז היא מנסה טקטיקה אחרת. איגודי עובדים חוששים שהדבר יביא לאסון בשוק העבודה בשתי המדינות

סין מנסה להגביר את את הלחץ שלה על וושינגטון במלחמת המכסים. בייג'ינג וושינגטון עדיין לא חידשו את המשא ומתן ביניהן לגבי המחלוקת שהובילה להעלאות תעריפים על סחורות, אמר דובר משרד המסחר הסיני, גאו פנג. 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


למי טקטיקה מוצלחת יותר במלחמת הסחר? סין או ארה"ב (צילום: shutterstock.com)



"אנו מקווים שחברות אמריקניות יעשו מה שביכולתן לשכנע את ארה"ב ולעבוד קשה כדי לשמור על האינטרסים שלהן", הוא הוסיף במסיבת עיתונאים. למרות שכמה חברות וסנטורים מתחו ביקורת על הטקטיקה של טראמפ, נראה כי ההצהרה שלו היא ניסיון ישיר לעורר התנגדות אמריקנית נוספת מבית. מה שמעניין הוא שבייג'ינג לעתים קרובות דוחה הערות זרות מבחוץ על המדיניות שלה ורואה בהן התערבות פסולה בענייניה.

מעבר לכך הוא לא פירט או הציע דברים ספציפיים, רק העלה הערה על השתדלנות מול הממשל. כזכור, ממשל טראמפ הטיל 25 אחוזי מכס על סחורות סיניות בשווי 34 מיליארד דולרים וסין הגיבה באותו המטבע. ארצות הברית הודיעה על סבב אפשרי נוסף של העלאות תעריפים לטווח רחב יותר של סחורות, בשווי 200 מיליארד דולרים. בייג'ינג הבטיחה "צעדים תקיפים וחזקים" בתגובה, אך מאזן הסחר של סין לא מאפשר לה לעשות זאת בפועל. הדבר עורר חששות לעיכוב פעולות של חברות אמריקאיות בסין.

המנהיגות הסינית ניסתה להסיט את הביקורת על כך על ידי הצבעה על יתרונות המסחר עם הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, ופנג הזכיר את התוכניות של טסלה לבניית מפעל בשנחאי. "בסין יש את שוק הצרכנים הפוטנציאלי הגדול ביותר", אמר. "ואנחנו נמשיך לשפר את הסביבה העיסקית"

בלב המחלוקת בין המדינות עומדת המדיניות הסינית "Made in China 2025", מדובר באסטרטגיה גורפת הקוראת לפיתוח של ברובוטיקה, ביוטכנולוגיה ותחומים אחרים. גורמים רשמיים בארה"ב אומרים כי אסטרטגיות פיתוח אלה מבוססות על טכנולוגיה שעלולה לאיים על הכלכלה התעשייתית בארה"ב.


מתכנן עוד העלאת מיסים. טראמפ (צילום: shutterstock.com)



באמצעות הודעה שהוציא משרד הסחר במהלך יום חמישי, הוא ניסה לגייס תמיכת ממשלות נוספות, תוך הזהרה כי טראמפ מאיים על הסחר העולמי והשגשוג. הממשלות, כולל אלו של גרמניה וצרפת, התנגדו לאמירות הסיניות על וושינגטון. הן אומנם מתחו ביקורת על הטקטיקה של טראמפ, אך הצטרפו לתלונות האמריקאיות על מחסומי השוק והמדיניות התעשייתית של בייג'ינג.

"ארה"ב מבצעת בפועל מלחמת סחר לא רק נגד סין אלא נגד כל העולם, ומסכנת את הכלכלה העולמית", הוסיף דובר משרד המסחר. הוא אמר כי סין נאלצת בלית ברירה "לפעול כדי להגן על מערכת המסחר בעלת הצדדים הרבים" והוסיף השמצה של דו"ח שהוגש על ידי נציג הסחר האמריקני בו נכתב כי בייג'ינג מפרה את התחייבויות המסחר שלה. 

"הכללים על ייצור אוטומטי, בכל הקשור לתרופות ותעשיות אחרות מחייבים חברות זרות לעבוד במדינה עם שותפים, מה שמחייב אותן לחלוק ידע עם מתחרים פוטנציאליים. עם זאת, לפי ההסכם מדובר בהעברות מידע מרצון", נכתב בדו"ח.

בינתיים, איגוד העובדים של יונדאי מוטור הזהיר כי ההאטה ביבוא חלקי אוטומציה של ארה"ב, בשל מכסי האיומים של טראמפ עלולה לאלץ את החברה לצמצם את העבודה במפעל באלבמה שבבעלותה, שנפתח ב-2005. משרד המסחר בוחן האם היבוא מאירופה, מדרום קוריאה, מיפן ומבעלות ברית אחרות של ארה"ב מהווה איום על הביטחון הלאומי ויש להגביל אותו.


יש דברים שמחייבים שיתופי ידע, כמו ייצור תרופות (צילום: shutterstock.com)



"ייתכן שהמפעל באלבמה יהיה הראשון שייסגר, ואז כ-20 אלף עובדים אמריקאים יהיו בסכנת פיטורים", נכתב בהודעת האיגוד. קבוצה של יצרני רכב עולמיים הזהירה בחודש שעבר כי תוכניות המכסים של טראמפ יכולות לעלות בסגירת מאות אלפי מקומות עבודה.

"המיסים המצטברים ששתי המדינות מתחילות ליישם יפגעו בכלכלות ובמשרות בקרב שתיהן", אמר ג'ון פריסבי, נשיא מועצת העסקים של ארה"ב וסין, המייצג חברות אמריקניות המבצעות עסקים בסין. הוא קרא לשתי הממשלות "להפסיק את ההסלמה המיותרת של המלחמה הכלכלית.

השבוע, ראש עיריית שיקגו, רם עמנואל, ביקר בבייג'ינג במטרה לסגור עסקה בהיקף של 1.3 מיליארד דולרים עבור חברה סינית שתייצר רכבות לעירו. עמנואל נפגש עם סגן הנשיא וואנג קישן, שר המסחר הסיני ומנהלי חברת הרכבות הסינית. ראש העיר אמר שהוא מחויב לפרויקט, אך לא ציין אם החברה הסינית הראתה נכונות לעיסקה. "הם רוצים לעבוד יחד אבל מפחדים שזה לא ייצא לפועל", אמר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE